Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-14, 15:18
  #37
Medlem
DonDiascos avatar
Mångkulturåret. I USA skriver Lyndon Johnson under "Immigration and Nationality Act of 1965" vilken innebar att migrationsportarna till USA slogs upp på vid gavel för hela världen, istället för att som tidigare enbart välkomna vita européer. I Sverige användes begreppet "mångkultur" för första gången av samhällsdebattören David Schwarz, i Sveriges Radio fredagen den 13 augusti 1965.
Citera
2024-04-14, 15:49
  #38
Medlem
HappySadHarrys avatar
Mellanölåret såklart. Det präglade en hel generation ungdomar.
Citera
2024-04-14, 19:42
  #39
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Mest efterblivna lista jag sett på länge.

Nåt som okunniga 15-åringar i fyllan satt ihop på en fest.
Citera
2024-04-14, 22:15
  #40
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Mest efterblivna lista jag sett på länge.

Nåt som okunniga 15-åringar i fyllan satt ihop på en fest.

Jag har inte behörighet egentligen, utan är bara stand in.
Citera
2024-04-17, 01:14
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag har inte behörighet egentligen, utan är bara stand in.
Förhoppningsvis resten av lärarlegitimation också med tanke på listans intellektuella svaghet och brist bildning.
Citera
2024-04-17, 16:51
  #42
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuciusDecman
Förhoppningsvis resten av lärarlegitimation också med tanke på listans intellektuella svaghet och brist bildning.

Jag har slutat vikariera nu.
Citera
2024-04-18, 06:57
  #43
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag och övriga arbetslaget sätter ihop en plansch till klassrummet där jag tänkt märka ut varje år i historien med en rubrik som kännetecknar året. Det är som en orm med alla årtal och framtiden som tungan.

Nu har jag kommit till 1965 och hur mycket jag än bläddrar i historieböckerna hittar jag inget jag kan använda. Det är ett mellanstadium årskurs 4–6 så tänk på att det ska vara angeläget också för barnen, inte bara för oss vuxna.


Hjälp mig, vad hände 1965 som är värt att ha på en laminerad plansch?
"Rubber Soul" hände det året, 1965 !!!

Och det är det Beatles-album som förändrade den moderna popmusiken - för gott.

Visst, Beatles släppte "Help" (som innehöll bla "Yesterday") i början av det året, men den skivan hade aldrig samma influens på den västerländska popmusiken, musikkulturen, som "Rubber Soul" hade.

"
Så, om du ska skriva något för 1965 så kan du inte skriva något viktigare än "Rubber Soul-året."

Tja, eller "Beatles-året" ... det hade också funkat.
Citera
2024-04-18, 07:47
  #44
Avstängd
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
"Rubber Soul" hände det året, 1965 !!!

Och det är det Beatles-album som förändrade den moderna popmusiken - för gott.

Visst, Beatles släppte "Help" (som innehöll bla "Yesterday") i början av det året, men den skivan hade aldrig samma influens på den västerländska popmusiken, musikkulturen, som "Rubber Soul" hade.

"
Så, om du ska skriva något för 1965 så kan du inte skriva något viktigare än "Rubber Soul-året."

Tja, eller "Beatles-året" ... det hade också funkat.

Vikariatet har tagit slut sen den här vrckan. Ordinarie är tillbaka. Har slängt planschen tills vidare.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback