Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-28, 11:41
Medlem
Tja,
Jag håller på att brygga en sats av 23 liter cider som jag ska tappa på 50cl pet-flaskor. Min plan är att bjuda över några vänner på provsmakning och jag är sugen på att ge cidern en "dimension" av kemiska effekter. Har funderat på att försöka få cidern att ändra färg när man druckit halva, när den öppnas, eller liknande. Skulle behöva vägledning från någon som är lite kunnigare än jag inom kemi. Är idén med att den ändrar färg genomförbar? Har ni några andra förslag på vad jag kan göra?
Citera
2024-04-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3nix
Tja,
Jag håller på att brygga en sats av 23 liter cider som jag ska tappa på 50cl pet-flaskor. Min plan är att bjuda över några vänner på provsmakning och jag är sugen på att ge cidern en "dimension" av kemiska effekter. Har funderat på att försöka få cidern att ändra färg när man druckit halva, när den öppnas, eller liknande. Skulle behöva vägledning från någon som är lite kunnigare än jag inom kemi. Är idén med att den ändrar färg genomförbar? Har ni några andra förslag på vad jag kan göra?

Har du tur blir dom lite berusade efter någon flaska de är väl den huvudsakliga kemiska effekt du strävar efter?

Hur håller du den kolsyrad?

Färgen borde väl kunna ändras i takt med att den värms upp tex.
Citera
2024-04-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Har du tur blir dom lite berusade efter någon flaska de är väl den huvudsakliga kemiska effekt du strävar efter?

Hur håller du den kolsyrad?

Färgen borde väl kunna ändras i takt med att den värms upp tex.

Jag skapar kolsyra genom jäsning efter att jag tappat cidern på flaskorna. Funderar på om jag kan använda en ph-indikator, kolsyra är ju en syra.
Citera
2024-04-28, 11:56
Medlem
Citat:
Jag skapar kolsyra genom jäsning efter att jag tappat cidern på flaskorna. Funderar på om jag kan använda en ph-indikator, kolsyra är ju en syra.

Vet du viket ph syror har då? :P

Vad kör du med för flaskor och vad har du för kork? låter som de kan bli rätt högt tryck i dina jäsande flaskor haha. Hur länge har dom jäst nu?
Citera
2024-04-28, 11:58
Medlem
Lifestealers avatar
Spetsa med lsd så kommer dom få se färg.
Citera
2024-04-28, 12:00
Medlem
Citat:
Vet du viket ph syror har då? :P

Vad kör du med för flaskor och vad har du för kork? låter som de kan bli rätt högt tryck i dina jäsande flaskor haha. Hur länge har dom jäst nu?

Kör vanliga pet-flaskor, sånna som man har läsk i. Har gjort en tidigare batch på samma sätt och inget har exploderat än, däremot så har väl flaskorna ändrat form något. Har inte tappat denna batch på flaskor än.
Citera
2024-04-28, 12:06
Medlem
Citat:
Kör vanliga pet-flaskor, sånna som man har läsk i. Har gjort en tidigare batch på samma sätt och inget har exploderat än, däremot så har väl flaskorna ändrat form något. Har inte tappat denna batch på flaskor än.

Så du lättar aldrig på trycket under jäsningen? Påminner om när ja gjorde mäsk i tonåren tappat på ciderflaskor faktiskt. Jag gissar att du inte har åldern inne här egentligen?
Citera
2024-04-28, 12:15
Medlem
Citat:
Så du lättar aldrig på trycket under jäsningen? Påminner om när ja gjorde mäsk i tonåren tappat på ciderflaskor faktiskt. Jag gissar att du inte har åldern inne här egentligen?
Jorå, som jag har uppfattat det så är det höga trycket en del av kolsyreprocessen.
Citera
2024-04-28, 12:21
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom du gör ett livsmedel, ska du vara väldigt försiktig med effekter.
Tänk om du utlöser en allergisk reaktion hos dina gäster!

Nöj dig med att göra bra cider.
Citera
2024-04-28, 12:28
Medlem
Citat:
Jorå, som jag har uppfattat det så är det höga trycket en del av kolsyreprocessen.

Haha Ja självklart är det kolsyran som skapar trycket. Frågan är bara om dina flaskor pallar trycket under hela jäsningen utan att man lättar på trycket då och då. Hur långt hade det jäst innan du tappade på flaska? Vilken % hade du när du tappade upp dom?

Har flaskan ändrat form är det rätt ordentligt tryck redan :P Blir nog en kul "kemisk" effekt när gästerna skruvar av korken iaf
Citera
2024-04-29, 18:08
Medlem
Citat:
Haha Ja självklart är det kolsyran som skapar trycket. Frågan är bara om dina flaskor pallar trycket under hela jäsningen utan att man lättar på trycket då och då. Hur långt hade det jäst innan du tappade på flaska? Vilken % hade du när du tappade upp dom?

Har flaskan ändrat form är det rätt ordentligt tryck redan :P Blir nog en kul "kemisk" effekt när gästerna skruvar av korken iaf

Jo, den cider jag gör måste "pysas" försiktigt, genom att lätta en aning på korken och sedan snabbt skruva på den igen, för att undvika en fontäneffekt, ā la pepsi med mintpastiller!

Tror det är svårt att få färgen att växla med tryckminskningen! Möjligen med pH, om du ändrar det, men misstänker vätskan är såpass väl buffrad att detta kräver rätt rejäla tillsatser av syra/bas!

Kanske kan man åstadkomma färgförändring med temperaturgradient? Vet att det finns/fanns leksaker som ändrade färg när man värmde dem i handen, men har ingen aning om vad de innehöll! Eller om den ingrediensen vore lämplig som livsmedelstillsats..!
Citera
2024-04-29, 20:03
Medlem
Skulle iofs vara djäkligt cool om man kunde skaffa lite träspån av lignum nephriticum, laka ur det i vatten och tillsätta några droppar till drinken!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in