Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-19, 11:00
  #37
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nja, tror det är mer folk än vad du tror på teatrar. De få gånger jag varit på teater nu på senare år, är ingen flitig besökare men skett kanske en handfull gånger senaste tio åren så har det nästan alltid varit mer eller mindre fullt i salongen. Uppsättningar spelas ofta rätt många gånger och vid någorlunda kända föreställningar eller med rätt namn så fylls salongerna på.
Många bussresor kör från halva sverige för att få se dessa föreställningar.

Detta är siffror från 2012 så över tio år gamla. De blir inte rika men de har en inkomst varje månad.
Skådespelarna tjänar mellan 22 000 och 35 000 i månaden, många andra yrkesgrupper på teatern tjänar ännu mindre. – Vissa skådespelare kan tjäna bra, men det beror på att de lyckas få jobb i film, tv etcetera. Men de flesta av oss på Dramaten har inga extraknäck.

Jag tror också att många kändisar kan dra in rätt stora arvoden på att vara med i olika lekprogram på TV, ställa upp på olika reklamjippon osv.

Nu är det inte riktigt samma sak men lyssnade på Björn Ferrys bok om sitt liv och då han var aktiv så kunde de få erbjudande om att ställa upp på typ jippotävlingar i ryssland där de kunde vinna både stora summor pengar och bilar och då motståndet inte alltid var på topp så var chansen att komma bra rätt stor för en person som Ferry. Nu är det väl lite annorlunda med rysslandstävlingar kan jag tänka mig. Prispengarna var i storleksordningen 500 000kr eller där omkring.

Intressant, där ser man. Lustigt att du nämnde en skidskytt som exempel, det var nyligen Skidskyttekampen på Stadion som var utsålt. Jag tycker själv att skidskytte är lite småtrevligt men jag har aldrig under mitt liv faktiskt känt någon som följer skidskytte. Jag jobbade med detta event och det var ett skånskt par som åkt ända därifrån för att se på spektaklet.

Vi lever alla i några slags bubblor, på gott och ont. Hade velat träffa en av dessa teaterentusiaster, i mina kretsar finns det noll.
Citera
2024-04-19, 11:04
  #38
Moderator
HelgeBuks avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2024-04-19, 11:41
  #39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Intressant, där ser man. Lustigt att du nämnde en skidskytt som exempel, det var nyligen Skidskyttekampen på Stadion som var utsålt. Jag tycker själv att skidskytte är lite småtrevligt men jag har aldrig under mitt liv faktiskt känt någon som följer skidskytte. Jag jobbade med detta event och det var ett skånskt par som åkt ända därifrån för att se på spektaklet.

Vi lever alla i några slags bubblor, på gott och ont. Hade velat träffa en av dessa teaterentusiaster, i mina kretsar finns det noll.

Har du någon teater i staden där du bor så går förbi en kväll när du vet att det är någon föreställning så kommer du se en lång kö som ringlar sig in och dessutom så ska alla ha lite champagne och snittar i pausen som är ca 20 minuter. Så springa ut från sin sittplats, klämma i sig ett par snittar och ett glas bubbel och sen in igen.

Har varit på Johan Glans som exempel, nu är inte detta en teater utan en standup föreställning men tänk då att en ensam person och en mic kan dra säg 500-1000 pers per kväll a 400-800kr beroende på hur känd du är och vilken dragningskraft du har. Alltså bara inträdet drar in 200-400 tkr exklusive hyra för lokal och resor. Sen har man snittarna och bubblet som drar in ett antal tusen till då folk ska unna sig något extra när de ändå går ut.
Ingen aning om hur mycket som exempelvis Johan Glans då kan sätta in på sitt bolag för varje kväll men tror det är en ansenlig summa och dessutom kör han kanske samma föreställning i några månader runt om i sverige fem kvällar i veckan eller mer.
2022 omsatte hans bolag 3,3 milj och hade 1 milj i vinst. 2018 omsatte han 11,3 mij med 5,3 milj i vinst. Andra år har det gått sämre men allt beror väl på vad han gjort just det året. Han har dessutom 42 milj i eget kapital i företaget.

För Persbrandt så är siffrorna klart bättre.
https://www.allabolag.se/5564885126/befattningar

Peter Haber
https://www.allabolag.se/5564871241/antingeneller-ab

Gustaf Skarsgård
https://www.allabolag.se/5569024770/gustaf-skarsgard-ab
Citera
2024-04-20, 23:36
  #40
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Min släkting fick ca 100 lakan för en riktig kioskvältare, vi snackar svenska biobesök som var en bra bit över 500.000, vilket i en modern kontext för en svensk film är en mycket bra siffra. Man kan tycka att 100 lax är mycket för en film, men jag vill minnas att hon efter denna gick flera månader utan att få något gig till så det blir ingen enorm pengaflod ändå.

Är väl bara den absoluta eliten som kan betraktas som rika, med Persbrandt så undrar jag lite, han jobbar ju fan övertid nu med att pumpa ut reklamfilmer för bet365.

Biroll? Hur stor?
Citera
2024-04-21, 00:11
  #41
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Biroll? Hur stor?

Det var över 10 år sedan så filmen är inte i färskt minne (vill inte ge årtal för det är ganska få svenska filmer i modern tid som lyckats locka 500k+ besökare till biosalongerna och man kan lista ut det by default med årtal) och filmen var inte direkt fantastisk så har aldrig sett om den, men hon hade lika mycket screentime som de andra birollsinnehavarna (som i princip alla var A-listers, med svenska mått mätt. Vad de fick betalt har jag ingen aning om men antar mycket mer).

Efter denna film blev det en tv-serie på SVT där hon också hade en rätt stor roll som rullade ett par säsonger, sen lite teater, revy och sådant och sedan tack & bock. Jobbar nu med ett vanligt svennebanan yrke.

Summa summarum, även om man landar en stor roll i Sverige så blir man inte rik, det här är inte Hollywood. Man måste vara ett stort etablerat namn om de ska öppna plånboken annars är det inget att hurra över.
__________________
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-04-21 kl. 00:13.
Citera
2024-04-21, 16:49
  #42
Medlem
Den eviga frågan om vad kändisar tjänar.

Skådisar tjänar förvånansvärt lite. Har dejtat ett par i den branschen (som inte varit så kända utan mer vanlig skåpmat, utfyllnad) och om de haft tur och fått nån fast anställning så har det handlat om löner på 30-35.000. Som sagt. Inte kändisar.

Nån hade varit med i ett filmprojekt. Fått 500.000 i arvode.
Låter ju jättetrevligt. Tills man inser att det är till deras egna bolag. Som ska skatta och betala arbetsgivaravgifter med mera. Och det filmprojektet hade i princip varit 60 timmars arbete i veckan i ett halvår.

Skådis är som basketproffs i Sverige. Det är en jävla massa som vill bli det men vi är en liten ankdamm i det stora hela. Det finns några som kan leva på sitt jobb. Och en handfull som blir rika.

Men de flesta hade tjänat bättre som snickare.

Kolla varför många estetiska tjejer hamnar med en ingenjör eller ekonom som make när de lessnat på gitarrkillarna. För då täcker man upp och får en relativt ok inkomst i hushållet. Det är få förunnat annars som kan leva i en storstad och jobba med teater/musik/film och bo vettigt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback