Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-15, 21:03
  #1
Medlem
Jag gjorde CY av buk ,med och utan kontrast. Vilka organ ser de, såg läkarna äggstockarna?
Citera
2024-04-15, 21:10
  #2
Medlem
Det finns CT övre buk, CT nedre buk och CT buk, där svaret är ja på din frågeställning på de två sistnämnda. Det är dock långt ifrån alla radiologer som tittar på gynorganen dock, det beror på vad frågeställningen är ifrån din läkare.
Citera
2024-04-15, 21:37
  #3
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Jag gjorde CY av buk ,med och utan kontrast. Vilka organ ser de, såg läkarna äggstockarna?
Varför gjorde du DT-buk? Radiologerna kollar översiktligt genom hela DT:n så om det är något jätteuppenbart patologiskt i dina äggstockar så lär dom finna det men dom kommer inte sitta och detaljgranska dina äggstockar om din läkare hade en för äggstockarna orelevant frågeställning i röntgenremissen.
Citera
2024-04-15, 21:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leledai
Det finns CT övre buk, CT nedre buk och CT buk, där svaret är ja på din frågeställning på de två sistnämnda. Det är dock långt ifrån alla radiologer som tittar på gynorganen dock, det beror på vad frågeställningen är ifrån din läkare.

I mitt fall var det blindtarmen de ville åt

Men hade man sett lets say nått konstigt på äggstockarna,hade man inte tagit upp det då?
Citera
2024-04-15, 21:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Varför gjorde du DT-buk? Radiologerna kollar översiktligt genom hela DT:n så om det är något jätteuppenbart patologiskt i dina äggstockar så lär dom finna det men dom kommer inte sitta och detaljgranska dina äggstockar om din läkare hade en för äggstockarna orelevant frågeställning i röntgenremissen.

Blindtarmen
Citera
2024-04-15, 23:35
  #6
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
I mitt fall var det blindtarmen de ville åt

Men hade man sett lets say nått konstigt på äggstockarna,hade man inte tagit upp det då?

Jo hade de sett något avvikande för övrigt på undersökningen så tar de upp det i svaret.
Citera
2024-04-16, 06:58
  #7
Medlem
Jo, tyvärr kommer äggstockarna med.
Ordentligt med strålning blir det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback