Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 17:33
  #1
Medlem
Jag snubblade över denna över hos Bioetanol - Jem&Fix

Enligt Säkerhetsdatabladet så innehåller det endast etanol, utan några extra tillsatser som färgämnen och bitrex tex som T-röd innehåller.

Skulle detta funka att använda för mindre kemiska experiment?

Kan det vara så simpelt att Jem & Fix har missat, och att detta egentligen inte får säljas i Sverige? Jag tänker eftersom de är ett danskt bolag, och där har dom nog inga problem med att sälja denna produkten.
Citera
2024-04-11, 20:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfillen
Jag snubblade över denna över hos Bioetanol - Jem&Fix

Enligt Säkerhetsdatabladet så innehåller det endast etanol, utan några extra tillsatser som färgämnen och bitrex tex som T-röd innehåller.

Skulle detta funka att använda för mindre kemiska experiment?

Kan det vara så simpelt att Jem & Fix har missat, och att detta egentligen inte får säljas i Sverige?
Jag tänker eftersom de är ett danskt bolag, och där har dom nog inga problem med att sälja denna produkten.

Tror inte det finns något hinder för att saluföra ens ren etanol i Sverige, sålänge man inte utger det för livsmedel!

Vad beträffar användbarheten vid kemiska experiment: varför inte pröva! Men, om jag skulle försöka framställa exempelvis etyljodid därav (m.h.a. jod och röd fosfor) skulle jag nog först försöka eliminera allt vatten med kalciumoxid (= "osläckt kalk") eller kalciumkarbid!

Lycka till!
Citera
2024-04-11, 21:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tror inte det finns något hinder för att saluföra ens ren etanol i Sverige, sålänge man inte utger det för livsmedel!

Vad beträffar användbarheten vid kemiska experiment: varför inte pröva! Men, om jag skulle försöka framställa exempelvis etyljodid därav (m.h.a. jod och röd fosfor) skulle jag nog först försöka eliminera allt vatten med kalciumoxid (= "osläckt kalk") eller kalciumkarbid!

Lycka till!

Inte för att vara sådan, men: Alkohollagen

Citat:
Ursprungligen postat av Alkohollagen, kapitel 6
2 § Försäljning av teknisk sprit får bedrivas endast av den som har godkänts som upplagshavare för sådan sprit enligt 3 kap. 2 § lagen (2022:156) om alkoholskatt. Lag (2022:171).

3 § Teknisk sprit som ska användas eller säljas inom landet och som inte är fullständigt denaturerad enligt 1 § andra stycket, ska vara denaturerad på ett sätt som så långt möjligt hindrar förtäring av spriten utan att hindra den avsedda användningen.

4 § Vid försäljning av teknisk sprit är säljaren skyldig att förvissa sig om att köparen har rätt att köpa in eller sälja varan vidare.

Angående paragraf 3, denna sprit jag hittade är inte denatuerad. Denatuerad innebär att man har tillsatt ämnen som gör den mer eller mindre odrickbar (allt ifrån att det smakar illa, till kräkmedel, vet ej om kräkmedel är en myt dock)

Finns det något sätt att kontrollera att det verkligen är ren etanol? Jag tänkte om man mäter alkoholhalten med en alkoholmätare?
Om det är tillsatt några andra alkoholer eller andra ämnen så lär ju den visa helt fel? Om den visar 95% eller över så borde det här vara säkert att använda, visst? Detta fungerar ju dock såklart inte på bitrex som är en tillsats på under 0.5% av innehållet har jag för mig. Men finns det andra, farliga tillsatser som kan slinka förbi detta hemmagjorda test för att prova kvaliteten på ens etanol?
Även för intag, i teorin. Men det vågar man ju såklart inte prova då man inte vet om företagen har fuskat med etiketterna. Reglerna lär ju inte vara lika hårda som för alkoholhaltiga drycker.

Edit, jag är relativt ny till kemi och pyro som ni säkert märker, men ganska kunnig ändå enligt mig själv. En del sitter kvar sedan högstadiet och andra delar får man ta reda på helt enkelt.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av fiskfillen 2024-04-11 kl. 21:43.
Citera
2024-04-12, 00:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfillen
Inte för att vara sådan, men: Alkohollagen



Angående paragraf 3, denna sprit jag hittade är inte denatuerad. Denatuerad innebär att man har tillsatt ämnen som gör den mer eller mindre odrickbar (allt ifrån att det smakar illa, till kräkmedel, vet ej om kräkmedel är en myt dock)

Finns det något sätt att kontrollera att det verkligen är ren etanol? Jag tänkte om man mäter alkoholhalten med en alkoholmätare?
Om det är tillsatt några andra alkoholer eller andra ämnen så lär ju den visa helt fel? Om den visar 95% eller över så borde det här vara säkert att använda, visst? Detta fungerar ju dock såklart inte på bitrex som är en tillsats på under 0.5% av innehållet har jag för mig. Men finns det andra, farliga tillsatser som kan slinka förbi detta hemmagjorda test för att prova kvaliteten på ens etanol?
Även för intag, i teorin. Men det vågar man ju såklart inte prova då man inte vet om företagen har fuskat med etiketterna. Reglerna lär ju inte vara lika hårda som för alkoholhaltiga drycker.

Edit, jag är relativt ny till kemi och pyro som ni säkert märker, men ganska kunnig ändå enligt mig själv. En del sitter kvar sedan högstadiet och andra delar får man ta reda på helt enkelt.

Tack på förhand!

Inte ens spektroskopispriten från högskolan var alldeles ren; den innehöll upp till 0,01% icke angivna föroreningar! (Men gick bra att dricka, enligt egen erfarenhet; bara man spädde ut den litet lagom! )

Vad, exakt, skall du använda spriten till? Vilka föroreningar skulle kunna inverka menligt på din tilltänkta syntes?

(Jag menar, om du vill tillverka t.ex. trietylborat för att få en praktfull grön flamma gör det ju inte någon större skillnad om spriten innehåller någon procent metanol! I själva verket gör det bara flamman ännu bättre!)
Citera
2024-04-12, 07:24
  #5
Medlem
Flabbars avatar
.
__________________
Senast redigerad av Flabbar 2024-04-12 kl. 07:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback