Citat:
Ursprungligen postat av
TilleyHat
Hatten av för Tadej Pogačar som i mitt tycke är storfavorit i Tour de France, särskilt nu när Jonas Vingegaard haft en usel uppladdning.
Pogačar har snart 80 proffssegrar, ungefär lika många som Hinault i samma ålder men cirka 30 fler än Cipollini. Han ligger dock lite back på Merckx som vid 25-26 års ålder hade 110-120 segrar. Roglič har också runt 80 segrar men det har tagit honom dubbelt så lång tid att nå dit.
Pogacar är bra men jag stör mig på folk som jämför honom med Merckx. 525 vinster som Merckx har, är mycket. Men det är många faktorer som spelar in. Hur ren var klungan på den tiden? Och sen får man ha i beaktning att cykelsporten utvecklats och jag tror att den idag är betydligt tuffare med högre konkurrens överallt än på 70-talet.
Jag förminskar inte Merckx men jag tycker det är lustigt när experter jämför. 525 vinster är jävligt mycket. Spurtare har väl en tendens att leverera fler vinster. Cav har väl 164 vinster just nu och då är han i slutet av sin karriär. 525 är jag rätt så säker på att vi inte kommer se någon komma i närheten av.