• 5
  • 6
2024-04-29, 08:50
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oleanderr
Är det Barbarian du tänker på nu? Där är han verkligen ett solklart exempel på det du belyser och alla som recenserar filmen påpekar just det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
I allra högsta grad excellerar han i den rollen i just Barbarian. Man vet inte vad man ska tro när hans karaktär introduceras. Där har de kört den prylen med honom till max. Men sen tänker jag också på Hemlock Grove och Castle Rock. Han har ett utseende som i kombination med mystisk bakgrundsmusik gör att man inte riktigt vet vad man ska tro om honom.

Tar man in Danny Trejo som skådis vet publiken att det är kört. Tar man in Ryan Reynolds så vet publiken att det finns inte en chans att han är någon skurk. Helt baserat på utseende. Bill ser bara lite halvmysko ut och man vet aldrig...

Precis, han är bra i biroller men han är inte leading man material, som vi ser nu.
Citera
2024-04-29, 12:27
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Precis, han är bra i biroller men han är inte leading man material, som vi ser nu.
Fast, det där är ju ett hyfsat märkligt påstående. Jag menade att han fungerar bra som mystisk filur. Men självklart inte begränsat och bara som mystisk. Och att han därmed skulle vara diskvalificerad från huvudroller känns lite konstigt bara. På samma sätt anser jag att Robert DeNiro fungerar väldigt bra som maffiasnubbe i filmer. Han behöver inte ens göra eller säga så mycket för att det ska bli bra. Det innebär ju inte att han inte kan spela andra roller också.

Jag fattar att du ogillar Bill som skådis, men en huvudrolls framgång beror väl lite på hur man spelar den. Will Ferrell har väl exempelvis haft hur många huvudroller som helst. I komedier. Självklart hade han inte fungerat som varken huvud- eller biroll i Gudfadern eller Shutter Island.

Han fungerar väl i mitt tycke utmärkt i en av huvudrollerna i Hemlock Grove. Sen får han väl som alla andra skådespelare utveckla en fingertoppskänsla för vilka huvudroller han bör välja. Joel Kinnaman var inte så bra på att välja. Det är nog dumt att bara ta alla erbjudanden som ligger på bordet utan att känna efter först.

Det kan ju gå lite åt båda håll det där. Exempelvis hade producenterna till Die Hard svårt att besätta huvudrollen. De flesta större skådisar tackade nej eftersom det verkade som någon ostig skitfilm om terrorister i en skyskrapa. Längst ner i listan låg den då hyfsat okände Bruce Willis som gjort några romantiska komedier som ingen minns. Alla avrådde honom från att tacka ja och menade att skitfilmen bara kommer floppa. Som vi vet tackade han ju ändå ja, och gick från B-lista till A-lista över en natt.

Och tvärtom har vi Joel Kinnaman som antagligen tänkte att Robocop är en gratislunch som säljer sig själv på namnet. Bara det att manus och screenplay var så kasst att inte ens Gary Oldman kunde rädda filmen. Samt att förutom titeln och robotkostymen hade filmen inte ett skit med originalet att göra. Det borde en agent ha kunnat uppmärksamma.

Så jag har svårt att se att Bill Skarsgård skulle vara omöjlig i huvudroller om han bara väljer rätt. Jag tyckte han var helfestlig i huvudrollen som Clark Olofsson.
Citera
2024-04-29, 12:40
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
+1
Det ev bli aktuellt att börja se om Hemlock Grove när höstdimman sänker sig.

Amerikanerna verkan inte köpa honom som actionhjälte dock. Boy killa world har dragit in 1,6 miljoner dollar och knep inte tionde platsen på deras biotopp då 45 år gamla Alien lockade fler besökare med 1,8 miljoner dollar.
Andra delar av världen kanske uppskattar Bills insats bättre ?

Jag vet inte om jag själv spontant köper honom som actionhjälte. Han verkar ju mer dramatisk i sin natur än någon som kung fuar skurkar på taket på bussar som löper amok i stan. Men hur bra eller dålig en film blir kan ju bero på produktionen. Suicide Squad blev ju inte heller så varmt mottagen trots en gedigen arsenal av kända skådisar som gjorde sitt bästa.
Citera
2024-05-03, 17:44
Medlem
Statstelevisionens recensent var rätt artig mot Bill själv med beröm för trovärdig kropp och bra koreografi av sin stumme hjälte.
Istället är det främst kritik hur den rätt spel-/serietidningsartade intrigen i Boy Kills World allmänt hanteras.

Betyget 1 kan nog korta ner antalet veckor på Filmstaden.
Citera
2024-05-05, 09:35
Bannlyst
Han lär ha sugit några gubbar som sitter högt upp i maktkedjan.
Citera
2024-05-05, 13:59
Medlem
Hirvis avatar
Han är absolut rätt duktig, men tycker såväl Alexander som pappa Stellan är märkbart bättre skådespelare hittills. Men han har gott om tid på sig att börja leverera.

Jag tycker han gjorde en helt okej roll som clownen i IT, men tyckte 90-tals versionen var mycket bättre där Tim Currys ålder kändes mycket mer rätt för rollen. Sen får han väl mest roller i någorlunda skräp?
Citera
2024-06-03, 07:01
Medlem
DeeDoo2s avatar
Han är en bra skådis i mitt tycke. Nog för att jag gillar skräck, då. Och knappt sett de andra Skarsgårdarna i något alls, så jag kan inte riktigt jämföra dem inbördes. Men ja den gamla It med Tim Curry är ju också bra. Båda är bra, vill jag påstå. Lite olika budget kan man märka kanske?
Citera
2024-06-03, 08:19
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Han är absolut rätt duktig, men tycker såväl Alexander som pappa Stellan är märkbart bättre skådespelare hittills. Men han har gott om tid på sig att börja leverera.

Jag tycker han gjorde en helt okej roll som clownen i IT, men tyckte 90-tals versionen var mycket bättre där Tim Currys ålder kändes mycket mer rätt för rollen. Sen får han väl mest roller i någorlunda skräp?

Citat:
Ursprungligen postat av DeeDoo2
Han är en bra skådis i mitt tycke. Nog för att jag gillar skräck, då. Och knappt sett de andra Skarsgårdarna i något alls, så jag kan inte riktigt jämföra dem inbördes. Men ja den gamla It med Tim Curry är ju också bra. Båda är bra, vill jag påstå. Lite olika budget kan man märka kanske?

Han är en väldigt bra skådis, MEN frågan är, är han leading man material? Jag säger nej.
Citera
2025-01-02, 19:58
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Han är INTE en leading man. Noll karisma, precis som Kinnaman som fick samma behandling för ett par år sen. Samma med Dane Dehaan, Sam Worthington. Dom här träiga skådisarna får saftiga roller gång på gång trots att de floppar. Nu Skarsgård i The Crow, och Boy kills the world, sen kommer Nosferatu, Han funkar i biroll men inte som huvudroll.
Håller helt med dig gällande mediokra skådisar som belönas med roller långt över förtjänst.
Citat:
Han är en väldigt bra skådis, MEN frågan är, är han leading man material? Jag säger nej.
Han är otroligt överskattad. Tycker varken han är en leading man eller en bra skådis. Undviker det mesta som han är med i.
Sen behövs väl alltid ett visst mått av karisma för att uppfattas som en bra skådespelare skulle jag säga. Karisma kan man ju ha även om man inte är traditionellt snygg. Finns ju folk med "skurkutseende" som har en otrolig karisma. Bill har varken skönhet, karisma eller någon särskild talang som skådespelare. Inget som gör att man vill se just honom och han blir därmed helt ointressant enligt min uppfattning.

För övrigt, del två av nyinspelningen av IT (IT chapter two) är bland det sämsta jag jag sett. Full med överdriven CGI skit och finalen var en plågsamt utdragen usel historia.
Citera
2025-01-09, 18:49
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Håller helt med dig gällande mediokra skådisar som belönas med roller långt över förtjänst.

Han är otroligt överskattad. Tycker varken han är en leading man eller en bra skådis. Undviker det mesta som han är med i.
Sen behövs väl alltid ett visst mått av karisma för att uppfattas som en bra skådespelare skulle jag säga. Karisma kan man ju ha även om man inte är traditionellt snygg. Finns ju folk med "skurkutseende" som har en otrolig karisma. Bill har varken skönhet, karisma eller någon särskild talang som skådespelare. Inget som gör att man vill se just honom och han blir därmed helt ointressant enligt min uppfattning.

För övrigt, del två av nyinspelningen av IT (IT chapter two) är bland det sämsta jag jag sett. Full med överdriven CGI skit och finalen var en plågsamt utdragen usel historia.

Instämmer helt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in