Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 19:11
  #1
Medlem
Jag har ofta reflekterat över att jag väldigt sällan kan andas helt fritt genom båda näsborrarna och att den ena näsknalaen alltid har mer luftflöde än den andra och att det skiftar över dagen.

När jag sökt på detta så verkar detta vara ett känt fenomen som heter Nasal cycle. Från wikipedia:

The nasal cycle is the unconscious[1][2] alternating partial congestion and decongestion of the nasal cavities in humans and other animals. This results in greater airflow through one nostril with periodic alternation between the nostrils. It is a physiological congestion of the nasal conchae, also called the nasal turbinates (curled bony projections within the nasal cavities), due to selective activation of one half of the autonomic nervous system by the hypothalamus. It should not be confused with pathological nasal congestion.

Hur vanligt är det dock att det nästan tar helt stopp i ena näskanalen medan den andra är fri? Det händer mig ibland och det är extremt störande, speciellt om man ska sova då det inte känns som man får tillräckligt med luft.

Vet någon om det finns någon metod man kan göra för att frigöra en näskanal som är blockerad på detta vis eller att skifta den på något sätt? Jag har försökt hålla andan eller göra liknande tryck som man gör när man flyger etc men det har inte hjälpt men det kanske finns andra metoder som kan hjälpa?

Jag vet även att det finns de som har sned näsvägg som kan göra att näskanalen blockeras men för mig är det som sagt att det skiftar så det är 50/50 om det är höger eller vänster kanal som är öppen eller inte.
Citera
2024-04-10, 19:52
  #2
Medlem
Det kan också bero på att du bara är täppt på den ena sidan. Om du snyter dig så känns det kanske bättre.
Citera
2024-04-10, 20:14
  #3
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det kan också bero på att du bara är täppt på den ena sidan. Om du snyter dig så känns det kanske bättre.

Nix.
Ena sidan är alltid mer täppt än andra.
Citera
2024-04-10, 20:35
  #4
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag har ofta reflekterat över att jag väldigt sällan kan andas helt fritt genom båda näsborrarna och att den ena näsknalaen alltid har mer luftflöde än den andra och att det skiftar över dagen.

När jag sökt på detta så verkar detta vara ett känt fenomen som heter Nasal cycle. Från wikipedia:

The nasal cycle is the unconscious[1][2] alternating partial congestion and decongestion of the nasal cavities in humans and other animals. This results in greater airflow through one nostril with periodic alternation between the nostrils. It is a physiological congestion of the nasal conchae, also called the nasal turbinates (curled bony projections within the nasal cavities), due to selective activation of one half of the autonomic nervous system by the hypothalamus. It should not be confused with pathological nasal congestion.

Hur vanligt är det dock att det nästan tar helt stopp i ena näskanalen medan den andra är fri? Det händer mig ibland och det är extremt störande, speciellt om man ska sova då det inte känns som man får tillräckligt med luft.

Vet någon om det finns någon metod man kan göra för att frigöra en näskanal som är blockerad på detta vis eller att skifta den på något sätt? Jag har försökt hålla andan eller göra liknande tryck som man gör när man flyger etc men det har inte hjälpt men det kanske finns andra metoder som kan hjälpa?

Jag vet även att det finns de som har sned näsvägg som kan göra att näskanalen blockeras men för mig är det som sagt att det skiftar så det är 50/50 om det är höger eller vänster kanal som är öppen eller inte.
Som du redan vet är ju ena sidan alltid mer svullen än den andra pga blodflödet genom näsmusslorna är olika på vardera sida och detta skiftar. Om du blir helt täppt i näsan utan att vara förkyld till följd av denna blodflödesvariation så talar det för att du antingen har en trång näskavitet rent anatomiskt eller så har du förstorade näsmusslor/samtidiga näspolyper som täpper igen vid ökade svullnaden. Om detta är störande för dig så bör du söka VC så dom kan få titta och ev remittera till ÖNH.
Citera
2024-04-10, 21:02
  #5
Medlem
Har haft så i säkert 20år, har gjort två förminskar av näsmusslorna utan resultat.
Det går att operera bort dom helt men det kan ge andra problem istället.

Jag kör sparsamt på barn nässpray istället när jag ska sova och det har inte gett något beroende för mig på dom ~10år jag använt det men effekten av sprayen har avtagit markant med åren
Citera
2024-04-10, 21:27
  #6
Medlem
mr-Rookgaards avatar
Har också observerat detta fenomen och hur när jag lägger mig på sidan, så öppnar sig den översta näsborren efter ett tag och den den andra täpps.

Har desvärre mosat mycket näsgodis och man kan tycka min vänstra bör va bättre, då jag besparat den. Men verkar inte ha någon betydelse, mer än att jag får snyta ur den regelbundet hehe.
Citera
2024-04-10, 23:09
  #7
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Jag har ofta reflekterat över att jag väldigt sällan kan andas helt fritt genom båda näsborrarna och att den ena näsknalaen alltid har mer luftflöde än den andra och att det skiftar över dagen.

När jag sökt på detta så verkar detta vara ett känt fenomen som heter Nasal cycle. Från wikipedia:

The nasal cycle is the unconscious[1][2] alternating partial congestion and decongestion of the nasal cavities in humans and other animals. This results in greater airflow through one nostril with periodic alternation between the nostrils. It is a physiological congestion of the nasal conchae, also called the nasal turbinates (curled bony projections within the nasal cavities), due to selective activation of one half of the autonomic nervous system by the hypothalamus. It should not be confused with pathological nasal congestion.

Hur vanligt är det dock att det nästan tar helt stopp i ena näskanalen medan den andra är fri? Det händer mig ibland och det är extremt störande, speciellt om man ska sova då det inte känns som man får tillräckligt med luft.

Vet någon om det finns någon metod man kan göra för att frigöra en näskanal som är blockerad på detta vis eller att skifta den på något sätt? Jag har försökt hålla andan eller göra liknande tryck som man gör när man flyger etc men det har inte hjälpt men det kanske finns andra metoder som kan hjälpa?

Jag vet även att det finns de som har sned näsvägg som kan göra att näskanalen blockeras men för mig är det som sagt att det skiftar så det är 50/50 om det är höger eller vänster kanal som är öppen eller inte.

Aha ok, tack för förklaringen. Trodde att det kunde bero på att jag hade pudrat näsan för mkt genom tiderna.
Citera
2024-04-14, 19:20
  #8
Medlem
För att näsan har en s k näscykel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback