Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 20:01
  #1
Medlem
Sverige har en vacker natur, det finns gamla gårdar med tillhörande lador eller stora byggnader som inte används för jordbruk längre. Men hur är det att äga ladugårdar på ett passivt sätt? Hur mycket måste man ta hand om ladorna så att de inte rasar ihop av väder och vind? Har tänkt mycket på stadsbor som flyttar till gamla gårdar på landet men som inte driver ett jordbruk. Det måste vara tungt och kostsamt och någon framtida idyll misstänker jag, utifrån mina förutfattade meningar, att det inte blir om man inte sköter om byggnaderna.
Citera
2024-04-09, 20:06
  #2
Medlem
Även om det inte är nåt levande väsen i ladorna så förfaller de lika snabbt. insidan förfaller väl inte lika snabbt. Köp inte en gammal ladugård utan att nån inspekterar byggnaden.
__________________
Senast redigerad av TorpareBlod 2024-04-09 kl. 20:09.
Citera
2024-04-09, 20:29
  #3
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Sverige har en vacker natur, det finns gamla gårdar med tillhörande lador eller stora byggnader som inte används för jordbruk längre. Men hur är det att äga ladugårdar på ett passivt sätt? Hur mycket måste man ta hand om ladorna så att de inte rasar ihop av väder och vind? Har tänkt mycket på stadsbor som flyttar till gamla gårdar på landet men som inte driver ett jordbruk. Det måste vara tungt och kostsamt och någon framtida idyll misstänker jag, utifrån mina förutfattade meningar, att det inte blir om man inte sköter om byggnaderna.

Med ett plåttak blir underhållet minimalt. sedan krävs det ju att den står upp och är någorlunda rak samt att den har det "torrt om fötterna". Under dom förutsättningar står den din livstid ut om den inte redan är rutten inifrån.

Med ett gammalt tegeltak, stående i lerjord och utan underhåll beror det på hur länge den redan stått utan underhåll hur lång tid det tar innan den börja bli en fara och sanitär olägenhet.
Citera
2024-04-09, 21:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Sverige har en vacker natur, det finns gamla gårdar med tillhörande lador eller stora byggnader som inte används för jordbruk längre. Men hur är det att äga ladugårdar på ett passivt sätt? Hur mycket måste man ta hand om ladorna så att de inte rasar ihop av väder och vind? Har tänkt mycket på stadsbor som flyttar till gamla gårdar på landet men som inte driver ett jordbruk. Det måste vara tungt och kostsamt och någon framtida idyll misstänker jag, utifrån mina förutfattade meningar, att det inte blir om man inte sköter om byggnaderna.
Har du inga skarpa planer på att skaffa ett sånt ställe kunde du postat i filosofi.
Se till att taket är helt och att inte flysand och jord klättrar upp på väggarnas nederdel, så slipper du röta. Köp hem en hink Falu Röd och blaska på emellanåt. En gammal lada är en ganska enkel men robust byggnad.

I ett jordbruk eller liknande kallas ju sånt där för ekonomibyggnader, och behandlas därefter i skattehänseende. Men för en enkel filosof som bara vill sitta i hammocken och lyssna på fågelkvitter, blir det Garage/förråd/biyta. Vad det gör på fastighetsskatten med ett förråd på 300kvm, vet jag inte.
Citera
2024-04-09, 21:40
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Jag har ladugård, men inga djur. Jag är glad att jag har den. Det gamla vagnslidret har jag som garage. I fähuset har jag en liten verkstad och logen använder jag som förråd.

Har som tidigare nämnts plåttak. Jag målar den med Falu Rödfärg vart åttonde år och passar då på att byta ut dåliga brädor eller något trasigt fönster.
Citera
2024-04-09, 22:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag har ladugård, men inga djur. Jag är glad att jag har den. Det gamla vagnslidret har jag som garage. I fähuset har jag en liten verkstad och logen använder jag som förråd.

Har som tidigare nämnts plåttak. Jag målar den med Falu Rödfärg vart åttonde år och passar då på att byta ut dåliga brädor eller något trasigt fönster.

Hur många kubikmeter färg går det åt till din lada?
Lär ju bli en ansenlig summa för att hyra en tankbil som kommer dit o lastar av färg.
Hur många veckor tar det att måla om om det är 5 gubbar? 2-3 veckor eller längre tid?
Citera
2024-04-10, 12:15
  #7
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur många kubikmeter färg går det åt till din lada?
Lär ju bli en ansenlig summa för att hyra en tankbil som kommer dit o lastar av färg.
Hur många veckor tar det att måla om om det är 5 gubbar? 2-3 veckor eller längre tid?

Nu är det ju ingen herrgård i Sormland jag äger med en ladugård för trehundra djur, utan ett vanligt f d. småjordbruk, med plats for betydligt färrre kor.
Jag tror det är detta TS syftar på.

Eftersom jag målar om regelbundet går det inte åt så mycket färg och Falufärgen är enkel att stryka på.
Jag börjar med att sopa väggarna med en piassavakvast. Jag brukar slita ut två stycken under detta arbete. Det tar någon dag eller några om man kör kortare pass. 10 hinkar á 10 liter brukar jag köpa och en burk "Falu Rödfärg svart" till dörrarna. Jag målar en vägg om dagen, sedan går jag och fiskar. Det brukar gå på en vecka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback