Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
I de fall där barn dödas för att hämnas på modern så kan såklart att orsaker till att mannen är arg på modern förekomma men det vanligaste som jag sett är att modern begått något slags "brott" inom hederskulturen och att det ibland anses av vissa störda män i den kulturen att hämnden är värre för modern om hon får se sina barn dö hellre än att hon själv dör.
OK, det är inte saker som jag har sett. Inom de hederskulturer jag läst om har det väldigt sällan varit så att man gett sig på andra än de som dragit skam över släkten. Man straffar kvinnor som är otrogna, går emot sin man eller far och ibland även män som dragit skam över nära släktingar. Men man straffar inte deras barn eller försöker komma åt dem genom att t ex döda barnen.
De män som däremot rätt frekvent gör just det som du skriver, dödar barnen för att straffa kvinnan hårdare än om de skulle skada eller straffa kvinnan, de har ett annat problem. De anser att de äger kvinnan och när kvinnan då inte vill vara ägd måste hon straffas. Man kan givetvis se detta som ett slags hedersrelaterat straff men vad jag läser och ser så är det ju inte i några speciella kulturer som detta sker, utan i alla kulturer. Kristna gör det, ateister gör det, muslimer gör det osv. En annan stor skillnad är att dessa män sällan omfamnas av sina släktingar när de dödat sina barn. Något som ju de som mördar sina olydiga äldre barn eller fruar, blir.