Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-15, 19:31
  #1
Medlem
Hejba. Är utlåst från en dator jag fick från tidigare jobb. Borde lämna tillbaka den, men vill gärna ta ut lite info från den först.
Nu är mitt konto låst då ägarna autolåst det
Är enda lösningen att installera nytt OS på den för att få ut datat?
Utan att radera allt annat dvs.
Citera
2024-04-15, 19:47
  #2
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Hejba. Är utlåst från en dator jag fick från tidigare jobb. Borde lämna tillbaka den, men vill gärna ta ut lite info från den först.
Nu är mitt konto låst då ägarna autolåst det
Är enda lösningen att installera nytt OS på den för att få ut datat?
Utan att radera allt annat dvs.
Ta ut hårddisken och koppla in den på en annan dator, så kan du kopiera över det du vill.
Citera
2024-04-15, 19:57
  #3
Medlem
Eller boota nån linuxdist från USB om BIOS inte är låst.
Citera
2024-04-15, 20:36
  #4
Medlem
Niggerss avatar
Har den datorn bitlocker, så kan du TS glömma att få ut innehållet.
Citera
2024-04-15, 22:48
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Har den datorn bitlocker, så kan du TS glömma att få ut innehållet.

Då får personen hacka personens e-mail så är det kirrat ifall om dom har backup på sin onedrive.
Citera
2024-04-16, 00:13
  #6
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverKnow420
Då får personen hacka personens e-mail så är det kirrat ifall om dom har backup på sin onedrive.

I fablernas värld har även kommunister känslor. Men i verkligheten så är det inte så.
Citera
2024-04-16, 00:20
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
I fablernas värld har även kommunister känslor. Men i verkligheten så är det inte så.

Finns ingen recovery-key på en default setup med TPM.

Tur är väl det.
Citera
2024-04-16, 10:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Hejba. Är utlåst från en dator jag fick från tidigare jobb. Borde lämna tillbaka den, men vill gärna ta ut lite info från den först.
Nu är mitt konto låst då ägarna autolåst det
Är enda lösningen att installera nytt OS på den för att få ut datat?
Utan att radera allt annat dvs.

Är det bara jag som läser ovan som "Hej jag har snott/köpt en stulen/hittat en dator jag inte kommer in på"
Är det en fd JobbPC lär du väl haft tid på dig att ta ut det du behöver ha kvar? fick du foten dirr fattar jag varför dom blockat den, dom vill inte att du kommer åt informationen, Är det en legit uppsägning, gå dit med datorn, be att få ut dina privata filer.

Kom ihåg: En JOBBdator är en JOBBdator, spara inte shit på den som inte har med ditt jobb att göra, det är inte DIN dator
Citera
2024-04-18, 18:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
Är det bara jag som läser ovan som "Hej jag har snott/köpt en stulen/hittat en dator jag inte kommer in på"
Är det en fd JobbPC lär du väl haft tid på dig att ta ut det du behöver ha kvar? fick du foten dirr fattar jag varför dom blockat den, dom vill inte att du kommer åt informationen, Är det en legit uppsägning, gå dit med datorn, be att få ut dina privata filer.

Kom ihåg: En JOBBdator är en JOBBdator, spara inte shit på den som inte har med ditt jobb att göra, det är inte DIN dator
Nu var det inte shit utan saker jag utvecklat under 2 år som jag gärna skulle vilja haft egen kopia på.
Kan vara lite svårt att motivera dem att låsa upp kontot för att tanka ner detta
Citera
2024-04-21, 02:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Nu var det inte shit utan saker jag utvecklat under 2 år som jag gärna skulle vilja haft egen kopia på.
Kan vara lite svårt att motivera dem att låsa upp kontot för att tanka ner detta

Det du utvecklat på företaget åt företaget är deras egendom tyvärr, läs anställningsavtalet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback