Hej, alla basister.
Efter många om och men blev det till slut en American Professional 2 Precision Bass V.
Basen kom med roundwounds i följande tjocklek: .45, .65, .85, .105 och .125 (Fender 7250-5M)
Klarhet och punch är det inget att orda om....MEN "zing/skrap" ljudet när man ändrar position eller slajdar med handen längs med strängarna dödar mig. Det är så irriterande.
Har börjat kolla på både half rounds (groundwounds) och flatwounds. Detta i syfte att slippa höra det där ljudet.
Viktigt är att det är samma tjocklek som kom med basen då jag inte vill våldta in en B sträng i .130/.135 tjocklek. Vet inte om spåren i översadeln är gjorda för att passa just den tjockleken på strängar likt de som kom på basen.
Än så länge fastnade jag för dessa två, båda flatwounds:
- La Bella 760FS-B-TB Deep Talkin Bass (B strängen är iofs .128, men det är för liten ökning, hoppas jag)
- DR Strings FL5-45 Legend Flat-Wound 5-strängs el-bassträngar 045-125
Hittills har jag inte hittat några half rounds som matchar den önskade tjockleken.
Har sedan 1996 spelat på American Standard Jazz Bass (4 strängad) och senaste 2 år på en Status Energy (5 strängad, aktiv) och har aldrig upplevt det ljudet. Alltid spelat med roundwounds.
Kanske finns det några roundwounds där ute som inte producerar "oljudet"?
Priset spelar ingen roll.
Har ni några förslag?