Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-03, 20:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag har hellre en återinvesterande fond för utdelningsaktier än en utdelande.

Utdelningsfonder delar ut pengar varje år men skriver ner värdet på fondandelarna lika mycket, så man tjänar inget extra på utdelningen.

Jag har därför hellre Swedbank Robur Global High Dividend som är återinvesterande, än utdelande fonder.
Det är ju helt och hållet en smaksak!
Citera
2024-06-05, 20:23
  #14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är ju helt och hållet en smaksak!

Teoretiskt sett ja, men i praktiken är det svårt att hitta framgångsrika utdelnings-aktiefonder.

Vinsten= Utdelning + Värdeökning i fondandelarna

Globala indexfonder avkastar mer än 80% på 5 år.
Hade de delat ut 5% om året så hade de dessutom ändå haft en avkastning på fondandelarna på 8% per år.

Aktiespararna Direktavkastnings värdeökning på fondavdelarna är dock bara 8% de senaste 3 åren, riktigt piss-dåligt jämfört med en billig återinvesterande billig globalfond.
Citera
2024-06-05, 20:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Teoretiskt sett ja, men i praktiken är det svårt att hitta framgångsrika utdelnings-aktiefonder.

Vinsten= Utdelning + Värdeökning i fondandelarna

Globala indexfonder avkastar mer än 80% på 5 år.
Hade de delat ut 5% om året så hade de dessutom ändå haft en avkastning på fondandelarna på 8% per år.

Aktiespararna Direktavkastnings värdeökning på fondavdelarna är dock bara 8% de senaste 3 åren, riktigt piss-dåligt jämfört med en billig återinvesterande billig globalfond.
Ja men om det blir sämre tider är det lite säkrare med stabila utdelare. Jag vill tydliggöra att jag inte endast är nörd på utdelning dock!
Citera
2024-06-05, 21:03
  #16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja men om det blir sämre tider är det lite säkrare med stabila utdelare. Jag vill tydliggöra att jag inte endast är nörd på utdelning dock!

Jo, Swedbank Robur Global High Dividend var några % mindre dåliga än andra globalfonder 2022, men när börsen stiger är de vanliga globalfonderna bättre.

Utdelningaktier behåller värde lite bättre i oroliga tider, men de stiger inte så fort börsen faller.
Citera
2024-06-06, 19:44
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jo, Swedbank Robur Global High Dividend var några % mindre dåliga än andra globalfonder 2022, men när börsen stiger är de vanliga globalfonderna bättre.

Utdelningaktier behåller värde lite bättre i oroliga tider, men de stiger inte så fort börsen faller.

Swedbank high dividend har iallafall bättre sharpekvot än Länsförsäkringar global index på 3 och 5år, även Länsförsäkringar har avkastat litet mer. Så om man vill ha mindre svängningar passar Swedbank-fonden bättre, dock är den ju på gränsen till dyr.
Citera
2024-06-07, 17:42
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jo, Swedbank Robur Global High Dividend var några % mindre dåliga än andra globalfonder 2022, men när börsen stiger är de vanliga globalfonderna bättre.

Utdelningaktier behåller värde lite bättre i oroliga tider, men de stiger inte så fort börsen faller.
Det är ju bolags - specifikt också men om du har en stabil utdelare som även har kurspotential så har du en perfekt option då du kan räkna med din direktavkastning tills den förväntade uppvärderingen kommer att ske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in