Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 22:54
  #13
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Sverige ligger i Norden och det räcker väl med att nämna Sverige en gång tänker jag… personligen tycker jag även att Norden passar in bättre i texten i övrigt. Sen är väl inte ”Du gamla du fria” Sveriges nationalsång?
Vilken är Sveriges nationalsång då enligt dig??
Citera
2024-04-21, 22:55
  #14
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Du får sätta den i sitt historiska sammanhang när den, historiepodden har ett bra avsnitt om det, Heter nog Skandinavism
Jo absolut gammal historia, men borde den inte ändras??
Citera
2024-04-21, 23:21
  #15
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jo absolut gammal historia, men borde den inte ändras??
Personligen är jag inte mycket för att ändra i andras verk, enligt mig borde en annan användas.
Citera
2024-04-21, 23:36
  #16
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vilken är Sveriges nationalsång då enligt dig??
Som jag redan påpekat har ”Du gamla, du fria” aldrig antagits som officiell nationalsång även om den används som det. Så ska man vara extremt petig har vi ingen nationalsång.
Citera
2024-04-22, 00:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
När nämns Sverige i nationalsången?

Är det kanske i tredje versen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vilken är Sveriges nationalsång då enligt dig??

Du gamla du fria.
Citera
2024-04-22, 09:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Men jag menar hur svårt är det att byta ut texten till "Jag vill leva, jag vill dö i Sverige"?

Svårt är det inte, men det rimmar rätt dåligt med ”jorden”.

För övrigt ser jag gärna en förbrödring av de nordiska länderna och gillar därför texten.
Citera
2024-04-22, 19:58
  #19
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Men jag menar hur svårt är det att byta ut texten till "Jag vill leva, jag vill dö i Sverige"?
Fast vad skulle fördelen vara? Vi svenskar verkar gilla att raljera om hur typiskt svenskt jante det är att vår nationalsång inte ens nämner Sverige. När som sagt en hel del nationalsånger inte heller har sitt land i texten. Så jävla typiskt jante och kuvat svenskt är det inte.
Citera
2024-04-22, 22:56
  #20
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Fast vad skulle fördelen vara? Vi svenskar verkar gilla att raljera om hur typiskt svenskt jante det är att vår nationalsång inte ens nämner Sverige. När som sagt en hel del nationalsånger inte heller har sitt land i texten. Så jävla typiskt jante och kuvat svenskt är det inte.
Vad tror du skulle hända om SD skulle vilja ändra texten till "Ja jag vill leva Jag vill dö i Sverige"?
Citera
2024-04-23, 03:59
  #21
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vad tror du skulle hända om SD skulle vilja ändra texten till "Ja jag vill leva Jag vill dö i Sverige"?
Ungefär samma sak som om Bianca Ingrosso hade velat det. Nämligen att man som sagt hade frågat sig vad fördelen med det skulle vara. Det är ju något slags klassiskt verk som generationer av svenskar lärt sig och spelat på skolavslutningar etc. Det skulle kräva omfattande förklaringsmodeller långt bättre än ”Men jag tycker det”.

Så jag frågar igen, vad skulle fördelen vara och vad skulle bli bättre? Om nya gränsdragningar nyligen gjorts varpå Sverige inte längre skulle ligga i Norden så hade man antagligen kunnat få gehör för det. Men som det är nu är du nog tvungen att formulera varför nuvarande text är något slags väsentligt problem.
Citera
2024-04-23, 04:17
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Som jag redan påpekat har ”Du gamla, du fria” aldrig antagits som officiell nationalsång även om den används som det. Så ska man vara extremt petig har vi ingen nationalsång.
Så är det. Tanken var att " Flamma stolt" skulle vara
landets nationalsång, men den ansågs av något
kulturråd för svår att sjunga för den vanliga pöbeln.
Man valde då " Du gamla du fria" som en tillfällig lösning,
och det tillfället pågår fortfarande.
Citera
2024-04-23, 22:54
  #23
Medlem
Det är väl rätt underförstått vilket detta vänaste land på jord syftar på. Måste det uttryckligen skrålas "Sverige" på slutet för att kretiner ska kunna committa?

Den enda nationalsång som omnämner Sverige är ju den polska. Det räcker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback