Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-08, 16:56
  #1
Medlem
Reflekterar över en bild på storskalig förstörelse i en fiktiv stad, bomb som har förstört en stor del av en folktom stad, som en del av en uppgift. Finns det någon vedertagen symbolism i bilder som skildrar sådant?
__________________
Senast redigerad av Sinclair1 2024-04-08 kl. 16:59.
Citera
2024-04-08, 16:59
  #2
Medlem
Eponumoss avatar
Nej, självklart inte.

Kan vara allting från krossat hjärta eller svek från en vän eller den politiska förstörelsen av landet.

Poängen med konst är att man får läsa in precis vad man vill i den.
Citera
2024-04-08, 17:05
  #3
Medlem
BewilderedHulders avatar

lemniskata
Citera
2024-04-09, 12:31
  #4
Medlem
There are two meanings of the word förstörelse:

1. verksamhet att förstöra; händelse att något blir förstört
"Arten hotas av jakt och förstörelse av dess habitat."

2. tillståndet efter att något blivit förstört; graden av sönderfall
"Förstörelsen efter explosionen var total."

Your idea is rooted in the second meaning. It is also very literal.
There's nothing wrong per se with being literal, as long as you're aware why you're choosing this specific approach in this specific case.
It may be worth to spend some time thinking about the first meaning as well, and to see where it takes you.
Citera
2024-04-15, 14:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair1
Reflekterar över en bild på storskalig förstörelse i en fiktiv stad, bomb som har förstört en stor del av en folktom stad, som en del av en uppgift. Finns det någon vedertagen symbolism i bilder som skildrar sådant?

Jag tror inte att sådana bilder funkar som tydliga symboler, på så sätt att de skulle säga samma sak för alla. Men de associationer som väcks av bilden av en bombad stad är nog relativt lika för många: förstörelse, krig, död.

Nu när jag tänker på det är jag inte helt säker på hur man använder begreppet symbolism...
__________________
Senast redigerad av HellsingStar 2024-04-15 kl. 14:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback