Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-04-14, 12:01
  #61
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Ja där ser man men lagligt till årsskiftet?



Lagen trädde i kraft den 1 januari i år, dvs 2024 så den är redan här och igång. Det är detta som upprör många bla villaägare och parkförvaltningar. Tidigare har man fritt kunnat elda upp trädgårdsavfallet men nu måste man ansöka dispens för att få elda. I många fall kommer det troligen att bli avslag.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2024-04-14 kl. 12:05.
Citera
2024-04-14, 12:08
  #62
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tokfel. En pilletrillare är den som gör tabletter till ett apotek.


Ja men jag skojar ju kring det hela...
Citera
2024-04-14, 12:09
  #63
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Finns det regler för vad man får använda i sin utegrill?


Nej inte än, jag skojade bara när jag skrev att bara raka bananer får grillas..
Dock finns det vissa restriktioner kring när och hur man får grilla.
Det lagen från 1 januari i år gäller handlar om eldning av trädgårdsavfall. Enligt lagen så ska avfallet komposteras eller köras iväg till soptippen. För att få elda trädgårdsavfall kan man ansöka om dispens som bara gäller en viss tid.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2024-04-14 kl. 12:15.
Citera
2024-04-14, 12:30
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Dock finns det vissa restriktioner kring när och hur man får grilla.
Det lagen från 1 januari i år gäller handlar om eldning av trädgårdsavfall. Enligt lagen så ska avfallet komposteras eller köras iväg till soptippen. För att få elda trädgårdsavfall kan man ansöka om dispens som bara gäller en viss tid.
Jo, men finns det regler för vad man får använda för brännbart när man grillar. Får man inte använda ris, eller får man endast använda grillkol i hemmagrillen?
Citera
2024-04-15, 16:55
  #65
Medlem
Gabriel Knights avatar
Pga av kanske lite förvirring i tråden så har jag länkat vad som gäller för eldning av trädgårds och parkavfall. På förekommen fråga tror jag inte att man nu med nya lagen får elda så mycket kvistar i hemmagrillen.
Det som står skrivet i länken besvarar också TS fråga, dvs vad gör man nu av trädgårdsavfallet om man inte har tillgång till bil osv.
Naturvårdsverket skriver:
https://www.naturvardsverket.se/om-o...all-pa-tomten/
Citat:
Från och med 1 januari 2024 gäller nya bestämmelser om bioavfall. I begreppet bioavfall ryms förutom livsmedels- eller köksavfall (även kallat matavfall) också trädgårds- eller parkavfall. De nya bestämmelserna är en del av införandet av EU:s avfallsdirektiv, som bland annat innebär att bioavfall i första hand ska materialåtervinnas.
De nya förutsättningarna gäller inte bara för privatpersoner, utan också trädgårds- eller parkavfall från olika verksamheter. Om det handlar om kommunalt avfall ska avfallet tas omhand av kommunen, i annat fall ansvarar verksamhetsutövaren för att det tas omhand på rätt sätt.
Förbudet kontrolleras av kommunerna och det är också kommunerna som avgör om det finns anledning att göra undantag.
−Det kan till exempel handla om att det är väldigt långt till närmsta återvinningscentral, säger Milla Sundström, handläggare på avfalls- och kemikalieenheten.




Om jag förstår det rätt så kan TS få elda upp allt ris mm om han kontaktar sin kommun och berättar att han har svårt att ta sig iväg till återvinningscentralen.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2024-04-15 kl. 16:59.
Citera
2024-04-17, 03:03
  #66
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jo men mitt i ett bostadsområde är det ok?

Nej det är inte okej.Man får inte elda längre.Nya eu regler från i år.
Citera
2024-04-17, 03:11
  #67
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Om man vill ha spansk skogssnigel i mängder är det ett bra förslag.
Och det vill man givetvis.

Annars är det bara att skita i lagen och elda upp riset. Precis exakt alla grannar kommer att stå inför samma problem förr eller senare. Idiotiska lagar behöver man inte följa.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Nej det är inte okej.Man får inte elda längre.Nya eu regler från i år.
Faktiskt inte. EU går fria här. Det är svenska miljödårar i regeringen som helt självpåtaget har fantiserat ihop det här. Jag förutsätter att lagen skrivs om eftersom det är politisk klåfingrighet av guds nåde.
__________________
Senast redigerad av Galejan 2024-04-17 kl. 03:13.
Citera
2024-04-18, 19:27
  #68
Moderator
Tystnads avatar
En del kommuner har insett problemet och skapat tillfälliga centrala platser där man kan slänga grenar och ris dvs trädgårdsavfall så kolla med din kommun.

Hur man får dit det? Släp och bil , eller så betalar man någon firma som gör detta.
Något annat alternativ finns självklart inte inte
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback