Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-23, 13:32
  #1
Avstängd
mondayleftmebrokens avatar
Minns att min detta sades vid de vuxnas ”finmiddagar” när jag var betydligt yngre. ”Nu tar vi en Kreugerskål” sades, och därefter skålades det/togs det en nubbe. Har därefter i princip aldrig hört detta uttryck utanför dessa kretsar. Vad är en Kreugerskål? Vad är skillnaden mellan ett vanligt skålande, och ett Kreugerskålande?

OBS:
Var osäker på om denna tråd hörde hemma i språk, eller i mat och dryck, så om den eventuellt skulle vara felplacerad hade jag uppskattat om moderatorer kunde vara så vänliga och flytta tråden till rätt ämne.
__________________
Senast redigerad av mondayleftmebroken 2024-04-23 kl. 13:38.
Citera
2024-04-23, 13:39
  #2
Avstängd
En Kreugerskål är större än ett glas = nu tar vi en riktig rackabajsare!
En rejäl sup mao.

Tråden kan låsas.
Citera
2024-04-23, 14:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
En Kreugerskål är större än ett glas = nu tar vi en riktig rackabajsare!
En rejäl sup mao.

Tråden kan låsas.
Nja. Jag skulle vilja veta lite mer. Har det något med affärsmannen Kreuger att gör? Kreugerkraschen.
Citera
2024-04-23, 15:09
  #4
Medlem
Dranghoffs avatar
Eller skall ursprunget sökas hos Ivars släkting, den berömde konstnären Nils Kreuger?
Citera
2024-04-23, 15:33
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Eller skall ursprunget sökas hos Ivars släkting, den berömde konstnären Nils Kreuger?

Handlar det inte om formgivaren Karl Krüger, alltså inte Kreuger-släktet alls?
Citera
2024-04-23, 22:28
  #6
Moderator
Kyrpators avatar
Vi prövar med ett annat forum, eftersom det egentligen inte handlar om en språkfråga.

Språk --> Alkohol och dryck
/Moderator
Citera
2024-04-24, 14:47
  #7
Medlem
Kan det vara så att man tar ett glas Krug champagne och säger lite skämtsamt Kreuger- eller Krugerskål ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback