• 1
  • 2
2024-04-26, 10:43
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Finns det menyer i soundbaren också som jag kan se i TV:n om jag kopplar in med HDMI? Det är denna soundbar:
https://nya.elgiganten.se/product/tv...4?gad_source=1

De flesta prylar i dag har menyer att ställa in hur man vill ha det. Den kan ju ha någon form av automatik som känner efter i vilken sladd ljudet kommer i. Då är det viktigt att i TV:n ställa in vilken utgång man vill ha ljudet ut i.

Soundbaren har 2.1 ljud. Jag vet inte hur den då gör när det kommer 5.1-ljud i sladden. Mixar den ned surroundljudet till stereo (2.0), eller blir det bara tyst? Om det blir tyst måste man i TV:n ställa in att TV:n ska mata ut 2.0-ljud. Då väljer man PCM (Pulse Code Modulation. Digitalt 2-kanaligt stereo-ljud som t ex CD har.) i TV:ns meny. (Sen kan jag inte påminna mig ha sett att ljud i den optiska sladden kan vara kodat i 2.1 (men det borde finnas). Det vanligaste är: PCM, DD 2.0, DD 5.1, dts 5.1 och de lite ovanliga formaten DD 6.1, dts 6.1 samt det extremt ovanliga MPEG. {DD = Dolby Digital}) Moderna ljud-format som 7.1 och Dolby Atmos överförs bara via HDMI (om jag minns rätt).

I och med att soundbaren har bluetooth så måste det finnas en meny där du väljer vilken enhet du vill para ihop soundbaren med.

Min erfarenhet är att man ofta måste labba och prova sig fram i menyerna då man kopplar ihop prylar. Beskrivningar på vad olika val betyder är i många fall otydliga. Nyligen kopplade jag in en 4K/UHD-BD-spelare till mitt biosystem som inte klarar 4K men som kan visa 3D på TV:n. Då för att få igång 3D fick jag ändra i en parameter (som jag inte minns vad den hette) i BD-spelaren som jag inte helt förstod vad de olika valen betydde.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-26, 14:01
Medlem
Waterlilys avatar
Att använda HDMI-anslutning har den fördelen att det skickas en massa andra styrsignaler mellan enheterna. Som t ex att TV:n skickar signal att koppla på soundbaren när TV:n kopplas på. Det borde fungera. Mitt surroundsystem kopplas på då min TV startas så det skulle förvåna mig stort om det inte går att få till det likadant med en soundbar. Givetvis finns det ett menyval som hanterar detta.

Vänligen Näckrosen
Citera
2024-04-26, 17:01
Medlem
Från Soundbar till HDMI2 Arc, sedan kan du koppla in valfri källa till de andra HDMI kontaktern.
Sedan in i tv menyn för ljud och aktivera Arc, finns nog en del andra options också gällade HDMI ingångsformat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in