Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-22, 17:08
  #1
Medlem
uqbars avatar
Tja fb.. med risk för att låta dum och naiv, blev jag scammad?

Har precis bytt lägenhet och någon snubbe ringer och säger att han är mitt elbolag eller nåt, och undrar när jag ska flytta in. Hör knappt vad snubben säger men han säger något om kiwra och betala för el efter inflytt. Dum som jag är säger jag när jag ska flytta in och min mail.. Sedan släpper min efterblivenhet och jag blir sus och lägger på. Sedan kollar jag mitt mail och har fått något random mail med ett dokument som ska "e-signeras". Givetvis signerar jag inte skiten och snubben ringer upp och säger typ "jag ser att du gick in på e-dokumentet" och jag säger "jag är verkligen inte intresserad av detta" och lägger på igen.

Undrar nu, finns det någon möjlighet att jag har gått med på något abonnemang endast genom att snacka med snubben, säga lite "mm" och sedan lägga på + gå in på någon länk men utan att signera någon skit? Det krävs väl ändå att man faktiskt signerar något officiellt. Så det inte trillar in någon jävla faktura nu....
Jävla lowlife scammers fy fan.
Citera
2024-04-22, 17:35
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uqbar
Tja fb.. med risk för att låta dum och naiv, blev jag scammad?

Har precis bytt lägenhet och någon snubbe ringer och säger att han är mitt elbolag eller nåt, och undrar när jag ska flytta in. Hör knappt vad snubben säger men han säger något om kiwra och betala för el efter inflytt. Dum som jag är säger jag när jag ska flytta in och min mail.. Sedan släpper min efterblivenhet och jag blir sus och lägger på. Sedan kollar jag mitt mail och har fått något random mail med ett dokument som ska "e-signeras". Givetvis signerar jag inte skiten och snubben ringer upp och säger typ "jag ser att du gick in på e-dokumentet" och jag säger "jag är verkligen inte intresserad av detta" och lägger på igen.

Undrar nu, finns det någon möjlighet att jag har gått med på något abonnemang endast genom att snacka med snubben, säga lite "mm" och sedan lägga på + gå in på någon länk men utan att signera någon skit? Det krävs väl ändå att man faktiskt signerar något officiellt. Så det inte trillar in någon jävla faktura nu....
Jävla lowlife scammers fy fan.

Om det gick till som du beskriver så finns inget som kan åläggas dig. Med det sagt så bör du skanna din dator efter virus då du öppnade en potentiell skadlig fil.

Gör en omstartskan med Ms Defender.
Citera
2024-04-22, 17:37
  #3
Medlem
XX-Ambars avatar
Man kan ju göra muntliga avtal, men om det nu krävdes att du skulle signera, vilket du inte gjorde så borde det väl vara lugnt.
Citera
2024-04-22, 17:39
  #4
Medlem
uqbars avatar
Hittade denna vilket gör att jag känner mig lite tryggare.. Krävs alltså ett skriftligt bekräftelse då ett muntligt avtal kan inte genomföras via telefon. Bra att veta att avskummet måste få en att skriva under/signera något, och om de faktiskt skickar en faktura ska man bestrida den direkt.

https://www.hallakonsument.se/aktuel...al-pa-telefon/
Citera
2024-04-22, 17:43
  #5
Medlem
uqbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om det gick till som du beskriver så finns inget som kan åläggas dig. Med det sagt så bör du skanna din dator efter virus då du öppnade en potentiell skadlig fil.

Gör en omstartskan med Ms Defender.

Kan jag få verkligen fått virus utan att något laddades ner eller någon fil öppnades? Var alltså bara en länk till ett dokument, lite sus länk dock. Har mac förövrigt.
Är en orolig själ..
Citera
2024-04-22, 17:50
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uqbar
Kan jag få verkligen fått virus utan att något laddades ner eller någon fil öppnades? Var alltså bara en länk till ett dokument, lite sus länk dock. Har mac förövrigt.
Är en orolig själ..

Det är nog ingen fara, speciellt med tanke på att du har Mac. Men vill du ha sinnesfrid så gör det som behövs för det, d.v.s kolla upp datorn.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2024-04-22 kl. 17:58.
Citera
2024-04-22, 19:00
  #7
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Snubben satt som ett gruff och väntade på att du skulle gå in och signera, han såg att du va inne men inte signerade och ringde direkt. Så självklart är det själva signeringen som är viktig i det här fallet. Annars skulle han skitit fullständigt I vad du gjorde när ni lagt på.
Citera
2024-04-22, 19:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uqbar
Är en orolig själ..

Framgår det vilket elbolag det handlar om?

En del kan vara riktigt fula i sina försök att värva kunder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback