Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-16, 09:01
  #13
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej,

Jag har undersökt lönestrukturen för två chefer på ett företag.

Person A tjänar 1,2 miljoner kronor årligen som chef för en första linjens avdelning, som består av 25-30 personer.

Person B, som är chef över person A och ytterligare 5-6 chefer i andra linjens ledning, har en årslön som är strax under 1 miljon kronor.

Både person A och B är lika gamla och har en bakgrund inom juridik.

Dessa två är verksamma inom banksektorn.

Min fråga rör hur lönesättning generellt hanteras i sådana positioner?
Varför tjänar man mer än sin chef, rätt mycket också? nästan 30 tusen mer brutto?

Person A har antagligen rörlig lön baserat på avdelningens resultat. Avdelningen går bra och han får bra lön. Person B har detsamma men för 6 avdelningar vilket gör att någon avdelning alltid går dåligt och sänker lönen.

Jag hade detsamma i tidigare jobb. Tjänade betydligt mer än min chef pga rörlig lön.
Citera
2024-04-16, 11:43
  #14
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid

Är uppgifterna baserade på deklarationen? Det finns ju möjlighet att den lägre stående chefen har andra inkomster som räknats med, som inte kommer från chefsjobbet.

Det var min tanke också. Det är därför jag frågade om ts gör deras löner. Den inkomst man får från taxeringskalendern säger ju inget om var pengarna kommer ifrån. Många chefer sitter i styrelser och har ofta egna bolag vid sidan om.
Citera
2024-04-16, 18:02
  #15
Medlem
Tranquility Bass avatar
På samma sätt som alla andra löner, genom förhandling mellan två parter. Allt som oftast är den ena parten arbetsgivaren och den andra arbetstagaren, eventuellt kollektivavtal kan sätta en miniminivå. Förutom hur bra förhandlare arbetstagaren är så påverkar även värdet för arbetsgivaren att ha arbetstagaren anställd lönenivå.

Om du har ett relevant kontaktnät och är bra förhandlare så ökar dina chanser till en bra lön.
Citera
2024-04-16, 18:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Det var min tanke också. Det är därför jag frågade om ts gör deras löner. Den inkomst man får från taxeringskalendern säger ju inget om var pengarna kommer ifrån. Många chefer sitter i styrelser och har ofta egna bolag vid sidan om.

Tror inte de driver något eget, jag tror det handlar om att den ena chefen med högre lön har en högre bonus eftersom den avdelningen arbetar med det.
Citera
2024-04-16, 18:34
  #17
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tror inte de driver något eget, jag tror det handlar om att den ena chefen med högre lön har en högre bonus eftersom den avdelningen arbetar med det.

Du kan kolla bolagsengemang på typ mr koll tror jag.
Citera
2024-04-16, 18:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Du kan kolla bolagsengemang på typ mr koll tror jag.

ah men jag hade känt till om de drev bolag vid sidan av
Citera
2024-04-16, 18:36
  #19
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
ah men jag hade känt till om de drev bolag vid sidan av

Men de kan ju sitta i olika styrelser.
Citera
2024-04-16, 22:21
  #20
Medlem
Det räcker med att du får personalansvar så åker lönen upp rejält
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback