Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 07:18
  #13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag ska inte vara negativ men försvinner inte lite av charmen med att bila i europa om man är tvungen att ha varenda laddstopp, hotellnatt, lunchställe och övriga raster planerade enligt en bättre busstidtabell för att klara sig mellan laddstolparna?
Man måste inte ha varenda laddstopp inplanerat, hotellnätter planerar man väl in i normala fall med om man har en förutbestämd rutt, inte annars, går precis lika bra att boka hotell när man kör elbil som när man kör bensin, samma med lunch.
Man stannar när man blir hungrig, om det finns laddstationer (vilket det ju ofta gör nu för tiden) passar man på att ladda, helst inte snabbladdning. Dumt att planera in lunch eller längre stopp vid snabbladdare, kan bli stressigt när man måste hålla koll på bilen för att slippa vara ett rövhål och låta bilen ladda fullt eller t.o.m. låta den stå kvar fulladdad. Bättre att snabbladda när man är pissnödig eller behöver en bensträckare.
Citera
2024-04-09, 07:30
  #14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man måste inte ha varenda laddstopp inplanerat, hotellnätter planerar man väl in i normala fall med om man har en förutbestämd rutt, inte annars, går precis lika bra att boka hotell när man kör elbil som när man kör bensin, samma med lunch.
Man stannar när man blir hungrig, om det finns laddstationer (vilket det ju ofta gör nu för tiden) passar man på att ladda, helst inte snabbladdning. Dumt att planera in lunch eller längre stopp vid snabbladdare, kan bli stressigt när man måste hålla koll på bilen för att slippa vara ett rövhål och låta bilen ladda fullt eller t.o.m. låta den stå kvar fulladdad. Bättre att snabbladda när man är pissnödig eller behöver en bensträckare.

Du skrev så här tidigare:
Jag skulle säga att det inte är några problem att åka söderut heller, som nämnts är ABPR en bra hemsida/app som används av många elbilssemestrare. Lätt att sitta hemma och planera för vad som är bästa vägen, enkelt att lägga in övernattningar och matstopp och liknande med.

Du tycker alltså att man bör planera in övernattningar och matstopp efter vägen på de rätta ställena som då har laddstolpe.

Jag har själv ingen elbil men åkte runt tre veckor i Nya Zeeland för dryga 10 år sen och då hade vi ett hotell bokat när vi kom ner och sen bokade vi hotell eftersom, vid lunchen satt man och bläddrade på hotels.com, hittade ett ok boende och åkte dit, var staden, byn trevlig så stannade man en extra natt och om inte så åkte man vidare. Enkelt och smidigt och behövde inte planera in ett stopp efter laddstolpar. Då fanns det inga heller ska tilläggas.

Elbil är säkert jättebra men tyvärr är den inte färdigutvecklad än så jag väntar gärna ett tag till.
Citera
2024-04-09, 07:49
  #15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du skrev så här tidigare:
Jag skulle säga att det inte är några problem att åka söderut heller, som nämnts är ABPR en bra hemsida/app som används av många elbilssemestrare. Lätt att sitta hemma och planera för vad som är bästa vägen, enkelt att lägga in övernattningar och matstopp och liknande med.

Du tycker alltså att man bör planera in övernattningar och matstopp efter vägen på de rätta ställena som då har laddstolpe.

Jag har själv ingen elbil men åkte runt tre veckor i Nya Zeeland för dryga 10 år sen och då hade vi ett hotell bokat när vi kom ner och sen bokade vi hotell eftersom, vid lunchen satt man och bläddrade på hotels.com, hittade ett ok boende och åkte dit, var staden, byn trevlig så stannade man en extra natt och om inte så åkte man vidare. Enkelt och smidigt och behövde inte planera in ett stopp efter laddstolpar. Då fanns det inga heller ska tilläggas.

Elbil är säkert jättebra men tyvärr är den inte färdigutvecklad än så jag väntar gärna ett tag till.

Ja, jag planerar alltid innan även om jag kör bensinbil. Men det är inte ett hinder för att avvika från planen eller strunta i att planera om man tycker att det är hämmande. Jag vill planera, alltid, därför tycker jag att ABPR är ett utmärkt verktyg.
Citera
2024-04-09, 08:42
  #16
Medlem
Det är inga som helst problem att köra elbil i Europa. Har kört Sverige - Spanien - Sverige flertal gånger sedan 2015 utan några som helst problem. Både Ionity och Tesla har utmärkt täckning i Europa och det är väldigt sällan köer, tvärtom, man är ofta ensam när man laddar.
Citera
2024-04-09, 08:57
  #17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, jag planerar alltid innan även om jag kör bensinbil. Men det är inte ett hinder för att avvika från planen eller strunta i att planera om man tycker att det är hämmande. Jag vill planera, alltid, därför tycker jag att ABPR är ett utmärkt verktyg.

Då är jag med, alla jobbar olika. Jag är mer en freerider som tar resan som den kommer men vet man att man ska till något område där det är väldigt få hotell eller turisttätt så bokar jag givetvis innan.
Citera
2024-04-09, 11:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Det är inga som helst problem att köra elbil i Europa. Har kört Sverige - Spanien - Sverige flertal gånger sedan 2015 utan några som helst problem. Både Ionity och Tesla har utmärkt täckning i Europa och det är väldigt sällan köer, tvärtom, man är ofta ensam när man laddar.

Det låter strålande. Tack
Citera
2024-04-09, 11:35
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då är jag med, alla jobbar olika. Jag är mer en freerider som tar resan som den kommer men vet man att man ska till något område där det är väldigt få hotell eller turisttätt så bokar jag givetvis innan.

Jag har också åkt utan planering, men då helst bara vuxna. En fördel med att ha övernattningarna klara är att man kan köra lite längre in på kvällen då trafiken är glesare.
Citera
2024-04-10, 10:58
  #20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Ja, ABRP använder jag. Speciellt innan resa. Sedan är faktiskt VW’s navigator förvånansvärt bra under själva resan. Var i Europa har du åkt?

Nu har jag inte åkt så mycket nere på kontinenten med egen bil (och aldrig med elbil) då jag mest flyger och hyr bil på plats. Har kört mycket i Danmark och Norge, och där är det ju inga problem.

Precis du så kört jag på ABRP för att få en grov uppfattning av hur längre resor fungerar nere i Europa. Enligt de som kört mycket där nere så skall ABRP stämma extremt väl med verkliga utfall.

Men annars så har du ju svart själv; kör bara på den inbyggda navigeringen i bilen så kommer den ju automatiskt att föreslå, och navigera till, lämpliga laddställen. Det är så jag kör 95% av tiden på långresor med elbil inom Norden.

Så känns som du redan har svaren/lösningen själv. Det jag skulle rekommendera i tillägg till att använda den inbyggda navigeringen när du kör (och ABRP för simulering i förväg) är att försöka boka hotell som har parkeringsgarage eller parkeringsplatser med ladduttag.

Detta är något som jag själv gör när jag reser i Norden; bokar hotell med dessa möjligheter. Det innebär att jag i praktiken extremt sällan använder snabbladdning, utan kan åka från alla hotell med bilen fulladdad på morgonen.

Som tips så vet jag att Hotels.com och andra bokningssajter brukar ha ett filter för att välja hotel med elbilsladdning. Sedan brukar jag kontakta hoteller för att boka plats i förväg (om det går, är lite olika från hotell till hotell).

Detta kommer fungera utmärkt. Lycka till!
Citera
2024-04-10, 11:06
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du skrev så här tidigare:
Jag skulle säga att det inte är några problem att åka söderut heller, som nämnts är ABPR en bra hemsida/app som används av många elbilssemestrare. Lätt att sitta hemma och planera för vad som är bästa vägen, enkelt att lägga in övernattningar och matstopp och liknande med.

Du tycker alltså att man bör planera in övernattningar och matstopp efter vägen på de rätta ställena som då har laddstolpe.

Jag har själv ingen elbil men åkte runt tre veckor i Nya Zeeland för dryga 10 år sen och då hade vi ett hotell bokat när vi kom ner och sen bokade vi hotell eftersom, vid lunchen satt man och bläddrade på hotels.com, hittade ett ok boende och åkte dit, var staden, byn trevlig så stannade man en extra natt och om inte så åkte man vidare. Enkelt och smidigt och behövde inte planera in ett stopp efter laddstolpar. Då fanns det inga heller ska tilläggas.

Elbil är säkert jättebra men tyvärr är den inte färdigutvecklad än så jag väntar gärna ett tag till.

Jag tror nog det funkar bra att bila med elbil men min erfarenhet när jag rest med kompisar är att laddstoppen blir väldigt tråkiga. Visst fan finns det laddare men det är typ vid Donken, stora jävla köpcenter, mackar osv. Vill man stanna och vildcampa eller stanna lite där man vill finns ju inga laddare. Snackar om Sverige nu.
Citera
2024-04-10, 15:30
  #22
Medlem
Jag kan bidra med ett råd som gäller Norge:
Det finns en Ionity i Kirkenaer (väg 2) som är utplottad i ChargeFinder. Väldigt fin anläggning, men den verkar inte vara i drift än. Ingen info om det i appen eller irl. Supporten på Ionity kunde inte svara.
Kanske igång nu, men rulla inte in på de sista procenten. Om resan går norrut mot Trondheim så är Ionity Elverum 6,5 mil bort i drift.
Citera
2024-04-11, 21:26
  #23
Medlem
I Spanien har jag sett elbilar med reg-nummer från bl.a. Kazakstan, Ukraina och andra länder långt bort härifrån. Uppenbarligen går det bra att åka långt med elbil.

Jag har själv aldrig åkt så långt med min lilla elbil. Jag brukar flyga större delen av sträckan, när jag skall åka till södra Europa.

Fuskwagen tjänar säkert mer på ladd-appen Elli än på att sälja elbilar.
Citera
2024-04-11, 21:58
  #24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
I Spanien har jag sett elbilar med reg-nummer från bl.a. Kazakstan, Ukraina och andra länder långt bort härifrån. Uppenbarligen går det bra att åka långt med elbil.

Coolt!

Citat:
Ursprungligen postat av Sjalvaverket
Jag har själv aldrig åkt så långt med min lilla elbil. Jag brukar flyga större delen av sträckan, när jag skall åka till södra Europa.

Samma sak här.

Men det sagt så skulle jag inte vara det minsta rädd att ta vår Tesla istället för vår bensinare om vi skulle på en roadtrip genom västra Europa (hade det varit östa Europa så kanske vi skulle fega och ta vår bensinare istället).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback