Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-01, 23:35
  #1
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Hej vad tror ni kommer hända nu när Novo Energy slår upp mega fabrik av batterier . Det känns som att allt liv o skriverier om batterier har gått till överdrivet skit men som sagt det är väl det här som är framtiden
(politikerna vill ju tro det)

Satsas mycket pengar på ett projekt som kanske går i graven lika fort. För gemene man i Sverige vill ju inte ha skräpet de vill köra på bensin o diesel.

Är detta ännu ett steg bakåt i Sverige men framförallt Göteborg/ Skellefteå?
Citera
2024-05-02, 01:26
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Spelar ingen roll om några tramspellar vill köra på traditionell soppa. I framtiden så kommer de inte kunna göra det ändå. De kommer då att få välja mellan att åka på batteribil eller batteribil.

Så satsningen är helt korrekt. Det är framtiden.
Citera
2024-05-02, 08:49
  #3
Medlem
Vad en inskränkt "livets hårda skola" gubbe tycker eller inte tycker spelar inte så stor roll. Batterier kommer driva bilar under lång tid framöver.

Kommer säkerligen gå galant. Mycket skriverier nu om minskade volymer osv men det gäller alla bilar samt att medier älskar att sänka nya saker då det inte ger samma sponsorintäkter som de gamla trotjänarna gjort under alla år.

Det är en tuff ekonomisk tid för många nu, även globalt och försäljning kan inte fortsätta att öka kvartalsvis hur länge som helst utan mindre bump på vägen.
Citera
2024-05-02, 10:17
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2024-05-02, 13:54
  #5
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Spelar ingen roll om några tramspellar vill köra på traditionell soppa. I framtiden så kommer de inte kunna göra det ändå. De kommer då att få välja mellan att åka på batteribil eller batteribil.

Så satsningen är helt korrekt. Det är framtiden.

Varför det?
De kanske vill ha en elbil istället, driven av vätgas?
EU kanske ändrar sig och tillåter bilar med bränslemotorer men att man får se till att tanka elektrobränslen. Eller just det. Det har EU redan gjort.

"Tidigare i år beslutade EU att undanta bilar som körs enbart på elektrobränsle från förbudet att sälja nya bilar med förbränningsmotorer efter år 2035."

https://www.trafa.se/vagtrafik/tilla...-saknas-14213/

Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Vad en inskränkt "livets hårda skola" gubbe tycker eller inte tycker spelar inte så stor roll. Batterier kommer driva bilar under lång tid framöver.

Kommer säkerligen gå galant. Mycket skriverier nu om minskade volymer osv men det gäller alla bilar samt att medier älskar att sänka nya saker då det inte ger samma sponsorintäkter som de gamla trotjänarna gjort under alla år.

Det är en tuff ekonomisk tid för många nu, även globalt och försäljning kan inte fortsätta att öka kvartalsvis hur länge som helst utan mindre bump på vägen.

Vad säger att förbräningsmotorer inte kommer driva bilar i framtiden?
Se ovan.
__________________
Senast redigerad av PatsyStoneHC 2024-05-02 kl. 13:56.
Citera
2024-05-02, 16:13
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Varför det?
De kanske vill ha en elbil istället, driven av vätgas?
EU kanske ändrar sig och tillåter bilar med bränslemotorer men att man får se till att tanka elektrobränslen. Eller just det. Det har EU redan gjort.

"Tidigare i år beslutade EU att undanta bilar som körs enbart på elektrobränsle från förbudet att sälja nya bilar med förbränningsmotorer efter år 2035."

https://www.trafa.se/vagtrafik/tilla...-saknas-14213/



Vad säger att förbräningsmotorer inte kommer driva bilar i framtiden?
Se ovan.

Men vad menar du? Ska vi skita i att satsa på och göra investeringar inför framtiden? Vi måste väl kunna spåna och planera för att skapa något. Att det om 10 år kommer en helt ny teknik som driver fordon är fullt möjligt.

De som är så smart med att sätta en gräns på att förbjuda bensin/diesel 2035 är att vi sätter press på företag att utveckla dels eldrift men även om möjligt andra bra alternativ. Då pressar vi företagen att utveckla mer och snabbare. Då kan det sluta med att vi 2035 har bra billiga lösningar och ingen kommer att förstå varför vi skulle ha bensin i tanken.

Möjligtvis att man köper sig en snoppförlängare för 5 miljoner och inte nöjer sig med högtalare i bilen som simulerar det sköna brummandet som känns i hela kroppen. Just därför är jag för att vi gör det strategiskt bra med undantag på ett sätt att 99.9% av alla som köper bilar naturligt är intresserade av batteri. Medans ~0.01% väljer bilar som går på bensin/diesel. I det läget så är inte bensinen skadlig för miljön.
Citera
2024-05-02, 16:21
  #7
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men vad menar du? Ska vi skita i att satsa på och göra investeringar inför framtiden? Vi måste väl kunna spåna och planera för att skapa något. Att det om 10 år kommer en helt ny teknik som driver fordon är fullt möjligt.

De som är så smart med att sätta en gräns på att förbjuda bensin/diesel 2035 är att vi sätter press på företag att utveckla dels eldrift men även om möjligt andra bra alternativ. Då pressar vi företagen att utveckla mer och snabbare. Då kan det sluta med att vi 2035 har bra billiga lösningar och ingen kommer att förstå varför vi skulle ha bensin i tanken.

Möjligtvis att man köper sig en snoppförlängare för 5 miljoner och inte nöjer sig med högtalare i bilen som simulerar det sköna brummandet som känns i hela kroppen. Just därför är jag för att vi gör det strategiskt bra med undantag på ett sätt att 99.9% av alla som köper bilar naturligt är intresserade av batteri. Medans ~0.01% väljer bilar som går på bensin/diesel. I det läget så är inte bensinen skadlig för miljön.

Nu kommer de i alla fall inte att förbjudas efter 2035.
Jag förhåller mig till verkligheten.
På vilket sätt är elektrobränslen skadliga för miljön, det får du gärna förklara för mig.
e-bensin och e-diesel är definitivt att satsa på framtiden.
Sen är jag högst medveten om att elektrobränslenas stora framtid ligger inom sjöfart och flyg.
Citera
2024-05-02, 16:33
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
Nu kommer de i alla fall inte att förbjudas efter 2035.
Jag förhåller mig till verkligheten.

Jag tror det kommer förbjudas vad det lider. Vi går mot katastrofen men fortfarande är det stor massa som kör huvudet i sanden. Men när vi närmar oss en mer avgörande katastrof så kommer alla tvingas till handling och då kommer förbud. Kanske till och med tidigare än 2035.

Citat:
Ursprungligen postat av PatsyStoneHC
På vilket sätt är elektrobränslen skadliga för miljön, det får du gärna förklara för mig.
e-bensin och e-diesel är definitivt att satsa på framtiden.
Sen är jag högst medveten om att elektrobränslenas stora framtid ligger inom sjöfart och flyg.

E-bensin är givetvis något man ska forska på. Dock så har det utsläpp och om man kan komma undan det så varför inte?
Citera
2024-05-02, 16:42
  #9
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror det kommer förbjudas vad det lider. Vi går mot katastrofen men fortfarande är det stor massa som kör huvudet i sanden. Men när vi närmar oss en mer avgörande katastrof så kommer alla tvingas till handling och då kommer förbud. Kanske till och med tidigare än 2035.



E-bensin är givetvis något man ska forska på. Dock så har det utsläpp och om man kan komma undan det så varför inte?


Jag ar svårt att se att EU kommer ändra sig kring att tillåta nyförsäljning av bilar med förbräningsmotorer, såvidare de går på elektrobränslen, efter 2035.

Varför ska man forska på något som redan finns?
Det handlar snarare om att pressa priset.
Artikel från förra året.
Fabriken i Texas kommer att bli betydligt större, och ska kunna producera tillräckligt med bränsle för 400 000 bilar
https://www.vibilagare.se/nyheter/ha...ning-e-bransle

Vilka utsläpp tänker du på?
Tänker du på vätgasen eller den infångade koldioxiden, tex från kraftvärmeverk, eller vad?

Jag vet inte hur framgångsrikt e-bränslen kommer bli för bilar.
Men om man kommer ner i pris så ser absolut en framtid.
Citera
2024-05-03, 02:56
  #10
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Vad en inskränkt "livets hårda skola" gubbe tycker eller inte tycker spelar inte så stor roll. Batterier kommer driva bilar under lång tid framöver.

Kommer säkerligen gå galant. Mycket skriverier nu om minskade volymer osv men det gäller alla bilar samt att medier älskar att sänka nya saker då det inte ger samma sponsorintäkter som de gamla trotjänarna gjort under alla år.

Det är en tuff ekonomisk tid för många nu, även globalt och försäljning kan inte fortsätta att öka kvartalsvis hur länge som helst utan mindre bump på vägen.


Ja vi får hoppas det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback