Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 15:55
  #1
Medlem
Storstark68s avatar
Även nyfödda barn gillar tex vaggvisor och i Sverige hoppas jag att våra minsta får lyssna på svenska visor, eftersom det ger en viktig och tidig behörighet till vår egen kultur.

Vilken blågul barnvisa föredrar du? Lyssnar era småbarn på vaggvisor? Borde detta upplysas om redan på Bvc?

Den här är jädrans bra:

https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=9MxSxd7qbBE
Citera
2024-04-12, 16:18
  #2
Medlem
Hiraeths avatar
Budskapet i låten är föråldrat (sudda bort din sura min).
Dagens anvisningar i barnuppfostran så skall man låta krabaten få leva ut hela känslospektrat, att säga till sin unge "Sluta vara sur" är felaktigt och kommer skapa en känslomässigt handikappad individ.

Men om vi ska hålla oss till topic, så jag gillar Byssan lull. Och ja, tycker barnvisor är viktigt från ett kulturellt perspektiv. Vi alla minns de fåniga sångerna trots det var årtionden sedan vi fick höra dem.
https://www.youtube.com/watch?v=tPAozeYf8M4
__________________
Senast redigerad av Hiraeth 2024-04-12 kl. 16:21.
Citera
2024-04-12, 16:30
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Blinka lilla stjärna har jag spelat tiotusen gånger på fiol så den är jag lite trött på trots alla variationer, men övriga känns bra i vuxen ålder.
Zuzukimetoden
Citera
2024-04-12, 16:38
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Povel Tyckte det var orättvist att barnen bara fick sjunga om lamm, hästar, hundar och katter m.m och skrev därför några Rättvisor: Tviggie Tvestjärt, Gary Gråsugga, Acke Asgam och Kalle Kobra.
Känner du lille Balle Kalle Kobra,
lång som en sladd
med sin gulle gulle gadd?
Ständigt på hugget ute på vift....

Det tycker jag också är ett viktigt barnviseperspektiv i detta HBTQ-kulturens tidevarv.
Citera
2024-04-12, 17:13
  #5
Medlem
Gullan Bornemark har skrivit många fina barnsånger. Men snart så blir de väl borttagna, eftersom någon blir kränkt av texterna. Eller så ska de ändras till "hen".
__________________
Senast redigerad av Newton555 2024-04-12 kl. 17:15.
Citera
2024-04-14, 23:04
  #6
Medlem
DMfanNo1s avatar
Vi fick lära oss att ”björnen sover och att han inte är farlig bara man är vanlig”, undrar såhär i efterhand om det verkligen stämmer? Ska man låtsas vara orädd om man möter en björn ute i skogen?
Citera
2024-04-15, 09:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Även nyfödda barn gillar tex vaggvisor och i Sverige hoppas jag att våra minsta får lyssna på svenska visor, eftersom det ger en viktig och tidig behörighet till vår egen kultur.

Vilken blågul barnvisa föredrar du? Lyssnar era småbarn på vaggvisor?

De vaggvisor jag först kommer att tänka på är Tegners "Ute blåser sommarvind" och "Videvisan"
Jag känner igen Videvisan från min egen barndom. Och det var nog dessa jag mest sjöng för mina egna barn. Jag vill minnas att Barnen i Bullerbyn i något tv-avsnitt skrålar den s.k. Brahms vaggvisa (Nu i ro, slumra in) och den är ju också tjusig. Barnens mor tror jag gärna använde "Trollmors vaggvisa". Till yngsta barnet använde jag även gärna Björn Skifs "Håll mitt hjärta". Taubes Nocturne finns ju också...


Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Vi fick lära oss att ”björnen sover och att han inte är farlig bara man är vanlig”, undrar såhär i efterhand om det verkligen stämmer? Ska man låtsas vara orädd om man möter en björn ute i skogen?

Eh? Jag fick lära mig ... "...bara man är varlig" dvs varlig = försiktig.
Citera
2024-04-15, 09:33
  #8
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Jag vill minnas att Barnen i Bullerbyn i något tv-avsnitt skrålar den s.k. Brahms vaggvisa (Nu i ro, slumra in) och den är ju också tjusig.
Själv minns jag den från Saltkråkan. Tjorven och Stina försöker sjunga den för att få Skrållan att somna.

https://youtu.be/AYkzV46TeW0?feature=shared
Citera
2024-04-15, 09:52
  #9
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
De vaggvisor jag först kommer att tänka på är Tegners "Ute blåser sommarvind" och "Videvisan"
Jag känner igen Videvisan från min egen barndom. Och det var nog dessa jag mest sjöng för mina egna barn. Jag vill minnas att Barnen i Bullerbyn i något tv-avsnitt skrålar den s.k. Brahms vaggvisa (Nu i ro, slumra in) och den är ju också tjusig. Barnens mor tror jag gärna använde "Trollmors vaggvisa". Till yngsta barnet använde jag även gärna Björn Skifs "Håll mitt hjärta". Taubes Nocturne finns ju också...




Eh? Jag fick lära mig ... "...bara man är varlig" dvs varlig = försiktig.

Jaha var det så den gick, minns att vi brukade sjunga ”vanlig” heh.
Citera
2024-04-16, 02:00
  #10
Medlem
DMfanNo1s avatar
Tyckte väl att ordet vanlig verkade lite skumt i sammanhanget, å andra sidan var det en barnvisa så den fick väl vara lite konstig tänkte jag varlig låter ju rimligt.
Citera
2024-04-16, 02:37
  #11
Medlem
zombie-nations avatar
Klart de är viktiga, från de gamla till de nya. Älskar hajsången.
Citera
2024-04-16, 03:09
  #12
Medlem
Vad jag älskar Evert Taubes insjungning som var länkad tidigare! Den växte jag upp med.
https://www.youtube.com/watch?v=tPAozeYf8M4

Men han stal de flesta av sina låtar. Vet någon varifrån denna Byssan lull kommer ifrån? Citerar här nedan de varianter som finns på engelska i kommentarerna. Kanske är sången av helt annat ursprung? Vet någon?

Sleep my lull, boil the cauldron full!
On the road three wanderers are coming
Sleep my lull, boil the cauldron full!
On the road three wanderers are coming!
The first one he is lame
The second one so blind
The third one his clothes are so ragged

Sleep my lull, boil the cauldron full!
Three stars a-wander in the heavens
Sleep my lull, boil the cauldron full!
Three stars a-wander in the heavens
The first one is so white
The second one so red
The third one’s the moon, O so yellow!

Sleep my lull, boil the cauldron full!
Three ships are sailing on the ocean
Sleep my lull, boil the cauldron full!
Three ships are sailing on the ocean
The first one is a barque
The second one a brig
The third one its sails are so ragged!

Sleep my lull, boil the cauldron full
Three figures are sat upon the seachest
Sleep my lull, boil the cauldron full
Three figures are sat upon the seachest
The first one is our faith
The second one our hope
The third one is love, O the red one!

Annan variant:

Byssan Lull, boil the full pot
so cold in the winter, they are traveling
Byssan Lull, boil the full pot
three stars shine through the forest
the first is our calm the second is our dream
in the third boat, we sit together
Byssan Lull, boil the full pot
all alone in the world you are searching
Byssan Lull, boil the full pot
I will take care of you on the trip
I hold you so close and warm you up lovingly
I promise to always come with you

Tillägger denna som min nu avlidna kompis brukade sjunga när vi var utomlands när de ville höra något svenskt. Trollmor:

https://www.youtube.com/watch?v=bax1yw9-elM
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback