2024-04-11, 11:03
Medlem
På nyheterna idag hörde jag om en ny samisk thriller, stöld, om en ung flicka som ser sin vita fina renkalv få halsen avskuren av en elak man och sen händer väl nåt mer antar jag. Det fick mig att tänka på att alla samiska filmer jag hört talas om och eller sett de senaste åren; stöld, sameblod, låt älven leva, je'vida, alla har en eller flera kvinnliga huvudkaraktärer. Är det för att det ska vara lättare att relatera till? Är det fler kvinnliga samer (för jag antar att de är de som skapar filmerna) som tar sig ut till storstäderna och blir regissörer och reflekterar sig själv och sin kamp i huvudrollen?
Citera
2024-04-11, 11:34
Medlem
Eller kanske mer relevant. Varför handlar nästa alla svenska filmer om samer?
Citera
2024-04-11, 11:44
Medlem
BewilderedHulders avatar
Samiska män håller väl sig till sin urgamla muntliga kulturtradition än så länge? Dessutom så är väl de flesta samerna som är utan renar bara helt vanliga identitetslösa svennebananer som alla andra svenskar?
Citera
2024-04-11, 14:22
Medlem
Är dom kvinnliga samiska skådespelerskorna snygga/attraktiva ?
Citera
2024-04-11, 15:49
Medlem
Folk har lättare att få sympati för kvinnor och filmerna är gjorda för att få folk att glömma av att vissa samer ägnar sig åt totalt orimlig rättshaverism som skadar Sverige.
Citera
2024-04-11, 17:19
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
På nyheterna idag hörde jag om en ny samisk thriller, stöld, om en ung flicka som ser sin vita fina renkalv få halsen avskuren av en elak man och sen händer väl nåt mer antar jag. Det fick mig att tänka på att alla samiska filmer jag hört talas om och eller sett de senaste åren; stöld, sameblod, låt älven leva, je'vida, alla har en eller flera kvinnliga huvudkaraktärer. Är det för att det ska vara lättare att relatera till? Är det fler kvinnliga samer (för jag antar att de är de som skapar filmerna) som tar sig ut till storstäderna och blir regissörer och reflekterar sig själv och sin kamp i huvudrollen?

Kommer du ihåg vad filmen heter?
Jag har inte tänkt på det tidigare men det stämmer ju faktiskt att det nästan alltid är kvinnliga samer. De kanske ser mera "klassiskt samiska" ut än männen? Eller så har det att göra med hur samer lever. Männen kanske behövs mera i arbetet där de bor och inte har samma möjligheter att bli skådespelare.
Citera
2024-04-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Kommer du ihåg vad filmen heter?

Den heter stöld. Har däremot inte sett den så vågar inte säga om den är bra eller inte.

Funderade också på det. Iofs är enda samen (uttalade) jag träffat en manlig slöjdlärare. Och jag var värdelös på slöjd så kunde inte relatera till honom, så sant där.
Citera
2024-04-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av their
Är dom kvinnliga samiska skådespelerskorna snygga/attraktiva ?
Huvudfiguren ser ut lite söt i sin röda vintermössa i Statsradions artikel.
Filmen är gjord för Netflix så de ville nog optimera sina möjligheter att få Guldbagge, så kvinna i minoritetsfolk hade nog bättre chans än att spela in Jägarna 3.

Recensenten tyckte det visuella var utmärkt men manus och skådespeleri gick snett när det var dags för sexscen:
Hon vågade dock inte gå under tre i betyg.
Citera
2024-04-13, 17:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Filmen handlar om nioåriga Elsa som blir vittne till hur en ickesamisk man, Robert, hugger ned hennes ren Nástegallu och sedan hotar henne till tystnad. Berättelsen kretsar kring hennes kamp i en värld full av samehat, där klimatförändringar hotar renskötseln.
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/nu-...r-verkligheten

Oj de har tom fått in klimatförändringar! Högsta PK-betyg! Måste det poängteras också att det var en ickesamisk man? Kan det inte varit en same som snodde den andras sames ren?

Som sagt varför alla dessa jävla filmer om just kvinnliga samer. Skriver under på 1. Det är för att väcka sympati. 2. De som gör dessa filmer/skriver dessa böcker är unga kvinnor. Ofta bosatta i Stockholms innerstad.

För övrigt sade direkt upp Netflix när jag såg reklamen för den här filmen.
Citera
2024-04-21, 14:35
Medlem
Corvaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Huvudfiguren ser ut lite söt i sin röda vintermössa i Statsradions artikel.
Filmen är gjord för Netflix så de ville nog optimera sina möjligheter att få Guldbagge, så kvinna i minoritetsfolk hade nog bättre chans än att spela in Jägarna 3.

Recensenten tyckte det visuella var utmärkt men manus och skådespeleri gick snett när det var dags för sexscen:
Hon vågade dock inte gå under tre i betyg.
Kill Buljo, handlar ju om manliga samer och är en aktion-parodi, men den börjar väl ha några år på nacken. Annars så finns ju "Händelser vid vatten" från förra året med en Samisk kvinna som gärningsman, även om den serien/filmen sker i en mer allmän-norrländsk miljö.

Den som har lite kännedom om omständighterna i norra norrbotten vet ju att många ev de som inte är renskötande samer ofta kan vara icke renskötande samer och Tornedalningar som också haft mor- och farföräldrar som inte uppmuntrats att tala finska eller samiska. Det här är väl den svagare delen med filmen, de utanför samebygemenskapen blir lite platta och klicheaktiga, det går ju ocksp att invända mot att (den osanna) myten om den självmordsbenägna samen ges ganska mycket utrymme också att samer bara kan vara sanna samer som renskötare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in