Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 10:20
  #1
Medlem
Medicinens avatar
Såklart är teckenspråk ott språk. Konstigt vore det annars.
Men vilka generella tecken finns det som vi är vana vid?

Stopp! Handflatan öppen och upphöjd den visar stanna, mycket enkelt.
Samma med en inbjudande hand som liksom kallar på dig, den vinkar mot dig, typ kom.

Om vi strular till det lite. Vad betyder det att visa långfingret mot någon? Det är en skymf, men varför?
Jag vet att det på tiden det begav sig så var långbågar ett fruktat vapen. Ett straff som fanns i Frankrike var att hugga av sina motståndares pek och långfinger. För att skymfa sina motståndare var det vanligt att visa upp sina fingrar som ett medeltida ”FUCK YOU” engelsmännen var inte lätta att tas med vilket Hitler så småningom skulle erfara…
Mycket av det jag pratar om är krig. Är det så att språk utvecklas i nöd?
Som tillexempel ok. Uttrycket ok är idag världsomfattande. Om du säger ok till någon så vet vederbörande allt är i typ ordning. Uttrycket kom till ungarnas andra världskriget när man oftast kommunicerade via dåliga förbindelse och såklart med morsealfabetet.
Ok betyder 0k, det betyder noll döda.
Har någon fler saker inom språk eller lingvistik, så fyll på tråden!
Citera
2024-04-20, 11:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Såklart är teckenspråk ott språk. Konstigt vore det annars.
Men vilka generella tecken finns det som vi är vana vid?

Stopp! Handflatan öppen och upphöjd den visar stanna, mycket enkelt.
Samma med en inbjudande hand som liksom kallar på dig, den vinkar mot dig, typ kom.

Om vi strular till det lite. Vad betyder det att visa långfingret mot någon? Det är en skymf, men varför?
Jag vet att det på tiden det begav sig så var långbågar ett fruktat vapen. Ett straff som fanns i Frankrike var att hugga av sina motståndares pek och långfinger. För att skymfa sina motståndare var det vanligt att visa upp sina fingrar som ett medeltida ”FUCK YOU” engelsmännen var inte lätta att tas med vilket Hitler så småningom skulle erfara…
Mycket av det jag pratar om är krig. Är det så att språk utvecklas i nöd?
Som tillexempel ok. Uttrycket ok är idag världsomfattande. Om du säger ok till någon så vet vederbörande allt är i typ ordning. Uttrycket kom till ungarnas andra världskriget när man oftast kommunicerade via dåliga förbindelse och såklart med morsealfabetet.
Ok betyder 0k, det betyder noll döda.
Har någon fler saker inom språk eller lingvistik, så fyll på tråden!

Har du något riktigt belägg för dessa teorier? Eller är det bara någon som har fantiserat ihop dem och de fått spridning?

Vad gäller handtecken är de väl knappast att kalla för språk i ordets normala betydelse? Det går ju liksom inte att föra någon givande diskussion om det enda du kan göra är att säga "kom hit", "stopp" och "fuck-off". Ja om vi inte talar om teckenspråk dvs, men det är väl inte det du far efter, eller?
Citera
2024-04-20, 12:47
  #3
Moderator
Maviels avatar
Språk är så oehört mycket mer än det talade ordet och man kommunicerar ju med hela kroppen. Jag är uppväxt med teckenspråk fast jag är hörande och fick kommentaren "du tecknar ju som en döv" och lite så är det. De som hör använder tecken så som de lärt sig medan det för de hörselskadade utvecklats till ett språk med helt egen grammatik och där kroppsspråket förstärker det man säger med händerna. Precis som vi gör när vi talar. Så man kanske inte kan kalla tecken för språk - men man kan definitivt säga att det tillhör kommunikation. Intressant diskussion
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback