Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-23, 23:01
  #25
Medlem
Köp en refurbished eller beggad kontors data Lenovo. Typ ThinkPad eller va d de heter. Mildare för ögonen med den dämpade skärmen.

8gb ram funkar men 16 är bättre Kommer ju kunna spela alla indigames, finns ju många schyssta som noita, Miami hotline, terraria, mine craft I den åldern men kanske lagga lite med trippled a games som fortnight, gta6 mm.
Citera
2024-04-24, 10:34
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyxigt
Om det finns möjlighet bör ni bygga ihop en egen stationär då det i regel ger mer för pengarna annars rekommenderar jag begagnade varianter. Pruta lite, så kanske 5000kr räcker en bit

Med bygga ihop en egen, menar du beställa hem delar och montera ihop själv hemma?
Citera
2024-04-24, 10:37
  #27
Medlem
Vad ska jag kolla efter när jag letar dator?

Någon skrev om gb. Ge mig gärna konkreta förslag på vad det är som gör en ok dator till spel, tekniskt snack är lite grekiska för mig.

Får man mer för pengarna om man köper stationär?

Och kan man använda Xbox Game Pass Ultimate på alla datorer?
__________________
Senast redigerad av Copy157 2024-04-24 kl. 10:41.
Citera
2024-04-24, 10:50
  #28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copy157
Vad ska jag kolla efter när jag letar dator?

Någon skrev om gb. Ge mig gärna konkreta förslag på vad det är som gör en ok dator till spel, tekniskt snack är lite grekiska för mig.

Får man mer för pengarna om man köper stationär?

Och kan man använda Xbox Game Pass Ultimate på alla datorer?

Vad du ska leta efter beror på spelen. Så kolla in rekommendationerna för varje spel ifråga, sedan vet du. Sedan kan du posta här och fråga. Dessutom, då spelen var enkla så krävs ingen speciell grafik utan det går med vanlig inbyggd standardgrafik, om inget annat anges.

Exempel; när spelet kräver intel i3 85xx, och du hittar en dator vars processor är i3 11xx, så fungerar det. Hos intel säger den första siffran, 8-9 o.s.v vilken serie=senare konstruktion=nyare. Fr.o.m 10 är det de 2 första, m.a.o 11, 12, 13 o.s.v.

Du kommer inte kunna hitta en stationär för den summan, annat än begagnad.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2024-04-24 kl. 11:10.
Citera
2024-04-24, 11:27
  #29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copy157
Med bygga ihop en egen, menar du beställa hem delar och montera ihop själv hemma?
Detta brukar vara vanligt när det gäller stationära datorer men tror inte det konceptet existerar när det gäller laptops.
Citera
2024-04-24, 15:21
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Här är dom maskiner jag tyckte var bra.. Man få en I3 idag för runt 5000:- . Den som jag tyckte var bäst är asus vivioboken. Den har 4 core med 8 trådar.. Finns billigare junk, men då får något celeron skräp som inte är så kul. S mode är guds straff till mänskligheten, men kan vara bra ha på för 11 åring ändå. Sedan finns fanskap som Chromebook, bättre köpa Win 11 med S mode istället.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator...-128GB/3250282

https://www.proshop.se/Baerbar-dator...5-510P/3157599


AMD Ryzen 3 7320U, 8GB RAM, 256GB SSD, Windows 11 HOME (S-Mode), 14" (1920x1080 (Full HD) 60Hz), Wifi 6E (802.11a/b/g/n/ac/ax) + BT5.0

https://www.proshop.se/Baerbar-dator...-256GB/3131385

Cpu beckmark

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php...+7320U&id=5188

Du hade ju några förslag iaf, tack!
Fortnite, minecraft, roblox m.m. fungerar de skapligt på något av dina förslag?
Xbox game pass ultimate?
Citera
2024-04-24, 17:20
  #31
Medlem
Niggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copy157
Du hade ju några förslag iaf, tack!
Fortnite, minecraft, roblox m.m. fungerar de skapligt på något av dina förslag?
Xbox game pass ultimate?

Den som är underst är väl den som riktig bra för pengen.
Citera
2024-04-24, 18:28
  #32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copy157
Nog för att jag vill tro att jag klarar mycket på egen hand, men bygga ihop en dator är inget jag kommer försöka i första hand!
Är nog inte aktuellt heller om det är en laptop du skall köpa. Är väl bara stationära som man kan köpa i delar och bygga ihop själv?
Citera
2024-04-25, 10:53
  #33
Medlem
lyxigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copy157
Nog för att jag vill tro att jag klarar mycket på egen hand, men bygga ihop en dator är inget jag kommer försöka i första hand!

Fortnite, minecraft, roblox m.m. Typ det om ungarna spelar i dessa tider. Vi har ett xbox game pass ultimate, vilket jag tror man även kan använda på datorn?

Bygga ihop en dator är faktiskt inget märkvärdigt. Själv byggt ihop en ca 5 stycken utan någon erfarenhet, 10 minuter på youtube borde duga.

Personligen skulle jag byggt ihop en istället för att köpa en laptop då man får mer för pengarna, och primärt kan uppgradera vid ett senare tillfälle. Dock blir det lite extra arbete eftersom allt måste passa och fungera ihop, krävs inte mer än en google sökning för det.

Laptop är definitivt lättare, men från vad jag vet inte lika prisvärt och det går inte att ändra saker i efterhand.
Citera
2024-04-25, 11:03
  #34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Om det är möjligt att pressa upp budget lite så hade denna nog funkat klockrent.

https://www.power.se/datorer-och-sur...tor/p-2342065/

Denna lär dessutom hålla några år längre än något du får för under 5000 så man kan se det en investering för framtiden.
Jag har en några år äldre MSI GF63 (i5-9300H och GTX 1650 Ti) och skulle absolut inte rekommendera någon att köpa en ny sådan. Visst är modellen billig vad gäller prislapp men den är även billig på alla andra sätt. GF63 är en sådan där modell som man köper begagnad för några tusenlappar. Då får man prestandan och det lägre priset på en begagnad gör att man kan leva med bristerna i byggkvalitet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback