Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 09:27
  #1
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Min far berättade lite om sin tid som investmentbankir här om dagen, varpå han slängde sig med uttrycket ”de vassa armbågarnas lag”. Vad menas med detta? Vad betyder det?
Citera
2024-04-25, 09:29
  #2
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Min far berättade lite om sin tid som investmentbankir här om dagen, varpå han slängde sig med uttrycket ”de vassa armbågarnas lag”. Vad menas med detta? Vad betyder det?
I princip "den som tar, han har".
Den som roffar åt sig mest vinner, var inte snäll och fråga utan bara armbåga dig fram.
Låter som något en mobbare skulle säga.
Citera
2024-04-25, 09:33
  #3
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Min far berättade lite om sin tid som investmentbankir här om dagen, varpå han slängde sig med uttrycket ”de vassa armbågarnas lag”. Vad menas med detta? Vad betyder det?
Handla på börsen i ett nötskal.
Allt handlar om att köra över varandra.
Citera
2024-04-25, 09:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Min far berättade lite om sin tid som investmentbankir här om dagen, varpå han slängde sig med uttrycket ”de vassa armbågarnas lag”. Vad menas med detta? Vad betyder det?

Testat att googla "vassa armbågar"? Fick fram att ha vassa armbågar betyder att tränga sig fram utan hänsyn till andra, sen kan du nog räkna ut vad "de vassa armbågarnas lag" betyder.
Citera
2024-04-25, 09:37
  #5
Medlem
SnutteFia03s avatar
Att man inte visar hänsyn för andra i ens omgivning utan är beredd att trampa på dem om så krävs för att nå dit man vill.
Citera
2024-04-25, 10:13
  #6
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Att man inte visar hänsyn för andra i ens omgivning utan är beredd att trampa på dem om så krävs för att nå dit man vill.

Men att det är de vassa armbågarnas lag betyder också att det är det förhållningssättet och beteendet som krävs för att ha framgång. Inte bara beskrivning av ett beteende hos vissa individer utan att det är en förutsättning. Den som inte har vassa armbågar kommer inte att lyckas där.
Citera
2024-04-25, 17:36
  #7
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Men att det är de vassa armbågarnas lag betyder också att det är det förhållningssättet och beteendet som krävs för att ha framgång. Inte bara beskrivning av ett beteende hos vissa individer utan att det är en förutsättning. Den som inte har vassa armbågar kommer inte att lyckas där.

Metafor för att använda armbågarna att knuffa sig fram i tillvaron.
Citera
2024-04-25, 17:42
  #8
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Testat att googla "vassa armbågar"? Fick fram att ha vassa armbågar betyder att tränga sig fram utan hänsyn till andra, sen kan du nog räkna ut vad "de vassa armbågarnas lag" betyder.

Behövde du googla det?
Citera
2024-04-25, 17:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Behövde du googla det?

Eh, nä, men jag gjorde det för att se att man får fram vad det betyder genom att googla - annars hade det ju varit rätt dumt att föreslå att TS skulle ha googlat det istället...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback