Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 15:51
  #1
Medlem
JointFimps avatar
Jag har märkt att många svenskar pratar som att dom är helt efterblivna (ej dialekt). På landet pratar man bara efterblivet. I Stockholm pratar man både fjolligt och efterblivet som riktiga sojaboys.
Normal svenska: "Tja vad gjorde du under helgen?"
Sojaboy svenska: "Aaaaahhh men heeejsaaan va lustigt att se dig här se på fan aa men Gunnart vad gjorde du för bus i helgen fan de va väl lurt vettu"
Normal svenska: "Fan du åt upp alla chips som fanns i chipspåsen jävla tjockis"
Sojaboy svenska: "Ojsan lill gumman då va chipspåsen slut jag ser hur du busar men dom där små händerna och nyper på dom där lilla lilla smulorna din lilla Brake"
Varför är det bara Stockholmare, Örebroare och folk på landet som pratar som Vanna Rosenberg på tv när hon ska läsa nån efterbliven saga för barn? Svenska Lägenhetsbor OG's pratar normalt som alla andra människor i världen.
Jag är inte svensk men kom igen det måste finnas svenskar som håller med min tråd.
Citera
2024-04-07, 15:55
  #2
Medlem
Onkies avatar
Det är väl mestadels ironi eller liknande skulle jag påstå som blivit uråldrat.
Citera
2024-04-07, 15:58
  #3
Medlem
Med tanke på vad du anser är normal svenska blir jag lite frågande kring vem det är som är efterbliven samt hur din umgängeskrets ser ut. Låter som att du syftar på folk i yngre tonåren möjligtvis.
Citera
2024-04-07, 16:05
  #4
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
Jag har märkt att många svenskar pratar som att dom är helt efterblivna (ej dialekt). På landet pratar man bara efterblivet. I Stockholm pratar man både fjolligt och efterblivet som riktiga sojaboys.
Normal svenska: "Tja vad gjorde du under helgen?"
Sojaboy svenska: "Aaaaahhh men heeejsaaan va lustigt att se dig här se på fan aa men Gunnart vad gjorde du för bus i helgen fan de va väl lurt vettu"
Normal svenska: "Fan du åt upp alla chips som fanns i chipspåsen jävla tjockis"
Sojaboy svenska: "Ojsan lill gumman då va chipspåsen slut jag ser hur du busar men dom där små händerna och nyper på dom där lilla lilla smulorna din lilla Brake"
Varför är det bara Stockholmare, Örebroare och folk på landet som pratar som Vanna Rosenberg på tv när hon ska läsa nån efterbliven saga för barn? Svenska Lägenhetsbor OG's pratar normalt som alla andra människor i världen.
Jag är inte svensk men kom igen det måste finnas svenskar som håller med min tråd.

Om alla runt dig pratar med dig som ett barn som behöver emotionellt stöd, alternativt kallar dig fetto, så kan det ju ligga nåt mer bakom tänker jag.

Varför slutar alla dina poster med "Jag är inte Svensk, men" förresten? Med tanke på allt du pratar om låter du ungefär lika helsvensk som innebandy och sillbord.
Citera
2024-04-07, 16:11
  #5
Medlem
kyrkstockens avatar
Tacka vet jag Sveriges framsida: "Dra röva i koks!"
Citera
2024-04-07, 16:12
  #6
Medlem
JointFimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Om alla runt dig pratar med dig som ett barn som behöver emotionellt stöd, alternativt kallar dig fetto, så kan det ju ligga nåt mer bakom tänker jag.

Varför slutar alla dina poster med "Jag är inte Svensk, men" förresten? Med tanke på allt du pratar om låter du ungefär lika helsvensk som innebandy och sillbord.
Okej nu ska jag försöka övertala dig att jag har rätt.
Om du åker till London och börjar prata med en britt och ena pratar så här:
Hey mate! Man i've been to Sweden it was fun not gonna lie
Den andra pratar så här:
Heeeeeellllloooooo Gustav how are you doing? I was in Sweden and it was sooooo bananas! It was so quirky and wonderful.

Visst lät den andra mer som att han gillar män? Så där pratar många svenskar. Helt efterblivet fattar inte hur man kan prata så där fjolligt. Att man själv inte hör hur fjolligt man låter.
Citera
2024-04-07, 21:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JointFimp
Jag har märkt att många svenskar pratar som att dom är helt efterblivna (ej dialekt). På landet pratar man bara efterblivet. I Stockholm pratar man både fjolligt och efterblivet som riktiga sojaboys.
Normal svenska: "Tja vad gjorde du under helgen?"
Sojaboy svenska: "Aaaaahhh men heeejsaaan va lustigt att se dig här se på fan aa men Gunnart vad gjorde du för bus i helgen fan de va väl lurt vettu"
Normal svenska: "Fan du åt upp alla chips som fanns i chipspåsen jävla tjockis"
Sojaboy svenska: "Ojsan lill gumman då va chipspåsen slut jag ser hur du busar men dom där små händerna och nyper på dom där lilla lilla smulorna din lilla Brake"
Varför är det bara Stockholmare, Örebroare och folk på landet som pratar som Vanna Rosenberg på tv när hon ska läsa nån efterbliven saga för barn? Svenska Lägenhetsbor OG's pratar normalt som alla andra människor i världen.
Jag är inte svensk men kom igen det måste finnas svenskar som håller med min tråd.

jag är svensk och börjar skämmas för mina landsbröder/systrar kan inte svara på din fråga, men just det där Aa och bus stör mig ned, bus är när man som liten pallar äpplen när man blev äldre var det små stölder, inte grilla och dricka bärs typ, hur hjärntvättade är inte svennen då det stör mig nästan mer.
Citera
2024-04-07, 21:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tacka vet jag Sveriges framsida: "Dra röva i koks!"
den är inte vanlig, bor du på väst kusten eller? vad fan gör du här på FB
har en släkting som bruka använda den, har pimpat den så då blir "det dra ballen i kola"

edit
sveriges framsida såg jag nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback