Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 04:59
  #1
Medlem
Jag minns min barndom när det fanns stora söta Jaffa apelsiner att köpa i butiken.
Numera är det mycket svårt att hitta handlare som säljer just Jaffa.
Någon som vet helst i och runt Örebro.
Citera
2024-04-14, 05:03
  #2
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag minns min barndom när det fanns stora söta Jaffa apelsiner att köpa i butiken.
Numera är det mycket svårt att hitta handlare som säljer just Jaffa.
Någon som vet helst i och runt Örebro.

De blev väl bojkottade pga nån Israel-grej för en massa år sedan? Nuförtiden är det Spanien som har monopol på den svenska apelsinmarknaden med sina sura och keffa apelsiner. Har man tur dyker det upp Italiensa apelsiner när det är säsong, men några israeliska apelsiner var det länge sen jag såg i våra krokar.
Citera
2024-04-14, 08:31
  #3
Medlem
https://www.nationalgeographic.com/c...20end%2C%20too.

Och goda är dom!
Citera
2024-04-14, 08:59
  #4
Medlem
TetraQuarks avatar
Inte apelsiner men Jaffa clementiner finns på ICA.
Citera
2024-04-14, 16:48
  #5
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
De blev väl bojkottade pga nån Israel-grej för en massa år sedan? Nuförtiden är det Spanien som har monopol på den svenska apelsinmarknaden med sina sura och keffa apelsiner. Har man tur dyker det upp Italiensa apelsiner när det är säsong, men några israeliska apelsiner var det länge sen jag såg i våra krokar.

Jaffa grapefrukt finns på flera livsmedelsbutiker i Sverige, Jaffa Cakes finns och innehåller de klassiska Jaffa apelsinerna som ingrediens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback