Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 11:47
  #1
Medlem
Bobby Knights avatar
Är det någon som vet om t.ex. den Raspberry Pi jag köpt för alltid är spårbar till mig genom digitala köpet jag gjort av den?
Citera
2024-04-13, 12:14
  #2
Medlem
Beror på vad du tänker göra. Säpo kommer hitta dig snabbt om du planerar dumheter.
Citera
2024-04-13, 13:01
  #3
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Är det någon som vet om t.ex. den Raspberry Pi jag köpt för alltid är spårbar till mig genom digitala köpet jag gjort av den?

Hade du inte varit spårbart så hade det inte funnits något argument till varför folk ska betala kontant eller med krypto.
Citera
2024-04-13, 13:03
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Jag har inte sett något som tyder på att det finns ett globalt register över vem som köper eller äger en viss dator.
Citera
2024-04-13, 13:42
  #5
Medlem
Tvivlar på det, men du vill vara helt säker så kan du betala kontant.
Citera
2024-04-13, 13:58
  #6
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Det fungerar så vid köp av märkesdatorer att köpet registreras på köparen. Om du köper datorn i delar och bygger ihop den själv, registreras bara kvittot på din kundprofil hos webshopen, alternativt inte alls om du köper delarna över disk i en fysisk butik.

Det är alltid bättre att köpa datorn i delar och bygga ihop den själv, oavsett om något regisreras eller inte.
Citera
2024-04-13, 15:16
  #7
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Är det någon som vet om t.ex. den Raspberry Pi jag köpt för alltid är spårbar till mig genom digitala köpet jag gjort av den?

Min gissning är att de flesta handlares system inte hanterar serienummer eller MAC-adresser för en så billig sak som en Raspberry Pi.

Men det går säkert för poliser och myndigheter att spåra upp per "batch", där då en grupp misstänka köpare kan ringas in. Med gärningsmannaprofilering kan de sedan förmodligen ytterligare ringa in dig och ett par till som misstänkta.

Har du köpt den direkt från Raspberry Pi egen webbplats, kanske de har koll på exakt vilken de skickat till dig.

Har du köpt från Amazon eller något annat starkt informationsdrivet företag, är det mycket möjligt att de bemödat sig för att ha koll på precis allt, så att de sedan kan sälja information om vilka MAC-adresser du köpt av dom till intresserade myndigheter.

När det gäller nyare enheter sitter det någon slags QR-liknande kod på förpackning, som kanske kan användas i någon B2B-tjänst, för att få fram all information om enheten, och för att registrera mer information om enheten?
Citera
2024-04-13, 20:34
  #8
Avstängd
Skulle nog iallafall tro att den går att spåra till dig.
Via serie nummer / kortköp / kameraövervakning osv.
Allt digitalt går att spåra kom ihåg det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback