Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-17, 09:24
  #13
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det här verkar spännande. Om man vill besöka Kambaku river lodge som du länkat.

Vad kostade det per natt där?
Vilken flygplats landar man vid? Såg att Pretoria låg 4h bort...
Kan man boka in en vecka där och sedan boka Safari på plats dagen innan typ eller behöver man boka det i samband med hotellrummet?

Minns inte vad vi betalade, men när jag kollar på deras bokningssida verkar priset ligga på ca 3500-4000 sek/dygn för en tvåpersoners bungalow. Då är det halvpension (frukost + middag). Safari och andra aktiviteter kan bokas på plats men jag skulle ändå kolla upp det vid bokningen. Men observera nu att det här stället är bara ett som jag råkar ha erfarenhet av. Längs Crocodile River som utgör Kruger-parkens södra gräns finns det hur många lodger som helst. Och det är alltså utanför parken. Inne i Kruger finns åtskilliga fler lyxiga ställen som kostar minst tre ggr så mycket, men då ingår alla måltider och oftast safariturer också.

De internationella flighterna går till OR Tambo i Johannesburg. Därifrån är det fyra timmars körning. Man kan även byta till inrikesflyg till Kruger Mpumalanga Airport utanför staden Nelspruit, som ligger mindre än en timme från tex Kambaku-lodgen. Flyg är rätt billigt i ZA så det kan vara värt det.
Citera
2024-04-17, 20:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Minns inte vad vi betalade, men när jag kollar på deras bokningssida verkar priset ligga på ca 3500-4000 sek/dygn för en tvåpersoners bungalow. Då är det halvpension (frukost + middag). Safari och andra aktiviteter kan bokas på plats men jag skulle ändå kolla upp det vid bokningen. Men observera nu att det här stället är bara ett som jag råkar ha erfarenhet av. Längs Crocodile River som utgör Kruger-parkens södra gräns finns det hur många lodger som helst. Och det är alltså utanför parken. Inne i Kruger finns åtskilliga fler lyxiga ställen som kostar minst tre ggr så mycket, men då ingår alla måltider och oftast safariturer också.

De internationella flighterna går till OR Tambo i Johannesburg. Därifrån är det fyra timmars körning. Man kan även byta till inrikesflyg till Kruger Mpumalanga Airport utanför staden Nelspruit, som ligger mindre än en timme från tex Kambaku-lodgen. Flyg är rätt billigt i ZA så det kan vara värt det.

Tackar ödmjukast för svar! Om jag kommer ihåg ska jag återkomma med en recession av vad vi valde och hur vår upplevelse blev!
Citera
2024-04-17, 20:45
  #15
Medlem
Jag var på safari där de hade fasta tältläger man åkte mellan. Fullt tillräckligt bekvämt med tältsäng och betydligt närmare djuren och autentiskt än någon lyxlodge. En tidigare grupp hade vaknat upp på morgonen med elefantspår rätt genom lägret. En hjord hade vandrat förbi och varit så försiktig att de inte väckt upp någon. (I Kenya)

Ett tips i Kenya: det må vara vid ekvatorn men det är också högt på många håll. Reser man i ett öppet fordon kan det bli kallare än man tror så ta med varma kläder eller i alla fall en toppluva. För den mer äventyrslystne är en tur upp på Mount Kenya häftigt.
Citera
2024-04-18, 13:07
  #16
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tackar ödmjukast för svar! Om jag kommer ihåg ska jag återkomma med en recession av vad vi valde och hur vår upplevelse blev!

Du skriver "vi". Reser du med en partner? I så fall får du ett till insidertips, "the most seductive lodge on the planet", Timamoon. Kanske 1,5 timmes körning från det andra stället jag skrev om, ligger den här lodgen otroligt vackert inbäddad i Sabie-flodens dalgång. Stället är helt och hållet inriktat på njuting på alla plan (inget för familjer dock, barn får inte komma dit). Ett par dagar där och din partner kommer tacka dig för evigt! De kan förresten också fixa safaris in i Kruger eller andra slags utflykter.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3600689

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback