Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 10:18
  #1
Medlem
Julle128s avatar
Är det möjligt att låsa upp datorn mrd en yobikey när man har full disk kryptering?
Citera
2024-04-08, 01:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julle128
Är det möjligt att låsa upp datorn mrd en yobikey när man har full disk kryptering?

Du kan programmera en yubikey till att skicka en sträng och enter, motsvarande en rubberducky. Tillsammans med ett egenvalt/känt prefix till lösenord har du då en del av ett lösenord du själv skriver in och en del av lösenordet på yubikeyn som matas in av yubikeyn.

Mig veterligen kan du inte (jag kan ha fel) använda en befintlig Yubikey i OTP-läge och ha den till att skriva x tecken lösenord och trycka enter. Om du alltså har två yubikeys för typiskt yubikey-användande bör du skaffa ytterligare två för ändamålet du beskriver.
Citera
2024-04-08, 08:11
  #3
Medlem
Julle128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Du kan programmera en yubikey till att skicka en sträng och enter, motsvarande en rubberducky. Tillsammans med ett egenvalt/känt prefix till lösenord har du då en del av ett lösenord du själv skriver in och en del av lösenordet på yubikeyn som matas in av yubikeyn.

Mig veterligen kan du inte (jag kan ha fel) använda en befintlig Yubikey i OTP-läge och ha den till att skriva x tecken lösenord och trycka enter. Om du alltså har två yubikeys för typiskt yubikey-användande bör du skaffa ytterligare två för ändamålet du beskriver.
Okej tack. Då har jag lite mer kött på benen. Har lite andra lösningar i tankarna med, jag har inte några topphemligt i datorn utan är bara nördig. Men åter igen tack konstruktivt råd. Tack
Citera
2024-04-08, 09:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Du kan programmera en yubikey till att skicka en sträng och enter, motsvarande en rubberducky. Tillsammans med ett egenvalt/känt prefix till lösenord har du då en del av ett lösenord du själv skriver in och en del av lösenordet på yubikeyn som matas in av yubikeyn.

Mig veterligen kan du inte (jag kan ha fel) använda en befintlig Yubikey i OTP-läge och ha den till att skriva x tecken lösenord och trycka enter. Om du alltså har två yubikeys för typiskt yubikey-användande bör du skaffa ytterligare två för ändamålet du beskriver.

Det går att programmera in OTP med kort tryck (standardläge) samt skicka en sträng om man "håller in" knappen. Lägga in lösenordet i "fack 2" och kanske ha något i huvudet också borde ge en bra säkerhet. Sätta lösenordet hemlig123 och sen en lång sträng yubikeyn borde fungera.
Citera
2024-04-08, 17:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ernax
Det går att programmera in OTP med kort tryck (standardläge) samt skicka en sträng om man "håller in" knappen. Lägga in lösenordet i "fack 2" och kanske ha något i huvudet också borde ge en bra säkerhet. Sätta lösenordet hemlig123 och sen en lång sträng yubikeyn borde fungera.

Ah, jag var under intrycket att den ena funktionen tog bort den andra, men det är ju ännu bättre. Tack för klargörande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback