• 2
  • 3
2024-06-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Var beredd på våldsbrott. Du kan börja med att följa TV-serien Mord i Paradiset. Där får du lära dig mycket om den delen av världen. Snygga brudar men lätt att bli mördad, så var försiktig.

Trams! Jag har bott i Karibien i 7 år nu. Om du inte bosätter dig i olämpliga ställen på Jamaica eller Trinidad så löper du ingen större risk. Haiti är inte heller att rekommendera.
Senast redigerad av Muggler2 2024-06-13 kl. 00:22.
Citera
2024-06-13, 00:22
Medlem
Din frågeställning är ganska naiv. Karibien består av 13 suveräna stater och ett dussintal kolonier. Varje ö har sin särprägel. Därför blir mina svar väldigt generella. Mitt råd är att du googlar utav bara helvete och/eller kontaktar konsulat/turistmyndighet i respektive land.

1: Vad är en expat? (Har inte fått någon riktig förklaring som förklarar det).
- I princip alla som flyttat till Karibien från Europa eller Nordamerika utan att ha rötter här kallas för expats.

2: Finns det någon här som i nuläget bor i karribien?
- Hand upp.

3: Vilka områden/öar tillhör INTE Eu?
- Några av de fransktalande, Guadalope t.ex. Googla för bästa svar.

4: Hur är det med skatter, polis, välfärd, pension, sjukvård och trygghet på öarna/området?
- Varierar. Googla för bästa svar.

5: Hur är det med att flytta dit/få medborgarskap? Dyrt? Svårt? Omöjligt?
- Det är inte så lätt, men många länder erbjuder CIP (Citizen by Investment Program), vilket i princip innebär att du köper ditt medborgarskap.

6: Vad för typ av jobb finns där? Går det att jobba inom IT?
- Vissa länder har digital nomad visa, vilket innebär att du kan få visa om du jobbar på distans. Dessa visa är ofta begränsade till 2 år, men kan förnyas.

7: Vad har de för inställning till förbränningsmotorer, fordon och bränslen? Är de lika störda och korrupta som eu eller går det att äga och köra fordon där utan att bli skattad eller förbjuden till döds?
- Det är bara att köra. Soppan är billigare än i Sverige.

8: Är bränsle dyrt? Vilken sida av vägen kör depå?
- Bränslet är billigare än i Sverige. Höger eller vänstertrafik varierar. Kvaliteten på vägarna likaså.

9: Hur är det med vapeninnehav? Tillåtet? Svårt? Är det som sverige eller usa eller något mellanting?
- Vad är det för en jävla fråga?

10: Hur är det med rättsäkerhet och rättsystem?
- Varierar från land till land, men ofta korrupt och långsamt.

11: Klarar man sig på engelska eller måste man lära sig något svårt språk?
- Det beror på vilket land du flyttar till.

12: Är det dyrt att köpa/äga mark samt bygga/äga hus?
- Varierar från land till land. Generellt sett är det dock ganska dyrt.

13: Måste man ta om sina svenska körkort eller går det att konvertera svenska körkort och eventuella pistollicenser eller förarbevis för maskiner?
- Det varierar från land till land.

14: Hur är det om man vill flytta dit och är rik (antal miljoner, från 5-10 miljoner från egen verksamhet eller 100-200 miljoner sek från ex. lottovinst eller dylikt)
- I fråga om vadå?

15: Hur är det med internet/mobilnät? Starlink kan man säkert få där, men mobilnät? Är det komradio som gäller?
- Inte så utvecklat som i Sverige, men även detta beror på vilket land du siktar på.

16: Hur är det med sjukvård och sådant? Finns ambulanser och nödnummer? Är sjukvården bra eller stenålders och värdelös?
- Varierar från land till land. Om jag blir svårt sjuk så tänker jag ta mig till någon av de franska öarna, för då är jag i EU och har rätt till samma vård som i Sverige tack vare mitt svenska medborgarskap.

17: Någon risk med att ge upp svenskt medborgarskap helt och hållet om man flyttar dit?
- Behåll ditt svenska. Du får ha två medborgarskap

18. Hur gör man med hittills intjänad pension?[/u]
- Den tar du med dig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in