Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 00:59
  #121
Medlem
"Jag gråter hellre i en Mercedes än en Folkvagn", som en författare sa.
Behöver en aldrig oroa sig för hur pengarna ska räcka när månaden är lång, utan ist kan köpa allt som faller en in, då är livet ganska bekymmersfritt.
Citera
2024-04-09, 01:19
  #122
Medlem
Klart att en bra ekonomi ger en bättre förutsättning för ett lyckligare liv. Men den ekonomiska gränsen är lägre än du tror.
Ett bra jobb, fin bostad, en familj som mår bra råd att göra kul saker och möjlighet att trappa ner innan pension är saker som skapar lycka.
Det behövs inte så mycket för att nå dit.
Pengar i överflöd och speciellt de som ärver pengar tror jag kan ha svårt att uppskatta saker i livet. Att kämpa lite och uppleva lite kontraster i tillvaron är bara bra och tillfredställande.
Citera
2024-04-09, 08:18
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja. Fel på det?

Det enda jag kan komma på med pengar är att man kan köpa bättre mat och någon som lagar den. Hatar att laga mat.

Annars har jag en fantastisk sjukgymnast genom svenska vården. Tid har jag eftersom jag bara jobbar när jag vill.


Är ju upp till var och en, vissa kanske kan hantera gräs eller en mindre mängd koks. Men jag är av uppfattningen att majoriteten av droger (alkohol, heroin, lustgas) mm till slut kommer att första både ditt belöningssystem och mycket annat som gör det väldigt svårt att undvika depression/ångest/olycka.
Citera
2024-04-11, 17:03
  #124
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Fel. och rätt.
------------
Kjell A. Nordström, doktor i ekonomi.
Samtidigt menar Kjell att allt som du hört om att pengar inte skänker lycka är påhittat.
– Pengar är en slags frusen lycka som man kan tina upp i små doser och byta mot det som för stunden gör livet bättre. Frånvaro av pengar sänker livets kvalité, det finns det idag massor av forskning som visar. Alla de här sägningarna som finns som antyder att rika människor skulle vara olyckliga eller må dåligt det är bara besvärjelser som vi har hittat på för att göra fattigdomen uthärdlig, säger han.
Så hur hög inkomst bör man då satsa på för att bli som lyckligast?
– Det finns en brytpunkt och upp till den blir vi lyckligare, krona för krona. Här i Sverige ligger den brytpunkten någonstans mellan 50 000 och 70 000 kronor per månad, sen händer det inte så mycket mer om man tillför en krona till, det blir inte så mycket roligare, säger Kjell.

Jag har hört forskare påstå att lyckan visar sig maximerad vi 60-80 papp i månaden, men att sedan blir man tom. olyckligare med mer penga. Visar sig att oron för alla pengar och saker ökar ju väldigt mycket mer kan har, och att det är alltid någon rikare jävel som man tävlar med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback