Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-29, 17:41
  #13
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Problemet är att du har redan ingått ett avtal när du valde att skicka. Du har redan börjat utnyttja deras tjänst. Så fort de rör vid brevet så har det börjat kosta dem pengar.
Men det är inte konsekvent! eftersom jag fick tillbaka mitt brev där jag skrivit fel adress nyligen utan straff
Citera
2024-04-29, 18:18
  #14
Medlem
bema56s avatar
Det är bara att bestrida om du får nåt krav. Svårt att bevisa att det är du som skickat det även om du står som avsändare.
Citera
2024-04-29, 18:21
  #15
Medlem
Här är lite läsning, verkar som om postnord först kräver avsändaren på pengar och diverse efterföljder som man inte kommer undan kanske. Finns det ingen avsändare, kräver dom adressaten på pengar, denne kan visst välja, betala eller inte.

Vill denne inte betala, skickas det till PTS (en myndighet), som öppnar brevet, och snabbkollar efter avsändare,

Vad jag inte får fram på sidan är om dom hittar avsändare någonstans, vad händer då, får man tillbaka det gratis då.

https://www.pts.se/sv/bloggen/pts-bl...og-belastning/

Detta tål att testas, får man tillbaka det fritt kan man ju skicka post till vem som helst gratis.

Oavsett hur kan man i.a.f jävlas mycket lätt med folk, lite för lätt, med TS problematik. Driva folk till ruinens brant.
Citera
2024-04-29, 18:41
  #16
Medlem
Wikitomtes avatar
Har Postnörd fått utökade rättigheter? Jag har blivit eftertaxerad ett par gånger i mitt liv, detta är vad som hände. Ett brev om eftertaxering , en påminnelse, ytterligare en påminnelse, sedan inte ett skit. Inget inkasso eller KF eller maffian som ringer på dörren. Dessutom kom breven fram i tid.

Från postnörds hemsida:
Citat:
Det är lätt hänt att sätta fel porto på ett brev. Vad händer vid otillräcklig frankering? Om frankeringen är för låg tar vi ut en avgift genom eftertaxering. Eftertaxering innebär att man får betala för ett otillräckligt frankerat eller ofrankerat brev efter att brevet delats ut.
https://www.postnord.se/privat/prise...ockProxy-99481
Citera
2024-04-29, 19:25
  #17
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Man får lite sjuka ideer i huvudet om man vill jävlas med folk, ett hundratal brev i lådan till diverse adresser utan ett enda frimärke på.

På baksidan skriven man namnet på den man hatar. Han får ju alla krav från Postnord .Man kan ju driva folk i konkurs med detta.Det kan inte vara så lätt att jävlas med någon

Haha, ska genast testa på min granne. Kärringen kommer att gapa så att hela gården hör vad som har hänt.

Avsändaren får bli en annan granne som kärringen är i luven på. Det här kan bli riktigt roligt.

Därför får du betala om ditt brev har för lite porto

Citat:
Så här fungerar eftertaxering:

Om ett brev exempelvis har två kronor för lite i porto så sker en eftertaxering. Avsändaren ska då betala två kronor plus en eftertaxeringsavgift. Om brevet saknar avsändare blir i stället mottagaren eftertaxerad. Då bör mottagaren betala två kronor plus en eftertaxeringsavgift.[/b]
Citera
2024-04-29, 20:27
  #18
Medlem
Mike.Andersens avatar
PostNord har verkligen helgarderat sig för att få betalt. Vad händer om varken avsändaren eller mottagaren betalar?

Brev som skickas med för lågt porto

Citat:
Eftertaxering för dig som avsändare

Du som avsändare blir eftertaxerad för att en försändelse som du har skickat inte hade tillräckligt med porto.

Eftertaxering för dig som mottagare

Om ett otillräckligt frankerat eller ofrankerat brev saknar avsändare blir istället du som mottagare eftertaxerad.
Citera
2024-04-30, 14:00
  #19
Medlem
Om jag vill pranka med min kusin kan man ju jävlas riktigt fult.

På framsidan skriver jag min dumkusins namn och adress, på baksidan skriver jag "Provsvar_Dubbla_Testikel_Cancer_Kliniken, hittepå alltså, och inget frimärke som vanligt.

Dom hittar inte avsändaren, utan dom dyker nog på min kusin med en trevare, är nog troligt han betalar, du har ett underfrankerat brev från testikelcancerkliniken vill du se det, betala först,

Han kanske inte vill, då går det till PTS, som öppnar det, inuti brevet har jag stoppat i lite dickpics, OCH en lapp med texten

Avsändare:
Provsvar_Dubbla_Testikel_Cancer_Kliniken
C/O
Namn och adress på en annan dumkusin


Ingen kommer fatta något, hahahahahahaha
__________________
Senast redigerad av their 2024-04-30 kl. 14:04.
Citera
2024-06-13, 01:16
  #20
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Är det många här som åkt på konstiga eftertaxeringar senaste året?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in