Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-26, 12:42
  #37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
En riktad skattesubvention till en viss grupp, vare sig det är ROT,RUT, ränte- eller jobbskatteavdraget, sänker den gruppens skatt och därmed sjunker totala skattetrycket. Avskaffas ränteavdragen till de med lån så ökar väl skattetrycket om man inte sänker någon annan skatt.

Jag påstår inte att man räknar, utan att man självklart borde räkna så.


Absolut så är det, över- och medelklassen betalar mycket mindre i skatt idag än 1975, vi andra betalar desto mer.

Ja men detta handlar om skattekvoten.
Citera
2024-04-26, 12:53
  #38
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om medelsvensson har ökat sin privata konsumtion så har han ökat sin privata konsumtion. Sedan att man kört med minusränta på lån för att just få folk att konsumera mera är en annan sak. Förhoppningsvis kommer de som lånat pengar för att kunna konsumera mera att betala tillbaka pengarna de lånat.

Som jag ser det är skatter viktiga för att minska klassklyftorna i samhället. Historien är full av samhällen som gått under p.g.a. att skillnaden mellan de rikaste och de fattigaste levnadsvillkor blivit för stor. Men de är klart. Onödig byråkrati är bara negativt.

Det där är bara Bullshit! De kriminellt höga skatterna drabbar inte de verkligt rika, endast arbetarna. De rika blir bara rikare medan alla arbetare (och ja, även piloter, läkare, raket forskare o.s.v. är vanliga arbetare. Inte bara undersköterskooooooooor eller någon som jobbar på ett lager i en fabrik)bara blir fattigare och mer belånade för att kunna ha ett någorlunda drägligt liv.

Sedan ska vi ju inte prata om att politikerna och deras vänner anser att världens hårdast beskattade arbetares pengar är deras egen personliga plånbok som de gör whatever med helt utan några som helst konsekvenser!

Sverige, en korrupt fucking bananrepublik!
Citera
2024-04-26, 14:42
  #39
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustang26
Är skrämmande att många vet inte avd dom betalar i skatt i dag med jobbskatteavdraget..snackat med några jobbarkompisar dom visste inte ens vad det var o hört talas om det..konstigt folk hamnar i skuldfällan

Vad betalade folk i skatte före respektive efter jobbskatteavdraget?

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
En riktad skattesubvention till en viss grupp, vare sig det är ROT,RUT, ränte- eller jobbskatteavdraget, sänker den gruppens skatt och därmed sjunker totala skattetrycket. Avskaffas ränteavdragen till de med lån så ökar väl skattetrycket om man inte sänker någon annan skatt.

Jag påstår inte att man räknar, utan att man självklart borde räkna så.


Absolut så är det, över- och medelklassen betalar mycket mindre i skatt idag än 1975, vi andra betalar desto mer.

ROT, RUT är bara till för de med kapital och höga löner. Ingen medelsvenson medianlön i större mån har någon större användning för dem. Visst ger det kanske mer jobb inom städbranschen och det är nog tämligen begränsat och städbranschen är inget som tillför sverige något kompetensmässigt. Det ger inte mer tillbaka till alla svenskar förutom till de med kapital och höga löner. De med låga löner eller bidrag får betala medan övre medelklass till rika sparar in ännu mer för att bygga sina kapital pga RUT och ROT. Städjobb ska skattesubventioneras för välbemedlade medan bidrag står mer eller mindre stilla.

Ränteavdraget borde också tas bort.
__________________
Senast redigerad av Klappasäften 2024-04-26 kl. 15:11.
Citera
2024-04-26, 15:19
  #40
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men detta handlar om skattekvoten.
Definieras skattekvot och skattetryck olika?
Ta man bort en riktad skattesubvention till en viss grupp så ökar skatteintäkterna.

Skulle man halvera ostmomsen för alla över 1,92 skulle skatteintäkterna minska, ökade byråkratin skulle dessutom skapa jobb och stimulera ekonomin så nämnaren skulle öka i kvoten.

Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
ROT, RUT är bara till för de med kapital och höga löner. Ingen medelsvenson medianlön i större mån har någon större användning för dem. Visst ger det kanske mer jobb inom städbranschen och det är nog tämligen begränsat och städbranschen är inget som tillför sverige något kompetensmässigt. Det ger inte mer tillbaka till alla svenskar förutom till de rika. De med låga löner eller bidrag får betala medan övre medelklass till rika sparar in ännu mer för att bygga sina kapital pga RUT och ROT.
Ränteavdraget borde också tas bort.
Syftet är ju att muta medelklassen att rösta rätt, de får lajva överklass genom att köpa hushållstjänster, och det med en konstruktion så att de inte fattar ( vill fatta) att det är ett bidrag staten ger dem. Företaget som tillhandahåller tjänsten skickar själva halva fakturan direkt till skatteverket. Ingen tror på allvar att syftet är att stödja städ- och byggbranschen.

Ränteavdraget är det mest absurda, varför i hela fucking helvete måste jag med min skatt finansiera medelklassens hus och lägenheter samtidigt som kommunen gör vinster på min hyra?
__________________
Senast redigerad av leprasjukling 2024-04-26 kl. 15:22.
Citera
2024-04-26, 16:45
  #41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Definieras skattekvot och skattetryck olika?
Ta man bort en riktad skattesubvention till en viss grupp så ökar skatteintäkterna.

Skulle man halvera ostmomsen för alla över 1,92 skulle skatteintäkterna minska, ökade byråkratin skulle dessutom skapa jobb och stimulera ekonomin så nämnaren skulle öka i kvoten.


Syftet är ju att muta medelklassen att rösta rätt, de får lajva överklass genom att köpa hushållstjänster, och det med en konstruktion så att de inte fattar ( vill fatta) att det är ett bidrag staten ger dem. Företaget som tillhandahåller tjänsten skickar själva halva fakturan direkt till skatteverket. Ingen tror på allvar att syftet är att stödja städ- och byggbranschen.

Ränteavdraget är det mest absurda, varför i hela fucking helvete måste jag med min skatt finansiera medelklassens hus och lägenheter samtidigt som kommunen gör vinster på min hyra?

Det betor väl på vem man frågar, Timbro eller LO.

Det jag vänder mig mot är de fullständigt felaktiga absurda påståendena att svenskarna var rikare och hade större köpkraft 1975 än idag.
Citera
2024-04-26, 18:27
  #42
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Det där är bara Bullshit! De kriminellt höga skatterna drabbar inte de verkligt rika, endast arbetarna. De rika blir bara rikare medan alla arbetare (och ja, även piloter, läkare, raket forskare o.s.v. är vanliga arbetare. Inte bara undersköterskooooooooor eller någon som jobbar på ett lager i en fabrik)bara blir fattigare och mer belånade för att kunna ha ett någorlunda drägligt liv.

Sedan ska vi ju inte prata om att politikerna och deras vänner anser att världens hårdast beskattade arbetares pengar är deras egen personliga plånbok som de gör whatever med helt utan några som helst konsekvenser!

Sverige, en korrupt fucking bananrepublik!
Om de allra rikaste blir rikare och de fattigaste blir fattigare så kan man väl fråga om fördelningen av skatter är bra. Borde de rikaste betala mer och lågavlönade betala mindre?

Tror inte många piloter planerar byta jobb och börja som vårdbiträde i stället för att få lägre skatt.

Vad menas med drägligt liv. Det lyxliv som många lever nu ses väl av andra som ett meningslöst slöseri av ändliga resurser.

Citat:
Sedan ska vi ju inte prata om att politikerna och deras vänner anser att världens hårdast beskattade arbetares pengar är deras egen personliga plånbok som de gör whatever med helt utan några som helst konsekvenser!
Tanken med demokrati är väl att man ska kolla upp hur skattepengarna används och protestera om man tycker de används fel.

Jag tycker t.ex. att EU parlamentariker får alldeles för mycket pengar.
Citera
2024-04-26, 19:44
  #43
Medlem
HipToBeSquares avatar
Politiker kommer att höja skatten i all oändlighet tills folk gör motstånd.
Citera
2024-04-26, 20:25
  #44
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jordens resurser är begränsade. Det är inte långsiktigt hållbart om alla hela tiden ska konsumera allt mer. Ser det som positivt om fattiga indiers köpkraft stiger fortare än den svenska överklassens köpkraft.
Det är ju knappast svenska överklassen som drabbas. Snarare är det svensk mot indisk medelklass.
Citera
2024-04-26, 21:19
  #45
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Om medelsvensson har ökat sin privata konsumtion så har han ökat sin privata konsumtion. Sedan att man kört med minusränta på lån för att just få folk att konsumera mera är en annan sak. Förhoppningsvis kommer de som lånat pengar för att kunna konsumera mera att betala tillbaka pengarna de lånat.

Som jag ser det är skatter viktiga för att minska klassklyftorna i samhället. Historien är full av samhällen som gått under p.g.a. att skillnaden mellan de rikaste och de fattigaste levnadsvillkor blivit för stor. Men de är klart. Onödig byråkrati är bara negativt.

Även om konsumtion och lån per se inte har någonting med varandra att göra, så är det väldigt sammansnärjt i dagens, och egentligen hela 2000-talets Sverige. Och i praktiken är det ju många som aldrig blir helt skuldfria.

Absolut att skatter för de allra rikaste kan ha den effekten, och det också kan vara av godo. Likaledes håller jag helt med om ditt historiska exempel. Däremot vill jag mena att beskattningen av den breda medelklassen blivit för hög i Sverige idag. Jag är inte heller laissez-faire liberal och absolut inte för en minimal stat, men behövs verkligen 340 myndigheter? Går det kanske inte att effektivisera dessa till 300 myndigheter? Eller kanske t.om. 280 st? Det är på den nivån jag tänker mig. En sund effektivisering av den byråkratiska statsapparaten.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback