Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
Precis, han är bra i biroller men han är inte leading man material, som vi ser nu.
Fast, det där är ju ett hyfsat märkligt påstående. Jag menade att han fungerar bra som mystisk filur. Men självklart inte begränsat och bara som mystisk. Och att han därmed skulle vara diskvalificerad från huvudroller känns lite konstigt bara. På samma sätt anser jag att Robert DeNiro fungerar väldigt bra som maffiasnubbe i filmer. Han behöver inte ens göra eller säga så mycket för att det ska bli bra. Det innebär ju inte att han inte kan spela andra roller också.
Jag fattar att du ogillar Bill som skådis, men en huvudrolls framgång beror väl lite på hur man spelar den. Will Ferrell har väl exempelvis haft hur många huvudroller som helst. I komedier. Självklart hade han inte fungerat som varken huvud- eller biroll i Gudfadern eller Shutter Island.
Han fungerar väl i mitt tycke utmärkt i en av huvudrollerna i Hemlock Grove. Sen får han väl som alla andra skådespelare utveckla en fingertoppskänsla för vilka huvudroller han bör välja. Joel Kinnaman var inte så bra på att välja. Det är nog dumt att bara ta alla erbjudanden som ligger på bordet utan att känna efter först.
Det kan ju gå lite åt båda håll det där. Exempelvis hade producenterna till Die Hard svårt att besätta huvudrollen. De flesta större skådisar tackade nej eftersom det verkade som någon ostig skitfilm om terrorister i en skyskrapa. Längst ner i listan låg den då hyfsat okände Bruce Willis som gjort några romantiska komedier som ingen minns. Alla avrådde honom från att tacka ja och menade att skitfilmen bara kommer floppa. Som vi vet tackade han ju ändå ja, och gick från B-lista till A-lista över en natt.
Och tvärtom har vi Joel Kinnaman som antagligen tänkte att Robocop är en gratislunch som säljer sig själv på namnet. Bara det att manus och screenplay var så kasst att inte ens Gary Oldman kunde rädda filmen. Samt att förutom titeln och robotkostymen hade filmen inte ett skit med originalet att göra. Det borde en agent ha kunnat uppmärksamma.
Så jag har svårt att se att Bill Skarsgård skulle vara omöjlig i huvudroller om han bara väljer rätt. Jag tyckte han var helfestlig i huvudrollen som Clark Olofsson.