Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 20:47
  #1
Medlem
Jag har ISA (en depå i vilken man kan sätta in £20k p.a. och investera helt skattefritt) i UK. Jag kommer nu flytta hem till Sverige och kommer med det såklart inte kunna fortsätta sätta in £20k per år, men är intresserad av att lämna pengarna i depån (så att de kan förhoppningsvis öka skattefritt).

Någon som har tips / varit i samma situation tidigare? Jag skulle förvänta mig att Skatteverket vill att dessa deklareras för när man väl tar in pengarna i Sverige (ie kapitalvinster på dessa investeringar).
Citera
2024-04-24, 21:00
  #2
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techymonkey
Jag har ISA (en depå i vilken man kan sätta in £20k p.a. och investera helt skattefritt) i UK. Jag kommer nu flytta hem till Sverige och kommer med det såklart inte kunna fortsätta sätta in £20k per år, men är intresserad av att lämna pengarna i depån (så att de kan förhoppningsvis öka skattefritt).

Någon som har tips / varit i samma situation tidigare? Jag skulle förvänta mig att Skatteverket vill att dessa deklareras för när man väl tar in pengarna i Sverige (ie kapitalvinster på dessa investeringar).
Det blir väl snarare den engelska motsvarigheten till skatteverket som kommer att sätta käppar i hjulet för dig?
Citera
2024-04-24, 21:31
  #3
Medlem
Nej de är OK med att pengarna bara ligger kvar - så länge man inte fortsätter sätta in £20k per år.
Citera
2024-04-24, 21:44
  #4
Medlem
XX-Ambars avatar
Öppna ett revolutkonto med ditt brittiska id, för sedan över pengar från din depå till revoluten. Borde gå utan att skatteverket får reda på något.
Citera
2024-04-24, 22:48
  #5
Medlem
Ja men det är inte problemet - det kan jag med enkelhet göra. Problemet är att jag vill ha kvar dem i ISA så att de kan fortsätta ticka, för att sedan någon gång i framtiden sälja värdepapprena och ta in pengarna i Sverige. Men är som sagt rädd då att jag måste skatta för dem.
Citera
2024-04-24, 22:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techymonkey
Ja men det är inte problemet - det kan jag med enkelhet göra. Problemet är att jag vill ha kvar dem i ISA så att de kan fortsätta ticka, för att sedan någon gång i framtiden sälja värdepapprena och ta in pengarna i Sverige. Men är som sagt rädd då att jag måste skatta för dem.

Givetvis måste du skatta för vinsten oavsett om du bor I GB eller S.

Om det nu inte är något liknande RothIRA där redan beskattade medel sätts in och vid pension tas ut skattefritt.
Citera
2024-04-25, 11:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Givetvis måste du skatta för vinsten oavsett om du bor I GB eller S.

Nej, i UK behöver man inte skatta för vinsten:
https://www.gov.uk/individual-savings-accounts

Citat:
You do not pay tax on:

interest on cash in an ISA
income or capital gains from investments in an ISA
If you complete a tax return, you do not need to declare any ISA interest, income or capital gains on it.

TS får läsa dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Storbritannien vad som gäller efter flytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback