Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 20:28
  #1
Medlem
Hej

Gått länge med en bred sjukdomsproblematik. Är besviken på vårdcentralen som tillskriver allt som psykosomatiskt eller relaterat utmattningssyndrom och adhd, och jag har svårt att få undersökningar eller blodprov som kan tänkas hjälpa mig hitta vad som kan göras för att tillfriskna och komma tillbaka i arbete.

Tänkte därför betala för blodprov hos Werlabs. Närmare bestämt den här:

https://werlabs.se/halsokontroll/hal...roll-man-plus/

Finns det något ytterligare test man bör lägga till? Finns det någon konkurrent som har fler markörer?

Jag vet inte riktigt vad jag letar efter, utan det är en allmän men så komplett screening som möjligt jag söker. Vårdcentralen har inte råd att testa saker som könshormon, kortisol. Exotiska prov som reumatiska markörer är nog ännu svårare att få. Jag har inte frågat, men har mycket problem med värk och stelhet men inga svullnader eller knutor i leder, så det är klart det är intressant att kunna utesluta.

Vårdcentralen verkar inte ens ha råd att göra en allmän screening på t ex hb, mcv, osv trots en bred problematik med trötthet och konditionsbesvär och görs högst vart annat år trots försämring fastän man arbetar så mycket man orkar fysiskt och med kosten att komma till rätta.

Främsta problem är ork, energi, kondition, palpitationer, takykardi med mera. Finns inga mediciner eller alkohol som påverkar. Sköter kosten minutiöst, förutom lite godis. Kollar fasteblodsocker regelbundet med egen mätare(förälder med diabetes så jag håller koll).

Man får helt enkelt öppna plånboken. Är ca 35 år.

Hälsokontroll Man Plus kanske är tillräckligt bred?
__________________
Senast redigerad av Robadido 2024-04-12 kl. 20:31.
Citera
2024-04-12, 20:49
  #2
Medlem
Hej jag har faktiskt köpt några av deras stora blodprover och det funkar hyfsat bra iallafall. Men man kan vara ganska dålig trots att att dom flesta blodprover visar helt ok kroppen gör allt för att hålla uppe sina värden och jag själv mådde inte så bra på första blodprover men det visade inget speciellt fel. Trots att jag lider av ganska svåra symtom som tex dålig sexlust och dålig aptit på mat och frusenhet I händerna och fötterna. Det ända fel på mina blodprover var högt fetterin värde och lågt långtidsblodsocker och högt värde på tpoak från sköldkörteln
Citera
2024-04-12, 20:53
  #3
Medlem
Din VC kan göra och testa allt du önskar, men du får betala för det även där, det ingår inte i den vanliga besöksavgiften. Fördelen där, är att du får en uppföljning och hjälp, ifall något skulle vara galet. Det får du inte via Werlabs
Citera
2024-04-12, 20:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din VC kan göra och testa allt du önskar, men du får betala för det även där, det ingår inte i den vanliga besöksavgiften. Fördelen där, är att du får en uppföljning och hjälp, ifall något skulle vara galet. Det får du inte via Werlabs

Är det så? Det låter ju jättebra, då kommer det in i journalen också.

Har du en aning om prisnivå? Jag kommer förstås ringa vårdcentral på måndag det första jag gör.
Citera
2024-04-12, 21:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag har faktiskt köpt några av deras stora blodprover och det funkar hyfsat bra iallafall. Men man kan vara ganska dålig trots att att dom flesta blodprover visar helt ok kroppen gör allt för att hålla uppe sina värden och jag själv mådde inte så bra på första blodprover men det visade inget speciellt fel. Trots att jag lider av ganska svåra symtom som tex dålig sexlust och dålig aptit på mat och frusenhet I händerna och fötterna. Det ända fel på mina blodprover var högt fetterin värde och lågt långtidsblodsocker och högt värde på tpoak från sköldkörteln

tpo-ak är tydlig indikation om att det är något fel med sköldkörtelfunktion. Som du säger kämpar kroppen och TSH, T3 och T4 kan vara bra just vid provtillfället, men har man antikroppar mot tyreoperoxidas finns där en sjukdomsbild.

Hur gick det för dig senare?
__________________
Senast redigerad av Robadido 2024-04-12 kl. 21:04.
Citera
2024-04-13, 20:09
  #6
Medlem
Hej skulle det visa sig att man har tex ett stort avvikande prover på tex levern så skriver läkaren på werbles att man ska omgående ta kontakt med sin egen vc.
Citera
2024-04-13, 20:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
tpo-ak är tydlig indikation om att det är något fel med sköldkörtelfunktion. Som du säger kämpar kroppen och TSH, T3 och T4 kan vara bra just vid provtillfället, men har man antikroppar mot tyreoperoxidas finns där en sjukdomsbild.

Hur gick det för dig senare?
Jag har fått levaxin mot mot höga värden av tpoak och dom har gått ner lite iallafall men inte mycket. Men har fortfarande kvar mina symtom på dålig aptit på mat och även dålig sexlust och frusenhet I kroppen och händerna och fötterna
Citera
2024-04-13, 20:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Din VC kan göra och testa allt du önskar, men du får betala för det även där, det ingår inte i den vanliga besöksavgiften. Fördelen där, är att du får en uppföljning och hjälp, ifall något skulle vara galet. Det får du inte via Werlabs

Normalt brukar man inte kunna köpa prover på det sättet på en vårdcentral, utan där ingår de antingen i läkarbesöket och läkaren beställer de prover denne tycker är relevanta, eller så blir du hemskickad. Fördelen med werlabs och liknande tjänster är att man kan ta prover utan att behöva sitta med mössan i hand och be om det.
Citera
2024-04-13, 20:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Normalt brukar man inte kunna köpa prover på det sättet på en vårdcentral, utan där ingår de antingen i läkarbesöket och läkaren beställer de prover denne tycker är relevanta, eller så blir du hemskickad. Fördelen med werlabs och liknande tjänster är att man kan ta prover utan att behöva sitta med mössan i hand och be om det.

Jag efterforskade det lite. För mig finns det "Egen provhantering" men det enda som finns där är för någon std. Kanske är det olika beroende på län och vårdcentral man är knuten hos.

Så nej, ska man välja och vraka får man nog ingen hjälp från vårdcentral även om man själv skulle betala.
Citera
2024-04-13, 21:00
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Jag har fått levaxin mot mot höga värden av tpoak och dom har gått ner lite iallafall men inte mycket. Men har fortfarande kvar mina symtom på dålig aptit på mat och även dålig sexlust och frusenhet I kroppen och händerna och fötterna

Varför tog inte vårdcentral prover på dig och upptäckte dina antikroppar? Varför behövde du gå till Werlabs för det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback