Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 13:51
  #1
Medlem
Drillas avatar
Jag vill glömma mina psykoser och allt skevt jag lärt in under dom. Räcker det att ge det tid eller kan man ta till ect för att radera skiten?
Citera
2024-04-10, 14:02
  #2
Medlem
Ect används vid depressioner och bipolära tillstånd
Citera
2024-04-10, 14:05
  #3
Medlem
zombie-nations avatar
Detta är högst ovetenskapligt, men det finns viss forskning, dvs bara läkares iakttagande, som säger att de svåra minnena är de som hänger med längst vid minnesproblem. Dvs de kan radera dina goda minnen och du har kvar de svåra.
Citera
2024-04-11, 06:48
  #4
Medlem
Muppetys avatar
Nej, det är inte så att man glömmer bort problemen vid ECT, även om det kan påverka minnet. Det kan dock användas för att bryta psykoser.
Citera
2024-04-11, 11:08
  #5
Medlem
Helt utan sarkasm: Det är bra att du har jobbiga minnen av dina psykoser. Det motiverar dig att sköta din behandling så att du inte hamnar där igen. Personer som glömmer bort eller negligerar psykosens verkningar är de som slutar med sin behandling och återfaller i sjukdom gång på gång och snart så är de kroniker och bortom värdigt liv.

Ta istället hjälp av psykolog och lär dig leva med din sjukdom. Den är en del av dig.
Citera
2024-04-13, 05:27
  #6
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Jag vill glömma mina psykoser och allt skevt jag lärt in under dom. Räcker det att ge det tid eller kan man ta till ect för att radera skiten?

Finns en uppsjö patientfall som begår självmord när psykosen lagt sig och man bitvis börjar få minnesbilder om saker man gjort eller scenarion man varit i. Ofta är det ihop med medicinering av neuroleptika, och redan där är dopaminerga signaleringen sänkt och man mår inte prima rent psykiskt. Hamna inte där.

Att känna luktsaltet och att komma tillbaka till en sund kontakt med verkligheten är bra. Men man måste någonstans påminna sig själv om man är sjuk, och har varit i ett sjukligt tillstånd och skov, med en hjärna som inte fungerar på ett normalt sätt.

Terapi är i det här fallet bättre, och att komma till en acceptans samt förlåtande inför sig själv. En insikt om att man är sjuk. Tyvärr finns ju omvärldens dömande kvar i det sociala.

ECT ska man passa sig för. Byt hellre namn, stad, land. Om du känner att det är ohållbart att stanna kvar i samma miljö. Men viktigast, döm inte dig själv. Du måste alltid ha utgångspunkten i att du är sjuk och varit i ett skov. Det är terapi som gäller, sund livsstil, och i många fall, tyvärr medicinering av neuroleptika - för att inte hamna i ett skov igen.

I takt med att du tar ansvar för din sjukdom så kommer också acceptansen hos dig själv öka samt insikten i att dina psykoser inte reflekterar dig eller din personlighet.
Citera
2024-04-14, 07:18
  #7
Medlem
Etc gör att man mår bra några dagar, men sedan dras man ner igen i dyn eftersom man är kvar i den miljö som orsakat det psykiska lidandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback