Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Professionella bodybuilders är inte direkt kända för att i första hand tänka på sin hälsa...
Du är helt ute och cyklar. Knäböj och andra basövningar är grunden för vartenda styrketräningsprogram som finns.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja med att förklara skillnaden mellan en hack squat och en knäböj. Det är ju så uppenbart att det är helt olika övningar. Jag har redan förklarat hur en hack squat utförs. Det liknar mer ett marklyft än en knäböj. Det begriper väl du att det är skillnad på att lyfta en vikt från marken jämfört med att knäböja under en vikt. Många av samma muskler aktiveras förvisso men det är ju inte i närheten av att vara samma övning.
Jämför lat pulldowns och chins. Är det också samma övning?
Det var du som tog upp bodybuilders... Och vad har deras användande av steroider och konsekvenserna på hälsan med själva träningen att göra?
Och ja de tre stora lyften är grunden i styrketräningsprogram för amatörer, avancerade har en utav övningarna om ens det i sina program, skaderisken i knäböj är högre än andra övningar med samma rörelsebana, det går inte att gå helt och hållet till failure med säkerhet, marklyft är en bra övning men oerhört systematiskt dränerande om man är stark och gör den kontinuerligt, kan nämna 5+ övningar som är bättre än bänk när målet är muskelbyggnad.
Men snälla, är du så jävla slö att du inte kopplar att jag menar en hacksquat maskin och inte en hacksquat med stång som gjordes på 70 talet?
Hacksquat = stabilitet = mer kraftproduktion = mer mekanisk spänning = mer muskel stimulans, läs på innan du går in i en debatt om något du inte förstår dig på.
Nej det är inte samma övning, varför skulle det vara det när det är olika utförande och resistans profiler?