2024-04-07, 18:57
Medlem
Hej!
Jag r vldigt okunnig p teknik i allmnhet och jag har drfr lite funderingar. Jag har en Macbook frn 2017 med version 10.12.6 Sierra. Pga att jag inte har uppdaterat den (inte lyckats) s kan jag inte anvnda mig av vissa program. r datorn fr gammal eller gr det?
Citera
2024-04-07, 19:46
Medlem
Kantarellgudens avatar
Har sett Macs frn 2008 med 14.4.0 s visst gr det vl om du r bekvn med att tinkra lite.
Citera
2024-04-07, 20:50
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapenochammunition
Hej!
Jag r vldigt okunnig p teknik i allmnhet och jag har drfr lite funderingar. Jag har en Macbook frn 2017 med version 10.12.6 Sierra. Pga att jag inte har uppdaterat den (inte lyckats) s kan jag inte anvnda mig av vissa program. r datorn fr gammal eller gr det?
Det r otroligt viktigt att inte sitta p en s gammal OSX nr man surfar runt p ntet!

Du kan antagligen uppdatera till det senaste:
https://www.macworld.com/article/673...y-mac-run.html
Citera
2024-04-08, 13:03
Medlem
Det finns ju flera versioner av MacBook 2017. Heter den bara MacBook, eller MacBook Pro eller MacBook Air? I vilket fall som helst verkar det som om den skulle kunna kra nst senaste OS, Mac OS 13 - Ventura.

I lnken som Sommarlov ger kan du f mycket information. Det snabba svaret r att du kan g in under ppel-menyn lngst upp till hger, vlj Systeminstllningar och sedan Uppdateringar. Dr ser du vilken version av OS du kan ladda ner och installera.
Citera
2024-04-08, 22:16
Medlem
TinFoilHats avatar
Sitter just nu med en MacBook Pro 13-inch Mid 2012, MacBookPro9,2 som med hjlp av OpenCore Legacy Patcher fick Catalina 10.15.7 och sedan en dual boot med Monterey 12.7.4.

Innan jag fixade dual booten s startade datorn supersnabbt men efter Monterey kte in s tar det kanske strax under minuten att starta upp frn scratch.

Man kan tydligen slnga in nnu nyare versioner av macOS men Monterey duger bra fr mig d (om jag lst teh interwebz rtt) den fortfarande fr skerhetsuppdateringar.

Brja med att kika in hr: https://dortania.github.io/OpenCore-...er/MODELS.html och verifiera att din modell finns med under stdda enheter.

Sen brjar du g igenom guiden hr: https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

Ta dig tiden att snabblsa hela guiden frn brjan till slut innan du brjar fippla runt. Man fr en bttre verblick p vad som ska gras och i vilken ordning. Avstt kanske 1-3 timmar fr sjlva jobbet. Fastnar du p ngot steg s ls lngsammare. Fattar du fortfarande inte s frga efter hjlp (typ hr).

Personligen s bara hatar jag Apples alla produkter men uppenbart verkar jag hata mig sjlv d jag av ngon anledning plgar mig genom att "rka f" ta ver andras gamla skitgrejer :P

Med det skrivet, jag kan Windows ganska OK men har klart smre koll p macOS men det gr s lnge man har en annan dator man kan leta upp info med om man fr problem. Hittar man inget bra svar s beror det enbart p att man har stllt frgan fel. D frsker man formulera om frgan och helt pltsligt s hittar man svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in