Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 12:20
  #1
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
En stämbandsoperation på Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm gick förra året väldigt snett. Under operationen började patienten brinna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...on-i-stockholm


Vad har panelen att säga om det här då?
Citera
2024-04-16, 12:23
  #2
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...on-i-stockholm


Vad har panelen att säga om det här då?

Syrgas är ju lättantändligt - enligt artikeln hade man följt rutinerna med blöta handdukar runt ansiktet - men behövt öka syrgastillförseln. Syrgas är ju lättantändligt. Så jag antar att detta är en fruktansvärt tragisk olycka? Men man behöver ju titta på rutinerna vid denna typ av operationer för att säkerställa att detta inte inträffar igen.
Citera
2024-04-16, 12:53
  #3
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Syrgas är ju lättantändligt - enligt artikeln hade man följt rutinerna med blöta handdukar runt ansiktet - men behövt öka syrgastillförseln. Syrgas är ju lättantändligt. Så jag antar att detta är en fruktansvärt tragisk olycka? Men man behöver ju titta på rutinerna vid denna typ av operationer för att säkerställa att detta inte inträffar igen.

Blir det inte också en extremt intensiv och varm förbränning med syrgas?
Alltså inte ens i närheten på en ”vanlig” brand?
Citera
2024-04-16, 13:00
  #4
Medlem
Mullrets avatar
Känns som Macchiarini återvänt till Karolinska?

Fyfan för vara vaken under en sådan operation, paniken är nog rätt påfrestande.

Nåja, man får hoppas stämbanden blev åtgärdade i all bedrövelsen.
Citera
2024-04-16, 13:35
  #5
Medlem
okok1s avatar
Hände något liknande i Örebro för några år sedan. En kvinna blev tvättad med alkohol runt om där det skulle opereras och började brinna.
Citera
2024-04-17, 13:04
  #6
Moderator
Jultrollets avatar
Olyckor och katastrofer --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2024-04-22, 04:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Syrgas är ju lättantändligt - enligt artikeln hade man följt rutinerna med blöta handdukar runt ansiktet - men behövt öka syrgastillförseln. Syrgas är ju lättantändligt. Så jag antar att detta är en fruktansvärt tragisk olycka? Men man behöver ju titta på rutinerna vid denna typ av operationer för att säkerställa att detta inte inträffar igen.
”Oxygen i sig själv brinner inte, men om luft eller textilier har en förhöjd oxygenhalt påskyndas förbränningen. Om luften har högre oxygenhalt än normalt kan många ämnen som annars inte brinner också börja brinna. Det är därför viktigt att oxygentillförseln alltid stängs av när behandlingen är avslutad.

Oxygen är tyngre än luft och fastnar lätt i porösa material. Därför måste den ökade brandrisken vid oxygenbehandling tas på allvar. Tvättsprit i kombination med statisk elektricitet och syrgasanrikat material kan självtända.”
Citera
2024-04-24, 23:04
  #8
Avstängd
Typiskt att de ska elda. Hände mig på en tandläkarmottagning på Drottninggatan att de två, tandläkaren och tandköterskan, faktiskt började elda och doppade sina instrument i elden. Var nog meningen att jag inte skulle se men vände mig om i tandläkarstolen, när det kom lite rök. Fruktansvärd upplevelse, värsta någonsin, går aldrig dit igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback