Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-14, 12:37
  #1
Medlem
Hur säkert är det än idag?
Citera
2024-04-14, 12:40
  #2
Medlem
zignatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Y
Hur säkert är det än idag?
Beror helt på ditt lösenord minst 12 tecken, siffror bokstäver små och stora samt specialtecken
Citera
2024-04-14, 12:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Beror helt på ditt lösenord minst 12 tecken, siffror bokstäver små och stora samt specialtecken

Tack
Citera
2024-04-14, 13:00
  #4
Medlem
VeraCrypt knäcktes av polisen för några månader sedan.
Citera
2024-04-14, 13:00
  #5
Medlem
Kantarellgudens avatar
Den tyska myndigheten för information och datasäkerhet (BSI) gjorde 2020 en djupgående utvärdering av Veracrypt som var för det mesta positiv.

Citat:
In conclusion, we did not find substantial security issues in VeraCrypt. VeraCrypt in its current version does
seem to protect the confidentiality of data in an encrypted volume as long as the volume is not mounted.

Den enda kritiken var att:
Citat:
A mounted VeraCrypt volume is exposed to a multitude of attack vectors including vulnerabilities of the host system. Hence, any volume-access scenario exceeds the protection envelope of VeraCrypt.

Med andra ord så behöver du se till att när du använder Veracrypt så behöver du använda det på en dator som du har full kontroll över, du får alltså inte ha några virus, trojaner eller annat skit.

Du behöver också se till att du inte har några Veracrypt-krypterade diskar eller volymer öppna när du är borta från datorn för att skydda dig från att några eventuella tjuvar ska kunna komma åt din information efter att de stulit din dator.

Den 118 sidiga utredningen finns här: https://www.bsi.bund.de/SharedDocs/D...cationFile&v=1
Citera
2024-04-14, 13:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosornasmamma
VeraCrypt knäcktes av polisen för några månader sedan.


Länk?
Citera
2024-04-14, 13:20
  #7
Medlem
zignatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosornasmamma
VeraCrypt knäcktes av polisen för några månader sedan.
Japp det var ett taskigt lösenord
Citera
2024-04-14, 14:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskrosornasmamma
VeraCrypt knäcktes av polisen för några månader sedan.
Har man password123 som lösenord finns det ingen säkerhet oavsett krypteringsprogram. VeraCrypt gör brute force mycket svårare än de flesta andra pga iterations dock.
Citera
2024-04-22, 19:17
  #9
Medlem
Highfashions avatar
Veracrypt är endast så säkert som ditt lösenord. Vilket rimmar sant när du pratar om all form av kryptering. Men för att svara på TS fråga om det är säkert? Ja, vid korrekt konfigurering är det mycket säkert.

Skulle jag rekommendera Veracrypt som krypteringsverktyg? Nej, framförallt för att det har en potential att krasha vid full disk kryptering samt så är det extremt buggigt och segt om du ska mounta "hidden volumes".

Windows --> Bitlocker
Linux --> LUKS
Citera
Igår, 19:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Y
Hur säkert är det än idag?

Om din hotbild inte är konspiratorisk, så skulle jag tycka att den är tillräckligt säker. Andra lösningar som jag testat kan vara lite trubbiga, men andra som jag inte testat (LUKS, etc) ser mycket lovande ut. Om du vill testa något nytt som jag tycker är det mest paranoida jag någonsin sett skulle jag kolla på Shufflecake (https://shufflecake.net/). Ganska experimentellt och ostabilt, men överlag ett ganska coolt projekt.

Som Highfashion säger så tror jag inte att den svaga länken i din OPSEC är VeraCrypt. Den mänskliga faktorn kommer antagligen vara svagast. Nästintill det skulle andra program på samma OS vara det som underminerar din filgömma. Märkte själv för några dagar sedan att flera program sparade så pass mycket information om filer (från krypterade volymer) att man ganska enkelt kunde pussla ihop mycket av det krypterade innehållet från kaksmulorna som lämnats i ".local" och ".cache".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback