Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-04-23, 23:33
Medlem
Hej

Sitter och funderar ver en strre resa p runt 3 mnader. Tnker nu att om jag ska resa ska jag sl p stort! En anledning r att flyg ner till Asien r dyrt men inte att flyga mellan sydstasiatiska lnder.

Tnker ka under rsskiftet ngon gng med tminstone en polare. Vrt att nmna r att vi kommer vara 20 r fyllda vid planerad resetid. Vrt ml r att se en massa saker samtidigt som vi kan utva ngon side hustle dr nere, min polare t.ex. vill satsa p musik och knner att det r mjligt att frgylla dagarna med att skriva lite lyrics och s vidare. Nog om det iallafall!

Fr att beskriva hur vi tnker oss vr tillvaro dr, r att vi varken vill vara en del av det dr ultraturistiga, ni vet nog vad jag snackar om men hr r tv saker vi inte vill ta del av:

- elefantstllena, charterliknande tillstllningar och snt... vi vill istllet frska passa in lite med folket, gra som locals, och visa respekt fr att lra oss om dem.

- sexturismen...

Jag skulle grna ta emot lite tips om min resvg, men lt mig frst beskriva den:

Thailand, ngra veckor kanske?
Flyga till Bangkok och se staden i ngon dag fr att senare rra oss mot den vackra naturen (hr tar jag grna tips p sevrdheter osv.)

Vietnam, ocks ngra veckor?
Har lite av en drm om att glida omkring p moped/motorcykel och bara kolla lget p random stllen, snacka med folket (som jag hrt ska vara otroligt vnliga).
Skulle grna se/lra mig mer om Vietnamkriget nr jag nd r p plats!
Vill grna se naturen, sevrdheter, sola och bada - ocks upptcka ngon cool stad, har ingen aning om hur Hanoi eller Ho Chi Minh-staden r s tipsa grna!

Fillipinerna, ngra veckor?
Ungefr, samma tankar som med Vietnam

Sydkorea, en vecka ungefrligt?
Knns lite som att det liknar Japan och hade varit kul stlle att beska. Vldigt annorlunda kultur jmfrt med vr trots liknande vsterlndska influenser. ven hrt att de ska ha ett otroligt bra nightlife vilket vi bda mer n grna hade velat uppleva.

Hr kommer lite allmnna frgor:
-r resvgen rimlig och vad tycker ni om den?

-Vad hade satsat p att se/gra?

-Hur planerar vi detta p bsta stt? Vi vill gra saker om dagarna samtidigt som vi kan ha vissa dagar dr man bara softar.

Skriv grna om liknande erfarenheter!
Citera
2024-04-24, 04:04
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxelmaxelmaxel
Hej

Sitter och funderar ver en strre resa p runt 3 mnader. Tnker nu att om jag ska resa ska jag sl p stort! En anledning r att flyg ner till Asien r dyrt men inte att flyga mellan sydstasiatiska lnder.

Tnker ka under rsskiftet ngon gng med tminstone en polare. Vrt att nmna r att vi kommer vara 20 r fyllda vid planerad resetid. Vrt ml r att se en massa saker samtidigt som vi kan utva ngon side hustle dr nere, min polare t.ex. vill satsa p musik och knner att det r mjligt att frgylla dagarna med att skriva lite lyrics och s vidare. Nog om det iallafall!

Fr att beskriva hur vi tnker oss vr tillvaro dr, r att vi varken vill vara en del av det dr ultraturistiga, ni vet nog vad jag snackar om men hr r tv saker vi inte vill ta del av:

- elefantstllena, charterliknande tillstllningar och snt... vi vill istllet frska passa in lite med folket, gra som locals, och visa respekt fr att lra oss om dem.

- sexturismen...

Flyga till Bangkok och se staden i ngon dag fr att senare rra oss mot den vackra naturen (hr tar jag grna tips p sevrdheter osv.)

Har lite av en drm om att glida omkring p moped/motorcykel och bara kolla lget p random stllen, snacka med folket (som jag hrt ska vara otroligt vnliga).
Vill grna se naturen, sevrdheter, sola och bada - ocks upptcka ngon cool stad, har ingen aning om hur Hanoi eller Ho Chi Minh-staden r s tipsa grna!

Knns lite som att det liknar Japan och hade varit kul stlle att beska. Vldigt annorlunda kultur jmfrt med vr trots liknande vsterlndska influenser. ven hrt att de ska ha ett otroligt bra nightlife vilket vi bda mer n grna hade velat uppleva.

-Hur planerar vi detta p bsta stt? Vi vill gra saker om dagarna samtidigt som vi kan ha vissa dagar dr man bara softar.

G till biblioteket och lna reseguider s fr du svar p alla dina frgor.
Citera
2024-06-27, 21:30
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxelmaxelmaxel
Hej

- sexturismen...

Elefant safari i djungeln med Forsrnning, kanske skulle vara ngot? Jag fick rida den sjlv en bra bit, satt p nacken. R flummigt. Det var utanfr Krabi i Thailand, in i djungeln en timme typ, med bil. Djupt inne i skogen fanns ett litet "elefant camp" vid en fet jvla fors med ett gng kanoter.

Insg direkt att det hr kommer vara p riktigt. Hjlm och flytvst, inget snack om saken. Stora frgan var om det fanns krokodiler dr? Fan visste jag.

Thailand r riktigt kul. Problemet r bara att du och jag sker olika saker. Kanske ngon annan kan svara p det men jag berttar hur jag tnker. Jag har funderat mycket p det hr.

Jag tycker att regnskog r riktigt coolt att flumma runt i djungeln ensam med en guide. Men fr vrigt r jag inte ett dugg intresserad av ngra sevrdheter direkt.

S, jag vill se storstderna! Bangkok tyckte jag var grymt om man hngde runt siam square och floden.

Lr ju landa i Thailand sen dra vidare drifrn. Boom, Tokyo! Absolut inte turist anpassat fr fem re, en vecka borde rcka.

Har aldrig varit intresserad av kina frut men jag r det nu, vissa stder r riktigt spektakulra. Shenzhen, Hongkong mm.

Sydkorea, helt rtt dr! Busan och Seoul. Fr se hur chill brudarna r, sydkoreaner r skit snygga. Men ngra dagar.

Filippinerna skulle jag ta sist om jag inte skulle dra till Australien efter men jag tror inte att jag kommer in i landet.

Men i alla fall, P Filippinerna skulle jag stanna i en mnad i ltt. D jvlar blir det ventyr i djungeln och utforska ngra schyssta sm ar. Hyra en Jet Ski och bara glida runt och leta strnder.

Mjligtvis tillbaka till Thailand efter det. Skulle vilja ka upp till norra Thailand till Chiang Mai ngon vecka. Kika p Chiang Mai.
Senast redigerad av Kapuff 2024-06-27 kl. 22:05.
Citera
2024-06-27, 21:47
Medlem
DjStefs avatar
inte turistigt ? Glm dom stllen du inte klarar av sprket !
Speciellt gller det Thailand...Klart ni ska kra BKK men sen....
Vietnam same same utanfr storstderna
Citera
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3602743

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in