Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 03:30
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Vadå släpp skiten? Kommer snubben undan så lär han sig att det är helt okej att lura folk så länge beloppet är litet nog och så kommer fler offer att skapas.

Det kommer ändå inte att leda till något för bedragaren så det är ju bara slöseri med tid.

Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Nu i efterhand så borde han ha skickat biljetterna först och sen när du hade fått biljetterna, då hade du swishat, men bra att du varnar för detta.Tyvärr så finns det ohederligt folk i vårt land.

Finns det säljare som skulle gå med på ett sådant upplägg? Har inte hört talas om sådana säljare någonsin... men det kanske blivit vanligt bland ungdomar kanske. Aldrig att jag skulle skicka något som jag inte fått betalt för i förskott.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Vad säger Banken om att deras tjänster utnyttjas så enkelt av bedragare?
Kan dom inte uppmana sina kunder att betala tillbaka, vid så tydliga brott?
Kanske till o med stänga av kunden, spärra konton o.s.v.?

Man bör nog kanske utbilda sina kunder så de inte så lätt blir utsatta för bedrägeri. Att föra över pengar till ett konto som ägs av någon annan än den som påstår sig sälja någonting är ju rena självmålet, varför skulle banken agera överhuvudtaget?
Citera
2024-04-20, 03:45
  #50
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Fyfan, anmäl skiten ur människan, ordentlig prick i registret ska han ha.

Finns bättre saker att göra, han kommer samtidigt att tänka sig jävligt noga för innan han gör nåt liknande igen! 😎😈
Citera
2024-04-20, 07:13
  #51
Medlem
OtherBarrys avatar
Känns som att bevisläget är relativt gott så kommer nog inte automatiskt att läggas ner.

Att begå brott via swish är idiotiskt med tanke på spårbarhet.
Citera
2024-04-20, 08:33
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Hur länge kan jag vänta med att göra en polisanmälan? Eftersom jag helst inte vill att sambon ska få veta så tänkte jag ringa på Måndag till polisen när hon är på jobbet, vill inte förstöra en fin helg med detta för henne..
Gör det direkt, du får anmälan via email. Antingen så lägger de ned det direkt eller så tar det ett tag och sen kontaktar de dig via telefon. Du kommer iallafall få pengarna tillbaka av banken om du har en polisanmälan.
Citera
2024-04-20, 11:15
  #53
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det kommer ändå inte att leda till något för bedragaren så det är ju bara slöseri med tid.

Nej, det vet du inte för varken du eller jag kan förutspå framtiden.

Att anmäla brott är aldrig slöseri med tid, men är man en bitter människa så förstår jag att man tycker som du.
Citera
2024-04-20, 12:59
  #54
Medlem
Ubuntu333s avatar
Vet fler som blivit drabbad av samma snubbar. Anmäl. Finns ju ändå Swish och konversationer.
Citera
2024-04-20, 13:00
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Nu i efterhand så borde han ha skickat biljetterna först och sen när du hade fått biljetterna, då hade du swishat, men bra att du varnar för detta.Tyvärr så finns det ohederligt folk i vårt land.

Tyvärr inte så det funkar. Du vill ju som säljare inte bli blåst. Har köpt och sålt biljetter till fotboll när jag inte kunnat gå/kunnat till mitt fotbollslag. Alltid swish först sedan biljetter som gäller. Aldrig stött på några problem, men finns ju rötägg överallt.

Till TS, polisanmäl! Är ni flera som åkt på den och sedan inte gör något så kan ju personen fortsätta i all oändlighet. Även om snuten inte gör något i erat fall så har iallafall du gjort vad du kan för att undvika att det händer andra i framtiden.
__________________
Senast redigerad av blabaeret 2024-04-20 kl. 13:03.
Citera
2024-04-20, 13:52
  #56
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Man bör nog kanske utbilda sina kunder så de inte så lätt blir utsatta för bedrägeri. Att föra över pengar till ett konto som ägs av någon annan än den som påstår sig sälja någonting är ju rena självmålet, varför skulle banken agera överhuvudtaget?

Har för mig att jag sett nånstans att det var just detta som banken gjorde, krävde att mottagaren skulle betala tillbaka, när det var så uppenbart att det inte var han som skulle ha pengarna. Visserligen ett annorlunda case, men man gick in och rättade.
Antar att detta finns med i det "finstilta" när du skriver på för att utnyttja denna tjänst.
Citera
2024-04-20, 14:31
  #57
Medlem
shaktas avatar
Basic regler.

Om någon begär att få en bild på att du swishat så har du blivit lurad.

Om numret inte stämmer överens med köparens namn, skicka inte.

Får du en swish och något säger att han skickat fel och ber dig swisha till ett annat nummer, skicka tillbaka det till numret det kom ifrån och kontakta avsändaren. (så slipper du problem)

Ska du sälja något och swishen kommer från ett annat nummer/namn. Ring och dubbelkolla om det är samma person och om denne känner personen. (då slipper du problem)

Rent generellt, swisha inte till folk innan du har varan i handen. Gör upp om en mötesplats istället.
Citera
2024-04-20, 14:43
  #58
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Vad säger Banken om att deras tjänster utnyttjas så enkelt av bedragare?
Kan dom inte uppmana sina kunder att betala tillbaka, vid så tydliga brott?
Kanske till o med stänga av kunden, spärra konton o.s.v.?
Hur tjänar de pengar på att stänga av bedragare? Varför skulle de bry sig om betalande kunder gör brott? Mer affärer för dom.
Citera
2024-04-20, 15:17
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Hur tjänar de pengar på att stänga av bedragare? Varför skulle de bry sig om betalande kunder gör brott? Mer affärer för dom.

De måste följa lagar.
Citera
2024-04-20, 16:16
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Nej, det vet du inte för varken du eller jag kan förutspå framtiden.

Att anmäla brott är aldrig slöseri med tid, men är man en bitter människa så förstår jag att man tycker som du.

Vet inte hur bittra människor resonerar då jag inte är en bitter människa.

Dock vet jag av erfarenhet att oavsett om det utreds och går till rättegång eller ej så påverkar det i praktiken inte de människor som begår den här typen av brott. Så för att slippa onödigt jobb kan man låta bli att anmäla.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Har för mig att jag sett nånstans att det var just detta som banken gjorde, krävde att mottagaren skulle betala tillbaka, när det var så uppenbart att det inte var han som skulle ha pengarna. Visserligen ett annorlunda case, men man gick in och rättade.
Antar att detta finns med i det "finstilta" när du skriver på för att utnyttja denna tjänst.

Tror inte på att banken kan göra sådant utan det måste nog gå via rättsvårdande instanser. Men visa gärna att jag har fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback