Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 11:24
  #1
Medlem
Tagit prover. Ett av proven sticker ut, det står:

P-Paratyrin (PTH) NY
Resultat: 16 pmol/L *
Värdet ligger utanför referensintervall
Referensintervall: 2.0-8.5

Vad innebär det och vad kan det finnas för anledningar till värdet?
Citera
2024-04-10, 19:24
  #2
Medlem
PTH utsöndras av små bikörtlar som finns i anslutning till sköldkörteln och speglar en del av hormonaxel, bla reglering av kalk i kroppen, och utan kalcium + albumin eller joniserande kalcium, går det inte att tolka värdet ordentligt. Man vill även veta vitamin D värdet samt sköldkörtelprover (TSH och T4 initialt).

Utöver det önskar man förstås att prover tas pga symptom som kan hänga ihop med avvikande värden. Det är också av betydelse i tolkning av provet.

Ett högt PTH kan tyda på vara primär hyperparatyroidism, dvs att körtlarna är överaktiva - vilket kan ge en rad olika symptom, eller inga som helst. Eller på tex vitamin D brist, primär eller sekundär. I värsta fall kan det bero på malignitet men det är den minst vanliga orsaken till hyperparatyroidism.
Citera
2024-04-11, 10:56
  #3
Medlem
Tack för ditt svar

Nu har svaren för d-vitamin inkommit i journalen. Jag har 46 i d-vitamin. 1 gång i veckan tar jag 20 droppar d-vitamin som jag fått av läkaren.

Kan värdet ha med ont i musklerna i benen och armarna, domningar och stickningar i båda händerna, trötthet.

Ska träffa läkare nästa vecka, vad tror du läkaren kommer att göra?
Citera
2024-04-12, 19:44
  #4
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvochbrod
Tack för ditt svar

Nu har svaren för d-vitamin inkommit i journalen. Jag har 46 i d-vitamin. 1 gång i veckan tar jag 20 droppar d-vitamin som jag fått av läkaren.

Kan värdet ha med ont i musklerna i benen och armarna, domningar och stickningar i båda händerna, trötthet.

Ska träffa läkare nästa vecka, vad tror du läkaren kommer att göra?
Som föregående sa, finns det något kalcium-värde?
Citera
2024-04-13, 01:47
  #5
Medlem
De andra värdena:

P—Calcium
Resultat: 2.33 mmol/L

P—Albumin
Resultat: 37 g/L
Citera
2024-04-13, 18:24
  #6
Medlem
Så normala kalcium och albumin, även kvoten, samt adekvat vitamin D (men du har behov av tillskott).

Muskelvärk och svaghet samt trötthet kan vara relaterat ja. Pirrningar, nje, inte tydligt.

De kommer sannolikt behöva komplettera med fler prover om de inte redan är tagna; kreatinin, fosfat, ALP, TSH, T4. Säkert ta om PTH också då det kan röra sig om ett felaktigt prov.

Om fortsatt höga värden går remiss till endokrinolog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback