2025-01-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
För det första tror jag att Du har fel. De som rapar upp den frasen i tid och otid avser faktiskt att alla har samma grundvärde som människa, i egenskap av att vara människa. För det andra, så är det en sällsynt intellektuellt undermålig sentens, om den så lätt låter sig tolkas på det viset utan att det är avsikten med densamma.

Först säger du han har fel sen säger du att folk använder det som ett grundläggande människovärde vilket knnebär att du håller med honom i det han säger. Ja det avser ett grundläggande människovärde men att som folk spaltar upp "jaså massmördaren skallknackar pelle och lilla pontus är lika bra och värdefulla människor" nej det innebär det inte, men skallknackar pelle har också en botten i sitt bärde som människa, ett grundläggande människovärde.

Att något kan vantolkas gör det inte kntellektuellt undermåligt, som fan läser bibeln kommer man att tänka på.

Men detta vantolkande gäller åt alla håll kan påpekas.
Citera
2025-01-26, 18:35
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Pengar gör ingen lycklig.

Jobba och betala skatt så får du en bra pension när du blir gammal.
Citera
2025-01-26, 18:39
Medlem
Människor som går runt och pratar med sina hundar!

Precis som om hundarna förstår varför räntan går ner, eller att Putin agerar som han gör
Citera
2025-01-26, 19:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Först säger du han har fel sen säger du att folk använder det som ett grundläggande människovärde vilket knnebär att du håller med honom i det han säger. Ja det avser ett grundläggande människovärde men att som folk spaltar upp "jaså massmördaren skallknackar pelle och lilla pontus är lika bra och värdefulla människor" nej det innebär det inte, men skallknackar pelle har också en botten i sitt bärde som människa, ett grundläggande människovärde.

Att något kan vantolkas gör det inte kntellektuellt undermåligt, som fan läser bibeln kommer man att tänka på.

Men detta vantolkande gäller åt alla håll kan påpekas.

Nja, det jag egentligen säger är att om han har rätt så är en korkad mening, och om han har fel så är det en ännu mer korkad mening.
Citera
Igår, 02:31
Medlem
Citat:
"Alla människors lika värde."

Det finns så många floskler som uttrycks av vuxna människor, som man egentligen inte vet är uttryck för dumhet, lögn eller satir.
På vilket sätt är det dumt att påstå att alla människor har lika mycket värde?
Citera
Igår, 02:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5

För att det är en felöversättning från FN påståendet.
Citera
Igår, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
För att det är en felöversättning från FN påståendet.
På vilket sätt?
Citera
Igår, 07:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
På vilket sätt?

Ordet dignity rimmar dåligt med den svenska översättningen.
Citera
Igår, 17:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det är dels en felöversättning av vad som stadgas i FN:s konvention om mänskliga rättigheter, men dels är det stolligt emedan inga värden är lika fördelade mellan människor.
Citera
Idag, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ordet dignity rimmar dåligt med den svenska översättningen.

Citat:
Det är dels en felöversättning av vad som stadgas i FN:s konvention om mänskliga rättigheter, men dels är det stolligt emedan inga värden är lika fördelade mellan människor.

Men alla människors värde som människor är väl lika?
Citera
Idag, 18:41
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men alla människors värde som människor är väl lika?

Nej, det ser jag inte alls. Människor som begår fruktansvärda handlingar mot sina medmänniskor tappar enligt min mening sitt värde som människor. Hur någon kan påstå att en koncentrationslägervakt skulle ha samma (eller något) värde som människa, i likhet med ett oskyldigt barn från samma läger är en förolämpning mot både intellekt och etik.
Citera
Idag, 20:08
Medlem
Citat:
Nej, det ser jag inte alls. Människor som begår fruktansvärda handlingar mot sina medmänniskor tappar enligt min mening sitt värde som människor. Hur någon kan påstå att en koncentrationslägervakt skulle ha samma (eller något) värde som människa, i likhet med ett oskyldigt barn från samma läger är en förolämpning mot både intellekt och etik.
Du syftar på nazism?

Fast grundvärdet i människan ser jag typ som lika.

Nu är det nog lite skillnad på vuxna och barn?

Tänk dig en en massmördare som har dödat 30 män.

Och tänk dig en doktor som har räddat livet på 30 män.

Stor skillnad eller hur?

Men grundvärdet i de båda e väll lika? Förstår du va ja menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in