Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 07:15
  #1
Medlem
bithaxs avatar
Kan en riksdagsledamot ge fullmakt till en kollega att rösta åt dem i riksdagen?

Tycker det är lite tramsigt att politiker undviker att rösta i obekväma frågor genom att vara bortresta.

Det borde ju gå att ge en fullmakt, precis som man gör om man inte kan närvara vid styrelsemöte, eller?
Citera
2024-04-18, 07:39
  #2
Medlem
De brukar väl komma överens mellan partierna att ha samma representation om vissa inte kan vara med vid omröstning, sk kvittning?!
https://www.riksdagen.se/sv/ledamote...t-i-riksdagen/
Citera
2024-04-18, 08:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kan en riksdagsledamot ge fullmakt till en kollega att rösta åt dem i riksdagen?

Tycker det är lite tramsigt att politiker undviker att rösta i obekväma frågor genom att vara bortresta.

Det borde ju gå att ge en fullmakt, precis som man gör om man inte kan närvara vid styrelsemöte, eller?

Jo det tycker jag, men frågan är om det skulle lösa problemet om det nu är så att vissa ledamöter inte vill rösta för att det är obekväm fråga.

Gällande fullmakt så skulle jag nog vilja gå ett steg längre och reformera det så att dem som blivit inröstade får en röst med proportionell vikt och att man som inröstad förfogar över den. Det är den inröstade som har fått förtroende att företräda sina väljare och den bör göra det på bästa sätt och bör ha mandatet att också (försöka) göra det.

Jag anser också för övrigt att lagar borde kräva absolut (representerad) majoritet för att gå igenom. Att frånvara vid omröstning skulle innebära samma som att man röstar nej till lagen och man bör ju som ledamot stå för även det om man gör det.
Citera
2024-04-18, 08:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Kan en riksdagsledamot ge fullmakt till en kollega att rösta åt dem i riksdagen?

Tycker det är lite tramsigt att politiker undviker att rösta i obekväma frågor genom att vara bortresta.

Det borde ju gå att ge en fullmakt, precis som man gör om man inte kan närvara vid styrelsemöte, eller?


En fullmakt innebär väl samma sak. Lika obekvämt.
Citera
2024-04-18, 10:05
  #5
Medlem
Som folkets valda företrädare, så ska du rösta. Det är din arbetsbeskrivning. Vill du inte ha en mening, så får du avgå.
Citera
2024-04-18, 10:41
  #6
Medlem
Riksdagsmän behöver inte sitta i kammaren vid votering. De har varsitt kontor och kan rösta därifrån.

Varje riksdagsman har en personlig adjutant/betjänt avlönad av skattebetalarna.
Eftersom denne skall stöjda sin chef så är det väl inte orimligt att adjutanten ibland får trycka på knappen. Ja, om riksdagsmannen litar på denne, vill säga.
För om man trycker på fel knapp så kan det hända att man blir av med både lön, kontor och adjutant.

Se'n blir det inte alltid som man tänkt även om man personligen begett sig till kammaren. Det krävs bara partilojalitet för att bli inröstad i Riksdagen, men väl där krävs det vissa basfärdigheter för att lyckas rösta.
Citat:
Det har också hänt att ledamöter missat omröstningar. Efter valet 2010 gick Vänsterpartiets Christina Höj Larsen på toaletten – och missade omröstningen om ny talman. Hon var då ny riksdagen. Hon sa till SvD att det hon lärt sig på sin första dag på jobbet var att aldrig gå på toaletten under votering igen.

Ett senare exempel på nybörjarmisstag är när den nyinvalde miljöpartisten Leila Ali-Elmi 2018 inte fick upp bordsskivan och därför missade att rösta om statsminister.
https://www.svd.se/a/y4qA3x/fem-gang...rt-i-riksdagen
Citera
2024-04-18, 16:00
  #7
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Riksdagsmän behöver inte sitta i kammaren vid votering. De har varsitt kontor och kan rösta därifrån.

Varje riksdagsman har en personlig adjutant/betjänt avlönad av skattebetalarna.
Eftersom denne skall stöjda sin chef så är det väl inte orimligt att adjutanten ibland får trycka på knappen. Ja, om riksdagsmannen litar på denne, vill säga.
För om man trycker på fel knapp så kan det hända att man blir av med både lön, kontor och adjutant.

Se'n blir det inte alltid som man tänkt även om man personligen begett sig till kammaren. Det krävs bara partilojalitet för att bli inröstad i Riksdagen, men väl där krävs det vissa basfärdigheter för att lyckas rösta.

https://www.svd.se/a/y4qA3x/fem-gang...rt-i-riksdagen

Nej! - De kan inte rösta från sina kontor.
De måste vara i plenum och logga in med sina id-kort för att rösta.
Nej! - De har inga personliga assistenter. Och även om de hade det så hade det varit direkt olagligt att bege sig till kammaren och rösta i annans namn.

I alla fall. Det utgår partistöd för att avlöna personal men det bestämmer partiet över.
https://www.riksdagen.se/sv/ledamote...ekreterarna-11
Citera
2024-04-18, 16:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Nej! - De kan inte rösta från sina kontor.
De måste vara i plenum och logga in med sina id-kort för att rösta.
Nej! - De har inga personliga assistenter. Och även om de hade det så hade det varit direkt olagligt att bege sig till kammaren och rösta i annans namn.

I alla fall. Det utgår partistöd för att avlöna personal men det bestämmer partiet över.
https://www.riksdagen.se/sv/ledamote...ekreterarna-11
Se där! Lite googling visar att jag har helt fel! Tack för att du rättade mig!
Citera
2024-04-18, 17:28
  #9
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Se där! Lite googling visar att jag har helt fel! Tack för att du rättade mig!

Med tanke på hur länge du varit medlem på FB, samt att detta inte är första gången.
Du borde lära dig att googla och kolla fakta.

Flash är iofs ett åsiktsforum.. men det blir inte bättre av att man tycker först och tänker sen.

Med det sagt.

God kväll!
Citera
2024-04-18, 22:19
  #10
Medlem
fluff995s avatar
Från en sak till en annan så kan man nästan fundera på om röstningen borde kunna anonymiseras i fall som könstillhörighetslagen. Det öppnar naturligtvis för femtioelva andra problem, men generellt sett tycker jag det är bättre att verktyg finns än att de inte finns.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback