Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-05-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.ljusnan.se/2024-04-30/ny...ut-pa-det-har/

"Nu kan ett nytt kapitel skrivas i bandyns historia om det lackröda nystanet. På försäsongen väntar tester med en helt svart boll.
– Det här tror jag på, åtminstone är det värt att prova, säger regel- och domarkommitténs ordförande Pär Billsmon."

Är detta en bra idé?

Kommer det att fungera?

Tanken är att den i första hand kommer att användas i inomhushallar.
Kosa kommer att tillverka bollen.

Katrineholm har is året runt i sin hall, och det är också en trolig plats för test.

Övriga off-topic åsikter om bandy?

Mejla mig om du vill veta mera.

https://open.spotify.com/episode/4tH...331431fb6d4196

"Premiären avklarad, med full pott för både Bollnäs och Edsbyn. Leo och Pax granskar hur det gick till. Dessutom hela historien om det lackröda nystanet, i centrum av världens vackraste lagsport. Minns ni bollbråken 1996 och 2002? En djupdykning som avrundas av Leos revolutionerande idé, där Pax först får tuppjuck men sedan gör kovändning."

https://sverigesradio.se/artikel/far...-vi-vill-testa

Färgbytet på bandybollen: ”Så pass intressant att vi vill testa”

https://www.gd.se/artikel/svart-band...arnornas-svar/

– En lockande tanke, är SAIK-målvakten Benjamin Pizzoni Elfvings första kommentar.
Tur att somaliska laget inte finns kvar, dom hade nog uppfattat det som rasistiskt att slå på något svart.
För övrigt är bandy en skitsport för några få inbitna människor, övriga bryr sig inte
Citera
2024-05-01, 19:03
Medlem
ErnstRamsteiners avatar
Nu kommer jag från de södra delarna av Sverige och har aldrig varit på en bandymatch live. Tycker dock om småsporter från de olika landsdelarna (även från andra världsdelar) och tycker det är synd när små svenska småsporter dör ut till följd av den stora stygga vargen fotboll. Champions League och Liverpool, Real Madrid, Manchester City/United etc etc saknar idag själ. Spyr på skiten.

Som fotbollsfantast så har jag mer och mer börjat gilla andra sporter där det fortfarande är man mot man (typ handboll) och det inte ses med blida ögon så fort man filmar/fuskar. En riktig kamp helt enkelt.

Som sagt, inget hockeyfan heller men det jag minns av gamla matcher från TV i bandy så älskar man vissa individuella prestationer. I hockey ser man sällan en "Maradona" som dribblar fyra varv runt rinken men i bandy kunde man se en spelare dribbla sju gubbar och göra mål. Tyckte det var artistiskt vackert.

Har svårt att följa både banybollen och pucken (självklart för att jag är en total noob som inte sett många matcher och förstår speluppbyggnaden som jag kan i fotboll).

Svart boll eller rosa. Heja Bandy!

Hoppas kunna ta med mig en termos och se en final någon gång på äldre dagar. Garanterat blattefritt!

edit: "och det inte ses med blida ögon NÄR man filmar/fuskar" skulle det givetvis stå
Senast redigerad av ErnstRamsteiner 2024-05-01 kl. 19:13.
Citera
2024-05-01, 19:07
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Varför? Och har du vänner som bara går passivt på matcherna?
Bandy spelas på vintern och där man spelar utomhus kommer det vara omöjligt att se bollen.
Citera
2024-05-01, 22:48
Medlem
När ska Sveriges ’afrosvenskar’ tvinga sig på en intervju med en stackars nyexad journalist på p4 morgon, där de känner sig kränkta över att en vit man slår på en svart boll, som kan härledas hur den vite mannen slog negrerna på sin väg från Afrika till Nordamerika. Jag väntar med spänning.
Citera
2024-05-01, 23:21
Medlem
KillenArCPs avatar
Hållen käften om negrer och annat. Totalt irrelevant. Problemet med dagens bandy är för fan inte bollen. Är betydligt lättare att se bollen idag än för 20 år sen på TV. Samma gamla gubbar som sitter och styr över bandyreglerna vilket gör att sporten håller på att dö ut. ”För på Snoddas tid”. Snoddas tid är förbi, helvete vad skridskorna är bättre idag än för bara 20 år sen. Det gör att det går ännu fortare. Om bandyn ska inte dö ut behövs det 9 man på isen. Då kan man inte spela trökbandy då större ytor öppnas.

Cerise är en perfekt färg på bollen. Möjligen att den kan blinka också så är den ultimat. En svart boll kommer inte synas mot svarta klubblad och domarens dräkter. Ska Sandviken byta färg på sina kläder också?
Citera
2024-05-02, 14:11
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.ljusnan.se/2024-04-30/ny...ut-pa-det-har/

"Nu kan ett nytt kapitel skrivas i bandyns historia om det lackröda nystanet. På försäsongen väntar tester med en helt svart boll.
– Det här tror jag på, åtminstone är det värt att prova, säger regel- och domarkommitténs ordförande Pär Billsmon."

Är detta en bra idé?

Kommer det att fungera?

Tanken är att den i första hand kommer att användas i inomhushallar.
Kosa kommer att tillverka bollen.

Katrineholm har is året runt i sin hall, och det är också en trolig plats för test.

Övriga off-topic åsikter om bandy?
Inomhus kanske det funkar men känns inte som någon höjdare.
Bandy är kultur som inte ska behandlas hur som helst.
Citera
2024-05-02, 18:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Hållen käften om negrer och annat. Totalt irrelevant. Problemet med dagens bandy är för fan inte bollen. Är betydligt lättare att se bollen idag än för 20 år sen på TV. Samma gamla gubbar som sitter och styr över bandyreglerna vilket gör att sporten håller på att dö ut. ”För på Snoddas tid”. Snoddas tid är förbi, helvete vad skridskorna är bättre idag än för bara 20 år sen. Det gör att det går ännu fortare. Om bandyn ska inte dö ut behövs det 9 man på isen. Då kan man inte spela trökbandy då större ytor öppnas.

Cerise är en perfekt färg på bollen. Möjligen att den kan blinka också så är den ultimat. En svart boll kommer inte synas mot svarta klubblad och domarens dräkter. Ska Sandviken byta färg på sina kläder också?
Skridskorna brukar väl dessutom vara svarta och då kanske det trots allt är bättre att den röda bollen blir kvar som matchboll. Kanske det går att öka volymen ytterligare något?
Citera
2024-08-24, 05:44
Medlem
Mörk hall. Eldfärgad boll!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem