Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 15:24
  #1
Medlem
Onkies avatar
Som många vet så finns det mening med livet, men är det på grund av kulturella anledningar? Vissa lever på grund av sin kultur.

Svenskar har ju svensk kultur och invandrarna har sin, i andra länder finns annan kultur. Svenskar har mycket mening med sina liv och det beror på att vårt land är vackert.

Det är dom som är sociala som finner mest mening med livet. Så är det en kulturell grej eller psykologisk grej att det finns mening med livet? Och varför begår många självmord som tänker på konstiga tankar?

Har man bra kulturella värderingar så håller man sig vid liv oftast och njuter av livet, vad anser ni andra?
Citera
2024-04-07, 15:30
  #2
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkie
Som många vet så finns det mening med livet, men är det på grund av kulturella anledningar? Vissa lever på grund av sin kultur.

Svenskar har ju svensk kultur och invandrarna har sin, i andra länder finns annan kultur. Svenskar har mycket mening med sina liv och det beror på att vårt land är vackert.

Det är dom som är sociala som finner mest mening med livet. Så är det en kulturell grej eller psykologisk grej att det finns mening med livet? Och varför begår många självmord som tänker på konstiga tankar?

Har man bra kulturella värderingar så håller man sig vid liv oftast och njuter av livet, vad anser ni andra?
Jesus culture
Citera
2024-04-07, 15:32
  #3
Medlem
Onkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Jesus culture

Du menar att man läser bibeln ofta?
Citera
2024-04-07, 15:35
  #4
Avstängd
Ja det är väl klart att det finns en mening, därför tar vi inte livet av oss.
Citera
2024-04-07, 15:37
  #5
Medlem
Onkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Ja det är väl klart att det finns en mening, därför tar vi inte livet av oss.

Förr var det många som tog sina liv i Sverige, de begick självmord för cirka 15 år sedan var det vanligare än idag.

Idag älskar folk livet, kan det bero på dagens teknologi och sjukvård gått framåt? Innan fick inte alla människor hjälp och de tog sina liv. Detta var 15 år sedan.
Citera
2024-04-07, 15:44
  #6
Medlem
Om jag hade plockat bort varje synaps i ditt huvud gällande meningen med kulturella vanföreställningar så hade ingen mening längre funnits. Tyvärr har alla abrahamitiska religioner och ateismen och kulturerna som följt dessa grundlurat oss till att tro att kultur är mening.
Svensk kultur är bara värt något så länge du av någon outgrundlig anledning känner så. Den enda meningen med livet och kulturen är den du känner finns. Finns det mening i att känna mening kring detta. Nej.
Citera
2024-04-07, 15:52
  #7
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkie
Och varför begår många självmord som tänker på konstiga tankar?
Som någon som själv har unnder 10 år velat fram och tillbaka med självmordstankar kan jag säga att personligen är det för att jag inte kan njuta av livet som många andra. Känslan saknas liksom, som passion, hopp och drömmar. Då tycker iallafall inte jag att mitt liv är värt att leva, därpå sådanna "konstiga tankar" du talar om.
Och oroa dig inte, jag är i kontakt med psykiatrin och det går bra.
Citera
2024-04-07, 15:56
  #8
Medlem
Onkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerbutt
Som någon som själv har unnder 10 år velat fram och tillbaka med självmordstankar kan jag säga att personligen är det för att jag inte kan njuta av livet som många andra. Känslan saknas liksom, som passion, hopp och drömmar. Då tycker iallafall inte jag att mitt liv är värt att leva, därpå sådanna "konstiga tankar" du talar om.
Och oroa dig inte, jag är i kontakt med psykiatrin och det går bra.


Har du testat att äta godare mat? Komma ut ur hemmet, sola och bada på sommaren?

Ibland fastnar man i hemmet och då kan man bli lite deprimerad :P Man skapar mening bäst med tiden anser jag.
Citera
2024-04-07, 16:06
  #9
Medlem
flowerbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkie
Har du testat att äta godare mat? Komma ut ur hemmet, sola och bada på sommaren?

Ibland fastnar man i hemmet och då kan man bli lite deprimerad :P Man skapar mening bäst med tiden anser jag.
Tack, jag gör så gott jag kan. Promenera gör jag regelbundet med en vän som hjälper mig komma ut, annars känner jag inget behov att lämna hemmet om det inte är för t.ex. jobb eller läkare. Trivs väldigt bra hemma, men jag förstår vad du menar och kan ändå hålla med!

Meningen med livet känner jag är något som förhoppningsvis alla kommer liksom bli "upplysta" av någongång under deras livstid
Citera
2024-04-07, 16:12
  #10
Medlem
Onkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerbutt
Tack, jag gör så gott jag kan. Promenera gör jag regelbundet med en vän som hjälper mig komma ut, annars känner jag inget behov att lämna hemmet om det inte är för t.ex. jobb eller läkare. Trivs väldigt bra hemma, men jag förstår vad du menar och kan ändå hålla med!

Meningen med livet känner jag är något som förhoppningsvis alla kommer liksom bli "upplysta" av någongång under deras livstid

Är du tjej eller kille?

Skaffar man många nya vänner finns mening med livet igen, vänner är bra att ha. Även sex är bra att ha ibland, kk och sex är bra att ha.

Livet är konstigt ibland då man inte förstår sig på allt, men när man väl gör det är det bra.

Lugn och ro är bra också, att man gör grejor i lugn och ro, utan att stressa sig. =)
Citera
2024-04-07, 20:03
  #11
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkie
Du menar att man läser bibeln ofta?
Man låter sanningen befria.
Ja det är bra att forska i Bibeln.
Det rekommenderas.

Men Jesus säger; Ni skall få veta sanningen och sanningen ska göra er fria.

Min identitet är i Kristus.

Jag vet att allt gott kommer från Honom. Den gode herden. Jag vill vara i hans kärlek
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback